Jump to content

Hvilken gummibåt er best egnet å ta med på seiltur?


Stjerneglimt

Recommended Posts

Har også hatt en slik gummijolle fra maritim. Opplevde akkurat det samme med dette slepefeste i front.

Ser ut til at denne nye typen også bare har ett feste derforan. Kjøp med to ekstra tauefester og lim på hver side av baugen ( slik som andre joller er levert med), så får mann fordelt kreftene.

Jeg har hatt en Zodiac Zoom 310 med finerbunn i sikkert 10 år nå og den var brukt da jeg kjøpte den. Har slept den land og strand (fra Bergen til Sørlandet) i all slags vær. Første etter snekka, nå etter seilbåten. Den har fått skikkelig juling, og har vært fyllt med vann og i store bølger (gjennom bølger nesten).

Den er gammel nå. Dørken er slitt, bakplata er slitt, årefestene er knukket av. Håndtakene er løsnet. etc etc,

 

Men slepefestene holder stand. Bank i bordet !!

 

Så at det løsner på relativt nye båter høres ut som at det er en veldig dårlig patent.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt med slepejolle bak båten i mange år (halvplaner). For noen år tilbake gikk jeg til innkjøp av en brukt Bombard ax3 Aero. Dette er en båt som har oppblåsbar dørk, og en meget lav vekt 15 kg. Mine erfaringer med en slik båt er at den er fantastisk å ha med på tur pga den lave vekten( ca 35 kg med 3.5hk påhengs). Enkel å ha med å gjøre for en person. Vi slepte båten i ca 15-20 knop uten de store hendelsene. Men motoren var tatt av båten, for å være på den sikre siden. Ble endel hopp og sprett.

 

De store fordelene med en slik båt var; enkelt å løfte rundt, opp på dekk for en person. To voksne løfter båten enkelt opp på en strand med motoren påmontert. (vi hadde en johnson 3.5 hk med innebygget tank). Den gikk også i plan med bare meg ombord. 90 kg.

 

Minus siden med båten var at det fort kom vann inn i båten ved "LITT" ( skremmende lave bølger) sjø da vi var en/ to voksne ombord. Dette ble til tider plagsomt, så å kjøre den med sko på bena var helt uaktuelt, og klesskift måtte påberegnes etter en liten tur.

 

Hadde båten hatt større pontonger ville kanskje ikke sjø prøblemet vært like irriterende.

 

Ved neste innkjøp av gummibåt kommer jeg til å gå for en i samme størrelse, men titte etter en med større pontonger. Motoren på 3.5hk gjør jobben sin utmerket.

 

Her er en link til båtserien; http://www.zodiacmarineusa.com/bombard-tenders/bombard-ax

ALLTID.UANSETT

Link to post
Share on other sites

Vi har en Suzumar 270 Rib, vi bakker også ofte inn. Vi forhaler den frem i piggen når vi skal bakke inn et sted. Fester den med et tau i et øye bakerst på jolla og foran på jolla som jeg da fester ytterst på baugspydet og sørger for at det bakere tauet havner under pongtongen, dette medfører at når det strammes så skyves jolla vekk fra skroget og jeg slipper at den ligger å skraper langs skutesiden. Den "bråker" ille under sleping synes vi så jeg plukket opp et hint her om å forhale den laaaangt bak under seilas, det skal prøves til våren :yesnod:

Ellers så synes jeg jolla er veldig stabil og fin, bruker en 5 hk 2 takter som holder mer en nok for oss på 2 voksne og 2 barn for å utforske skjærgården. Den planer også med enten bare barna eller en voksen.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Så at det løsner på relativt nye båter høres ut som at det er en veldig dårlig patent.

Har nok sikkert noe med pris å gjøre....

Min Valiant D300 RIB kostet ordinært nesten 20.000 i 2002!

 

Og det er faktisk bra kvalitet! Den veier i underkant av 40 kg

Veldig stødig og god båt, men for tung til mitt bruk pr. idag.

 

Hvis den ikke blir solgt, blir den vel hengende bak. (får kjøpe laaangt flytetau!)

Link to post
Share on other sites

Jeg har tidligere hatt en Brig 265 med finerbunn og oppblåsbar kjøl. Den var grei og gikk ca. 15 kn. med 6 hk alene i båten. Planet ikke med 2 voksne.

 

Pga. familieøkning ble den byttet ifjor med en AQ 290 Alu rib og 9,9 to-takt. Dette er en mye bedre løsning synes jeg. Du kommer deg lengre avgårde ettersom det går fortere og den kjører som en båt og ikke som en flåte.

 

Brigen veide ca. 30 kg. AQen veier 52 kg. Jeg sleper stort sett (og den sleper mye bedre enn en gummibåt - ligger mye roligere), men om den må på dekk så har jeg akkuratt plass til det (32 fot seilbåt) men kan jo også tappe den ned endel for å få bedre plass på dekk...

Link to post
Share on other sites

Kjøp ikke allt for stor båt heller da den veg mer og tar mere plass.

 

På tur hjem fra Irland kjøpte vi en brukt Caribe 3 eller 3.1 m hypalon jolle med glassfiber dørker.

Når vi har denne på hekken var det litt knote både og løfte den opp og surre den.

Funket jo greit og planer fint opp til ca.13-15 knop, men over dette så suger den seg fast i vannet og dørkene begynner å leve sitt eget liv. (10/15hk mercury viking)

Her fra Crinnan kanalen.

carib_310.jpg

 

 

I 2009 kjøpte eg en ny AQ ME 265 med finer dørk og oppblåsbar kjøl, og selv om det er en liten båt er det veldig god oppdrift i den og den virker trygg. Har bra høg baug så skvett over baug er ikke så ille.

Funker også fint i sjøen (ikke like god som en rib selvfølgelig) med opp til 2 voksne og 2 ungdommer og planer greit med 4 stk ombord (10/15hk). Veg 46 kg trur eg og er forholdsvis enkel å bikke opp på hekken/fordekket.

Vi ligg også en del med hekken inn, men da er der som regel uteriggere så man treng ikke nødvendigvis å fjerne jollen før fortøyning.


aq_265_paa_hekken.jpg

 

Selv om ikke bildene viser så mye forskjell så er det stor forskjell på å håndtere disse to jollene.

 

Eg har vært ute i ganske dårlig vær med jollen på hekken uten problemer, men det er jo klart at man legg ikke ut i dårlig vær med denne på hekken, da pakkes den

bort og det er jo derfor den har løse dørker.

 

Som nevnt tidligere så er det jo behovene til hver enkelt som avgjør hva man skal kjøpe. Siden vi har sneglebåt som yngstemann sier så er det greit med en jolle med

litt fart i ved behov/shopping etc. Eg har også ett motorfeste på sb. pushpit for en 2 hk med innebygget tank som eg av og til har med for korte turer. 1 minutt å få ned jollen

og løfter på motoren på strak arm på no time.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe, 10 fot jolle til en 27 fot seilbåt. Det må jeg si. Du dro skikkelig til når du først skulle handlet jolle skjønner jeg. Jolle og båt til sammen, så nærmer du deg en passende båt å bo i. :)

Minste bobåten på forumet, men jolla er blant de største.... Hehe sorry klarte ikke dy meg.

 

Ingen som har forsøkt å støype ny dørken med divinycell og glassfiber i stedet for finerdørk? Det må jo ha mye å si for vekta. - i morgen den dag skal jeg veie dørkplatene mine... Som om at jeg ikke hadde nok å styre med i comforten min..

Link to post
Share on other sites

Hehe, 10 fot jolle til en 27 fot seilbåt. Det må jeg si. Du dro skikkelig til når du først skulle handlet jolle skjønner jeg. Jolle og båt til sammen, så nærmer du deg en passende båt å bo i. :)

Minste bobåten på forumet, men jolla er blant de største.... Hehe sorry klarte ikke dy meg.

 

Ingen som har forsøkt å støype ny dørken med divinycell og glassfiber i stedet for finerdørk? Det må jo ha mye å si for vekta. - i morgen den dag skal jeg veie dørkplatene mine... Som om at jeg ikke hadde nok å styre med i comforten min..

 

Litt i største laget ja, ikke minst vis vi tar det med i beregningen at båten min er to ft kortere en du beskrev Eureka, hehe. Men men.. her har vi det godt :thumbsup:

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Mange bra erfaringer og anbefalinger her. Det er ikke i Båtplassens natur å ende opp med ett svar på hva som er den beste jolla å ta med seg på tur, men jeg tror jeg holder på en båt som er ca 280 cm med oppblåsbar kjøl & dørk. Motoren blir en 4-6 hk Yamaha med innebygget tank. Ser at det er et firma i Drammensdistriktet som annonserer hardt med "Bakkenpris" på Zodiac, men venter til messa på Fornebu for å se hva som tilbys der. Takk for gode innspill!

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Vurderer en Suzumar DS 270 rib. Skal ikke pakke vekk, men ha den på slep. Noen som vet om slepefestet (som er festet i glassfiberbaugen) tåler nykk og napp? Innbiller meg at dette er mer solid enn vanlige gummibåtfester som er limt på hver side? Har en 6hk firetakter, kan jeg forvente å få den i plan med én lett person ombord?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Før hadde me ein Vega med ein Achilles med oppblåsbar dørk. Supert konsept. Lett å pakka, lett å løfta og lett og montera, Det er nok å få luft i den så den flyt. Deretter kan ein lempa den overbord og pumpa opp resten medan den låg på sjøen. Me trengte altså ikkje eit stort dekk, eller ein kai, for å montera den. Eg såg ikkje for meg at det var mogeleg å lappa dørken, om den pungterte.

 

Eg har òg hatt diverse gamle gummibåtar, og blei lei lekkasjar.

 

No har me ein River 350 i davidtar. Mariner Viking 10 (15). 113 kg. Ein super båt. Planar med to vaksne og to barn. Einaste ulempa er at dørken er slik at dersom det er to liter vatn ombord blir ein våt på beina.

Jolla er mykje brukt til dykking, fisking, transport etc. Eg har òg frakta ved i jolla:-)

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Honwave lager noen fine med oppblåsbar "høyttrykksbunn". Det virker på meg som et fornuftig kompromiss hvis du også skal ha den opp på dekk. De er lette men virker solide nok. Ikke akkurat noe å frakte dykkerutstyret i, og motoren bør sikkert ha innebygget tank. Men det er vel den kategorien TS skal ha uansett?

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

hadde en Zodiac Fastroller 310 etter 43 fot seilbåt før, men ble drittlei av å sjaue motor og snu vrengt jolle i drittvær, så jeg kjøpte en AB inflatables 2,95 aluminium rib

den veier std 43 kg, men har installert jockey sete

den sleper som en konge med yamaha påmontert i alle bølger og all slags vær

aldri noen problemer

dyr men verdt det for å unngå alt slitet

mvh

Leif

Link to post
Share on other sites

litt OT.

Ask, om du har en stor svamp om bord i jolla så løser du lett problemet med vann som flyter fritt. Avkapp fra en madrass funker også, da får du den så stor du vil ha den. Utmerket lensemetode.

Vurderer å kjøpe meg lensepumpe for kajakk, lage et passende hull i finerdørken helt akter som jeg kan stikke pumpa nedi kjølen, og lense enkelt og skikkelig..

 

når vi først snakker om jolle...

Link to post
Share on other sites

Honda 2,3 og en liten jolle som får plass på fordekket og som er lett å håndtere og enkel å vippe ut og inn er det beste etter min mening. Hvis mange skal fraktes mellom båt og land kan man kjøre flere turer. Jeg har funnet optimal plassering på BB side av masten med motorfestet inn mot BB vant. Da hindres ikke luke i forpiggen, genoaskjøtet hekter seg ikke opp i jolla og det er grei sikt fremover fra SB styreposisjon. Ulempen er at rekka på BB side er blokkert i båtens lengde.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...