fredriks Startet 11.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 11.Februar.2013 Hei, Har fått tilbud om å kjøpe en ALO 33. Dette er såvidt jeg vet en solid båt, men ser for meg at seilegenskapene ikke er på topp. Planen er at den skal brukes til å krysse Stillehavet, og i den forbindelse er jeg ute etter tips og triks for å forbedre seilegenskapene. Pr. idag så har den forholdsvis dårlige seil, så å bytte ut disse med laminat seil vil nok gjøre en god del. Men, når en seiler over stillehavet seiler en vel store deler av turen i medvind. Vil en genakker forbedre unnavinds egenskapene i forhold til spridd genoa/fokk? Har idag 3 bladers fast propell, så foldepropell bør vel også kanskje vuderes. Hvordan seiler Alo'en i forhold til andre brukte langtursbåter som; Hero 101, Maxi 95, Kings Cruiser etc etc. Hvilke dagsdistanser bør en kunne klare å oppnå i Alo'en? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2013 kan du ikke sjekke lystallet? Sitér dette innlegget Link to post
fredriks Svart 11.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2013 Jo, jeg kan det. Men etter noen års seiling har jeg funnet ut at lys tallet ikke er noen fasit. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 11.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2013 Ut ifra hodet er det kanskje 1.11? Eg hadde en Alo 33 for noen år siden som ble solgt til Oslo. Trodde også den seilte så dårlig, men oppdaga at den nye båten var marginalt bedre. Meget god sjøbåt i mine øyne, og dypt skrog som ikke slår nevneverdig i motsjø. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 12.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2013 Lydstallet er vel det eneste rimelig trygge verdien å bruke for å sammenligne båtfart med andre båter.Så er det nye/bedre seil som må til for å forbedre seilegenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 12.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2013 (redigert) Lydstallet er vel den eneste rimelig trygge verdien å bruke for å sammenligne båtfart med andre båter.Så er det nye/bedre seil som må til for å forbedre seilegenskaper. Ang. skifte til foldepropell vil ikke det bety noe målbart med en relativt tungt lastet langtursbåt, men skal du seile regatta kan det ha betydning. Redigert 12.Februar.2013 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fredriks Svart 12.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2013 Det med foldepropellen høres fornuftig ut. Noen med innspill ang. genakker seiling over stillehavet? Vil det være forhold for å få bruke den eller vil det være penge sløsing i forhold til dobbel fokk/genoa? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 12.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2013 En tung, gammeldags 33-foter har vel ikke høyere skrogfart enn 7,5-8 knop. Så da gjelder det å oppå denne farten i minst mulig vind. Da ville jeg valgt en spinnaker. Gennaker kan du jo òg ha men det kan bli mindre vellykket på platt lens. Spinnaker med bom og storseil med preventer er en grei oppfinnelse. Da får du mye mer seil oppe enn med en dobbel fokk. Noen mener at det er mye styr med spinnakerbom og greier, men hva annet enn å seile har du egentlig å gjøre midt i stillehavet? Ville vært mer bekymret for at det ble kjedelig... Men velg kraftigst mulig duk, så den tåler endel juling. Og kanskje strømpe så den er lettere å strupe raskt hvis det blir nødvendig. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
fredriks Svart 14.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Andre som har noen formeninger og genakker på ALO 33? Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Begynn med å gjør båten så slett så mulig under vannlingen, her snakker vi om to strøk vc17 eller tilsvarende som vannslipes ned. Den skal være så glatt så mulig, her ligger det ett par knop. deretter så lite "drit" i mastetoppen som mulig... Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
avmønstret5 Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Ja slett bunn betyr selvfølgelig noe, men hvordan er utgangspunktet dersom du mener å øke båtfarten med to knop? ? Så mener jeg nok at å bruke cv17 på en turbåt har liten mening og effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Begynn med å gjør båten så slett så mulig under vannlingen, her snakker vi om to strøk vc17 eller tilsvarende som vannslipes ned. Den skal være så glatt så mulig, her ligger det ett par knop. deretter så lite "drit" i mastetoppen som mulig... Slett bunn er vel og bra, men aldri i verden om man får en gevinst på 2 knop med mindre utgangspunktet er "østersfarm" og man samtidig går for forbedret profil på kjøl og ror. Selv da tror jeg ikke man klarer 2 knops forbedring, ei heller halvparten. Fornying av seilgarderoben, fjerning av dødvekt ombord samt normal pleie under vannlinjen burde gjøre susen. Deretter begynner det å koste mer enn det smaker (i tid/penger) for å tyne tideler ut av båten. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
avmønstret5 Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Ja vi er nok enige der Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Nå er det en på forumet som har en ALO 33 som han har vært kloden rundt med. Han dukker nok opp. Som bunnstoff på en båt jeg skal seile langt med ville jeg brukt Jotun Seaforce 60. Litt vrien å få tak i, men holder veldig lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Som Sun flyter sier så koker det vel ned til å klare å holde skrogfart mest mulig av tiden. Å øke selve skrogfarten er vel ikke det TS tenker på? Da handler det vel om å prøve å få mest mulig fart ut ved lettere vinder. Båten klarer vel noe nær skrogfart fra frisk bris og oppover uansett. ----------------- Men om det handler om så små marginer så har vel opplæring i å seile riktig ifht værsystemer osv mer å si for når man kommer frem enn om man klarer å tyne ut 1-2 knop ekstra i lite vind?? Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 (redigert) Racingbunnstoff og fjerne dødvekt på en båt som skal over Stillehavet? Redigert 15.Februar.2013 av Nonsense (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 (redigert) Vil det være forhold for å få bruke den eller vil det være penge sløsing i forhold til dobbel fokk/genoa?Først så vil vel kanskje noen si at det er sløsing med laminatseil på langtur. Kjøp ihvertfall noe hvor materialet tåler slitasje. Karbon tåler mekanisk slitasje dårlig mens kevlar er ømtålig for sollys. Når det gjelder værforholdene så må du sjekke ut! Og ikke først og fremst med tanke på å optimalisere seilgarderoben, for å si det sånn... kjøp Jimmy Cornells "World Cruising Routes". Når det gjelder hastighetsoptimalisering på langtur så faller vel folk naturlig inn i to skoler, vil jeg tro; de som synes det blir meningsløst, og de som tenker at over lange avstander utgjør selv små hastighetsforbedringer merkbar forskjell. Kanskje det betyr at det blir tid til å besøke flere interessante steder? Og PS: God Plan :-) Redigert 16.Februar.2013 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 Når det gjelder bunnstoff på langturbåt, ikke engang tenk på VC17. Smør på selvpolerende, det er stoff det er mulig å få tak i rundtom i verden og når du kommer så langt som over til f.eks karibien så kan du løfte ut av vannet og resmøre en runde med f.eks sea hawk 44. Da har du bunnstoff som holder deg groefri til mia gundersen ikke lenger er sexy. Kjøper man en ALO33 så har man en type båt der man uansett ikke har noen store muligheter til å gjøre unna 200milsdøgn uansett hvor mue man tveaker med itstyret men heller 100-140mil og om man da får ut ti mil ekstra på et døgn så spiller det kaine rolle. Jeg ville ha rigget kutterstag med kryssfokk på rull i tillegg til genoaen som er det allerede, et skikkelig dacron storseil med tre rev og ferdig med den saken, har du en tradisjonell spinnaker i tillegg til de lange leggene som kan være fylt av lite vind så har du det du trenger. Bruk heller pengene på en skikkelig targabøyle fylt med solceller og en D400 samt en skikkelig regulator til dynamoen på motoren, du kommer garantert til å irritere deg mer på mangel på strøm enn en spinnaker Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 19.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 Nå er det en på forumet som har en ALO 33 som han har vært kloden rundt med. Han dukker nok opp. Nåja. Hvis det er meg du sikter til var vi ikke lenger enn til Karibien/USA/Canada. Men det er da noe. For oss var det viktigere å komme fram med masta stående, enn at vi kom fram et døgn før. Vi seilte derfor ganske konservativt. Med spridd genoa og storseil og fast trebladet propell hadde vi snittfart på 4,5 knop over Atlanteren. Det stemte på en prikk. Jeg bommet med 30 minutter i veddemålet om når vi kom til å komme fram. Vi hadde også en gennaker med oss. Siden vi ikke var så mange ombord var det sjelden den var i bruk. Det er mye styr med setting og berging hver dag. Dessuten kom det innimellom en byge/squall som ville gjort at genakeren ville blitt mye å håndtere. Man seiler uansett ikke en ALO 33 hvis man vil komme først fram. Som langturbåt fungerte ALO 33 relativt greit. Det er jo et "gammelt" design som kan være litt klønete. Men byssa er bra. Før avreise installerte jeg fast stekeovn på styrbord side ved nedgangen. Og endel overfødig dårlig utnyttet plass i salongen ble modifisert tildels kraftig. 3 personer trenger stueplass mer enn soveplasser. Babord benk i salongen er forøvrig en ypperlig sjøkøye. Båten står på land i østlandsområdet. Du er velkommen til å komme og ta en titt og prate om erfaringer og hvilke endringer som er gjort med båten. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
fredriks Svart 23.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2013 Takk for tilbudet Herman. Jeg er forsåvidt "kjent" med båttypen fra før da vi har seilt sammen med en til shetland/orknøyene tidligere. Kan informere om at båten allerede er utstyrt med kutterstag med rulle, targabøyle med vindmølle, 2x solcelle paneler, vindror og det meste annet som skulle være ønskelig på en lengretur. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 23.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2013 Da ville jeg montert en foldepropell. Det gir økt fart uansett hvor mye båten er lastet. Samt at det sparer gearkassen for mye påkjenning uansett girtype. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.