Jump to content

RS medlemskap, hvor blir det av årets?

Alternes.

Recommended Posts

Det lure jeg også på, det står at det er viktig å være registrert for at forsikring og Politi skal kunne spore opp eigere til stjålne båter etc.

Merkelig at dette registeret sletter eg selv etter eit år, sånn at de er nødt til å legge inn info på nytt. For det er vel det de mener??:-)

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Spore opp eier på båter? Det tar ikke mange minuttene og gjøre denne klistrelappen uleselig og da er det ingenting og spore på hele registeret er bare tull . Etter og ha vært i kontakt med mitt forsikringsselskap og fått beskjed att det hvar det samme for dem om båten hvar registrert eller ikke. Så lar jeg være og betale dette i år . Er jeg i godlage så kan det hende jeg betaler for totalmedlemskap. Er egentlig litt trekt på hele RS etter deres forskjellige påfunn de siste åra hvirker som det er mest i fokus er og drive inn mest mulig penger. Er muligens ikke så rart når Lederløningene er passert millionen. I mine øyne skal ingen ha millionlønninger når det er veledige selskap. Lurer på hvor mange Basarer det skal til for og holde kun en lederlønn.

I Båtliv fra 2009 står det å lese i nederste avsnitt:

Spørsmål om båtavgift
Det tyngste argumentet mot et obligatorisk register er faren for at politikerne vil benytte registeret til å gjennomføre en årsavgift på båter slik vi har det for bilparken. Samtlige politiske partier på Stortinget har tidligere uttalt at årsavgift på båter er ikke aktuell politikk.

På slutten av avsnittet før, sier RS at småbåtregisteret ikke er en inntektskilde.

Det stemmer vel litt dårlig med hva de skriver på egne sider nå.

Her fra deres 10 gode grunner for å være frivillig registrert:

10. Overskuddet i Småbåtregisteret går til Redningsselskapet. Hvis formål er å redde liv, berge verdier, verne kystmiljøet og drive opplysnings- og ulykkesforebyggende arbeid får og bedre sikkerheten for den som ferdes på sjøen.

• Du får båtbladet Trygg på sjøen to ganger pr år, i juni og i desember.

Denne blekka får jeg allerede fire ganger i året som Totalmedlem. Burde kanskje Totalmedlemsskapet inkludere det å fortsatt bli værende i småbåtregisteret? Jeg mener... hvor mye administrasjon koster jeg dem om min registrering er knyttet opp mot mitt medlemsskap. Jeg nekter å tro at min del av serverkapasiteten for databasen skal koste 200,- pr år.

Det er i følge Båtlivsundersøkelsen til KNBF 753.079 Fritidsbåter i Norge. 232.341 av disse er kajakker, kanoer, joller og robåter uten motor, så da ville det om alle var registrert i småbåtregisteret vært 519.738 registrerte i småbåtregisteret. Det ville gitt RS en inntekt på 104 millioner kroner, så det hadde virkelig gjort vei i vellinga der.

(det er en feilmargin på 43.000 båter i denne undersøkelsen)

I og med at småbåtregisteret operer med tall som 190.000 småbåter, så er det vel bare 40% av båtene som er i registeret nå. Det er meget mulig jeg sjekker ut hvor frivillig dette er i år. Trygg på Sjøen kommer i postkassen og fakturaen på Avgiften for å bli værende i et register uten endring koster 200 pr år og faktura kommer på mail som vedlegg.

Ting var bedre med kronesautomater på Rema.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

For meg er RS ingen "hellig ku" 200 i året for og stå i et statisk register er drøyt. Registeret har også vært preget av rot og problemer.

Bor også slik at evt dykkeroppdrag må betales av egen lomme uansett ( den lokale skøyta har ikke dykkere) Eneste fordelen jeg da har er redning /assistanse på sjøen, noe som forsikringen min dekker. De burde kutte vaset med Falck og legge prisen på ca 500,- for og favne flere.I vår båtforening vil jeg tippe andelen med totalmedlemskap er under 15%

Ser heller ikke den helt store vitsen med å betale 200,-/år for medlemskapet, selv om vi fremdeles gjør det på vår båt.

Å "vedlikeholde" en registrering i en stor database koster langt fra 200 kroner. Til sammenligning er årsavgiften i Skipsregisteret kr 0,-.

Og skulle båten bli stjelt eller noe, er nok HIN/CIN en mye bedre måte å verifisere eieren på enn et klistremerke fra RS. Det som kunne være nyttig hadde vært å åpne registeret for allmennheten slik som registreringsnummer på biler. Da kunne man ved hjelp av en SMS funnet eieren av båten selv.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Mye artig oppgulp her.

Irritasjon over at faktura sendes over mail og ikke pr. post, og noen er irritert over at RS sløser med penger - skulle tro da at det å sende faktura pr. epost var lurt - les kostnads besparende.

Hva hvis en bytter email adresse,? (og ikke sagt fra) Da vil nok faktura nummer to sendes som vanlig post...

reg merkene er stygge: en kan lage egne å sette på i tre, stål eller hva en vil.

Tyvene kan ta av registreringsmerkene, det stemmer, en kan også fjerne bilskiltene. De aller fleste tyveri er "fylla" tyveri der båten blir lånt og sluppet etter turen.

Unødvendig å være medlem, blir jo redda uansett Det blir en ja, men kan være greit å vite at det finnes båter som står klare til å sendes ut, noen som driver med forebyggende arbeid, kanskje trengs det båter til å søke etter noen av dine kjære en gang.

HIN/Cin nummer er en bedre måte og motornummer, alle disse numrene er endel av registreringen og er med på å identifisere en båt. En tror vel ikke at et HIN/CIN register ville være billigere? Klistremerkene har en funksjon slik at en kan lese reg nummer på avstand og det kan være bra i stygg sjø der en kan finne ut hvem som eier båten fra avstand.

Du er selektiv i hva du uttaler deg om.

Hva med at Småbåtregisteret, som i utgangspunktet skulle være selvdrivende, har økt fra å koste 150 kr i engangsavgift (ble vurdert satt ned) da Toll & Avgift drev det (med 5 personer), til å ha økt til 400 kr, pluss 200 i årsavgift nå når RS driver det?

RS har noen år igjen av tiårskontrakten på drift av Småbåtregisteret. De burde være jævlig forsiktig fremover. Om de da ikke føler seg veldig sikre på at denne kontrakten fornyes automatisk.

RS har havna i hardt vær tidligere der de på den ene siden jamra over pengemangel, og gamle kjerringer testamenterte alt de eide og hadde etter et langt liv. Der de samme jobbet kontinuerlig med lotteri og håndarbeidsmesser for RS.

Så viste det seg at de samme personene som klaga over pengemangel levde et ganske utsvevende liv på de samme pengene.

Om noen sliter med hukommelsen ang. tidligere sanseløse disponeringer av innsamla midler i RS

http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article3970058.ece

http://www.folkebladet.no/nyheter/article32062.ece

http://www.na24.no/nyheter/article656635.ece

Redigert av busterx (see edit history)

busterx

linkene du viser til er grelle eksempler på hvordan en ikke skal drive en organisasjon, det er nok alle enige om og her har RS rydda kraftig opp.

Så disse linkene bidrar bare til å lage denne strengen enda mer merkverdig og derfor jeg kalte det "artigt oppgulp" siden den besto av så mange ulike deler blandet sammen i en følelsesmessig suppe.

Kan vel ikke være så galt at et eventuelt overskuddet for drift av registeret går til RS?, burde det vært drevet av private? eller burde staten drevet dette og overskuddet i statskassa alternativt underskudd blitt belastet skatteyterne?

Jeg vet ikke hva det koster å drive et register av god kvalitet og med høy oppetid, god sikkerhet,husleie, markedsføring, lønskostnader, avskrivninger, utvikling osv... dette har vært diskutert før og andre aktører har prøvd å gjøre dette langt billigere og har ikke fått det til verken teknisk eller sikkerhetsmessigt

Mye artig oppgulp her.
[...]

Unødvendig å være medlem, blir jo redda uansett Det blir en ja, men kan være greit å vite at det finnes båter som står klare til å sendes ut, noen som driver med forebyggende arbeid, kanskje trengs det båter til å søke etter noen av dine kjære en gang.

Jo takk, medlemskapet i Redningsselskapet betaler jeg allerede i tillegg til registreringen. Å snike inn ekstra pengestøtte til drift av RS gjennom høyt årsgebyr i Småbåtregisteret synes jeg ikke noe om.

SRA: du konkluderer med at de har rydda kraftig opp. ja, la oss nå inderlig håpe det! Hadde jo vært utrivelig om de fikk enda mer lort i hodet når noen åpna ei skapdør.

Til ditt spørsmål om Staten skulle drive dette, og stappe overskuddet i kassa?

Som jeg skrev lengre opp; Toll og Avgift drev registeret i starten. 5-6 årsverk i Fredrikstad.

Vedtatt som selvfinansierende (drives uten overskudd).

Kloke hoder fant så ut at dette kunne ikke staten drive.....!

Til din påstand om at "andre har forsøkt å drive dette uten å få det til hverken teknisk eller sikkerhetsmessig"

Hvem?

Og hvor mye bedre er registeret som RS driver enn det som Toll og Avgift drev?

Hva er bedre og sikrere?

Om du hadde visst hva du snakker om, så hadde du fått med deg om at RS innrømmer at Småbåtregisteret genererer mange titalls milioner i overskudd som går direkte til driften av RS.

Registeret er en melkeku.

All respekt for jobben folkene i båtene til RS gjør, men ledelsen må seile under riktig flagg når de skal generere inntekter. Det de driver med nå er i ei gråsone. Men de får lov som et plaster på såret etter innskjerpingene i spilleautomater og kutt i overføringer.

Dette til tross for at de ved årsslutt 2011 hadde 723 millioner kroner i fond og 45 millioner på konto.

... Hva skjer om jeg ikke betaler? Blir jeg da utmeldt? Får evt. nye eier problemer med å registrere båten senere? Andre saker?

Jeg ringte RS og sjekket og svaret på det første spørsmålet er ja, du blir slettet fra databasen.

Det skal iflg https://www.nssr.no/sbr/Registrere+båt ikke være noe problem å registrere båten igjen senere (vanlig omregistrering)

... Å "vedlikeholde" en registrering i en stor database koster langt fra 200 kroner.

Her er et par linjer fra mailen jeg mottok sammen med faktura,

I år som i fjor skal sjøen være for alle. Den skal være et sikkert sted å oppholde seg for deg som verdsetter sjølivets gleder og utfordringer. Ved å betale denne giroen fornyer du din registrering, og fortsetter samtidig å gjøre sjøen til et tryggere sted for alle.

Jeg leser dette som at beløpet mer er ment som et bidrag/støtte til RS enn det er et gebyr for oppføringen i databasen.

Hos Atlantica følger det også med sjøassistanse

Jeg har forsikring hos Norske Sjø som også har sjøassistanse så jeg vurderte også seriøst å kutte ut videre medlemsskap i RS. Men etter å ha pratet med Norske Sjø så er jeg mer usikker...

Jeg får 5% rabatt på forsikringen ved å være medlem i RS etter det jeg fikk opplyst. I mitt tilfelle utgjør dette en "liten 200-lapp". Medlemsskap i RS er 845.- men med rabatten på forsikringen er jeg nede i rundt 650.-

Så er det dette med egenandel når man bruker forsikringen - denne er i mitt tilfelle kr 5.000.-

Etter å ha tenkt litt på det så har jeg kommet frem til at jeg vil fortsette mitt medlemsskap i RS.

Det er imidletid ingen fordeler (eller krav) hos mitt forsikringsselskap at båten er registrert så mest sannsynlig vil jeg ikke betale denne fakturaen i år.

Siden jeg har hatt noen utblåsninger i denne tråden vil jeg bare si at jeg skiller mellom å være medlem i Redningsselskapet og ha båt registrert i Småbåtregisteret.

Så kan man vel si at det er Redningsselskapet som samrører.

En som eier f.eks. to båter registrert i Småbåtregisteret, samtidig som han opprettholder medlemskapet i Redningsselskapet gir et årlig økonomisk bidrag som bør kvalifisere for hederlig omtale på julebordet til selskapsledelsen.

Har fått en mail med en e-faktura fra Småbåtregisteret (les Redningsselskapet) i dag. Og det som står der er vrøvl og tåkeprat på linje med Nordkoransk fjernsyn. Ikke med ETT ord er det faktisk nevnt hva denne årsavgiften brukes til. Bare generell svada om sjøen for alle, sikkerhet, gleder og utfordringer.

Jeg er av dem som betaler medlemskontigentet til Redningsselskapet med den største glede. Likevel er jeg litt skeptisk til måten de prøver å skaffe seg ekstrainntekter på. Først med "tiggerbrevet" før jul som var kamuflert som en vanlig faktura, så via gebyr i Småbåtregisteret som går til drift av RS.

Altså, ikke et vondt ord om Redningsselskapet og arbeidet de utfører langs kysten, og jeg støtter som sagt RS og deres arbeid, gjerne økonomisk. Men da via medlemskapet (total) eller via en frivillig donasjon som ikke er kamuflert som faktura eller bakt inn i en annen tjeneste.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Jeg velger å tro at denne avgiften har kommet for at de ønsker å rydde i registeret, jeg.. Tenk på alt som ligger inne etter folk som er borte og båter som er solgt og ikke registert på ny eier. Så får vi se, om den dukker opp til neste år også..

Vel.. de tok over Småbåtregisteret i 2005 og har konsesjon for ti år.

Om de ikke har klart å rydde opp i registeret i løpet av 8 år, så er det vel litt vel optimistisk å tro at ting er mye annerledes neste år.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...