Jump to content

Hvordan forbedre seilegenskaper på en ALO 33?

fredriks

Recommended Posts

Hei,

Har fått tilbud om å kjøpe en ALO 33. Dette er såvidt jeg vet en solid båt, men ser for meg at seilegenskapene ikke er på topp.

Planen er at den skal brukes til å krysse Stillehavet, og i den forbindelse er jeg ute etter tips og triks for å forbedre seilegenskapene.

Pr. idag så har den forholdsvis dårlige seil, så å bytte ut disse med laminat seil vil nok gjøre en god del. Men, når en seiler over stillehavet seiler en vel store deler av turen i medvind. Vil en genakker forbedre unnavinds egenskapene i forhold til spridd genoa/fokk?

Har idag 3 bladers fast propell, så foldepropell bør vel også kanskje vuderes.

Hvordan seiler Alo'en i forhold til andre brukte langtursbåter som; Hero 101, Maxi 95, Kings Cruiser etc etc.

Hvilke dagsdistanser bør en kunne klare å oppnå i Alo'en?

Lydstallet er vel den eneste rimelig trygge verdien å bruke for å sammenligne båtfart med andre båter.Så er det nye/bedre seil som må til for å forbedre seilegenskaper.

Ang. skifte til foldepropell vil ikke det bety noe målbart med en relativt tungt lastet langtursbåt, men skal du seile regatta kan det ha betydning. Redigert av pettersand (see edit history)

En tung, gammeldags 33-foter har vel ikke høyere skrogfart enn 7,5-8 knop. Så da gjelder det å oppå denne farten i minst mulig vind. Da ville jeg valgt en spinnaker. Gennaker kan du jo òg ha men det kan bli mindre vellykket på platt lens. Spinnaker med bom og storseil med preventer er en grei oppfinnelse. Da får du mye mer seil oppe enn med en dobbel fokk. Noen mener at det er mye styr med spinnakerbom og greier, men hva annet enn å seile har du egentlig å gjøre midt i stillehavet? Ville vært mer bekymret for at det ble kjedelig... Men velg kraftigst mulig duk, så den tåler endel juling. Og kanskje strømpe så den er lettere å strupe raskt hvis det blir nødvendig.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Begynn med å gjør båten så slett så mulig under vannlingen, her snakker vi om to strøk vc17 eller tilsvarende som vannslipes ned. Den skal være så glatt så mulig, her ligger det ett par knop. deretter så lite "drit" i mastetoppen som mulig...

Slett bunn er vel og bra, men aldri i verden om man får en gevinst på 2 knop med mindre utgangspunktet er "østersfarm" og man samtidig går for forbedret profil på kjøl og ror. Selv da tror jeg ikke man klarer 2 knops forbedring, ei heller halvparten.

Fornying av seilgarderoben, fjerning av dødvekt ombord samt normal pleie under vannlinjen burde gjøre susen. Deretter begynner det å koste mer enn det smaker (i tid/penger) for å tyne tideler ut av båten.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Guest Avmønstret#

Som Sun flyter sier så koker det vel ned til å klare å holde skrogfart mest mulig av tiden. Å øke selve skrogfarten er vel ikke det TS tenker på?

Da handler det vel om å prøve å få mest mulig fart ut ved lettere vinder. Båten klarer vel noe nær skrogfart fra frisk bris og oppover uansett.

-----------------

Men om det handler om så små marginer så har vel opplæring i å seile riktig ifht værsystemer osv mer å si for når man kommer frem enn om man klarer å tyne ut 1-2 knop ekstra i lite vind??

Vil det være forhold for å få bruke den eller vil det være penge sløsing i forhold til dobbel fokk/genoa?
Først så vil vel kanskje noen si at det er sløsing med laminatseil på langtur. Kjøp ihvertfall noe hvor materialet tåler slitasje. Karbon tåler mekanisk slitasje dårlig mens kevlar er ømtålig for sollys.

Når det gjelder værforholdene så må du sjekke ut! Og ikke først og fremst med tanke på å optimalisere seilgarderoben, for å si det sånn... kjøp Jimmy Cornells "World Cruising Routes".

Når det gjelder hastighetsoptimalisering på langtur så faller vel folk naturlig inn i to skoler, vil jeg tro; de som synes det blir meningsløst, og de som tenker at over lange avstander utgjør selv små hastighetsforbedringer merkbar forskjell. Kanskje det betyr at det blir tid til å besøke flere interessante steder?

Og PS: God Plan :-)

Redigert av quantumduck (see edit history)

Når det gjelder bunnstoff på langturbåt, ikke engang tenk på VC17. Smør på selvpolerende, det er stoff det er mulig å få tak i rundtom i verden og når du kommer så langt som over til f.eks karibien så kan du løfte ut av vannet og resmøre en runde med f.eks sea hawk 44. Da har du bunnstoff som holder deg groefri til mia gundersen ikke lenger er sexy.

Kjøper man en ALO33 så har man en type båt der man uansett ikke har noen store muligheter til å gjøre unna 200milsdøgn uansett hvor mue man tveaker med itstyret men heller 100-140mil og om man da får ut ti mil ekstra på et døgn så spiller det kaine rolle.

Jeg ville ha rigget kutterstag med kryssfokk på rull i tillegg til genoaen som er det allerede, et skikkelig dacron storseil med tre rev og ferdig med den saken, har du en tradisjonell spinnaker i tillegg til de lange leggene som kan være fylt av lite vind så har du det du trenger.

Bruk heller pengene på en skikkelig targabøyle fylt med solceller og en D400 samt en skikkelig regulator til dynamoen på motoren, du kommer garantert til å irritere deg mer på mangel på strøm enn en spinnaker

Nå er det en på forumet som har en ALO 33 som han har vært kloden rundt med. Han dukker nok opp.

Nåja. Hvis det er meg du sikter til var vi ikke lenger enn til Karibien/USA/Canada. Men det er da noe.

For oss var det viktigere å komme fram med masta stående, enn at vi kom fram et døgn før. Vi seilte derfor ganske konservativt. Med spridd genoa og storseil og fast trebladet propell hadde vi snittfart på 4,5 knop over Atlanteren. Det stemte på en prikk. Jeg bommet med 30 minutter i veddemålet om når vi kom til å komme fram.

Vi hadde også en gennaker med oss. Siden vi ikke var så mange ombord var det sjelden den var i bruk. Det er mye styr med setting og berging hver dag. Dessuten kom det innimellom en byge/squall som ville gjort at genakeren ville blitt mye å håndtere. Man seiler uansett ikke en ALO 33 hvis man vil komme først fram.

Som langturbåt fungerte ALO 33 relativt greit. Det er jo et "gammelt" design som kan være litt klønete. Men byssa er bra. Før avreise installerte jeg fast stekeovn på styrbord side ved nedgangen. Og endel overfødig dårlig utnyttet plass i salongen ble modifisert tildels kraftig. 3 personer trenger stueplass mer enn soveplasser. Babord benk i salongen er forøvrig en ypperlig sjøkøye.

Båten står på land i østlandsområdet. Du er velkommen til å komme og ta en titt og prate om erfaringer og hvilke endringer som er gjort med båten.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Takk for tilbudet Herman.

Jeg er forsåvidt "kjent" med båttypen fra før da vi har seilt sammen med en til shetland/orknøyene tidligere.

Kan informere om at båten allerede er utstyrt med kutterstag med rulle, targabøyle med vindmølle, 2x solcelle paneler, vindror og det meste annet som skulle være ønskelig på en lengretur.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...