Alternes. Startet 12.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 12.Februar.2013 (redigert) Jeg har en luftfugtighet på 30% i båten. er dette å regne for og være bra? hva bør den ligge på og hva er det som er vanlig? Redigert 12.Februar.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Eureka Svart 12.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2013 Jeg har 33 % RF i båten nå. Avfukteren er avskrudd, men el-ovnen holder det frostfritt. ( Bor ikke ombord) Det er godt gjort at du har såpass lav fuktighet tenker jeg, selv om du bor i båten og har diesel/parafinovn og ikke luftvarmer. Det må jo bety at du har god ventilasjon inn med frisk tørr uteluft? Det er ikke uvanlig å ha 30 til 35 % RF i en enebolig nå på vinteren. Da jeg bodde i båten og avfukteren sto på, kunne jeg oppleve at jeg nærmest ble tørr i munnen/ øyne av å være i båten. Det er vel en annen båtboer her som har godt ned på 20-tallet i RF mener jeg å huse. At han ikke blir dehydrert, skjønner jeg ikke. Tror ikke det er så gale å ha RF på 30tallet. Du får ihvertfall tørket godt ut det som måtte være av skadelig fuktighet i skott og interiør. Mugg slutter å vokse når du kommer under ca. 60%RF Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 12.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2013 Ja luten føles tørr og fin. Det jeg fyrer med er kun en 2000w varmevifte på fult. dieselovnen brukes ikke før det blir ca 12-15 - ute og da må den kjedelig nok brukes i kombinasjon med varmeviften på kun viftefunksjon for få sirkulasjon i luften.. vis ikke blir det 40 grader i takhøyde og 10 ved gulvet nå skal det nevnes at årsaken til dette er at jeg har en usedvanlig bra isolert båt Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Euklid Svart 12.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2013 Jeg trives godt med ca 40-50% luftfuktighet i båten. Er det stort fuktighere merkes det på sengetøyet, særlig tørrere luft kjennes ikke spesielt behagelig. (Her i sørvest er det sjelden mangel på fuktighet fra ytre faktorer, så i praksis kan en finstyre fuktigheten med avfukter nesten hele året.) Sitér dette innlegget Link to post
Båttransport D5L Svart 12.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2013 Ligger i kanalen i Trondheim og har RF 28% inne og 59% ute . Holder behagelige 22 grader inne med en Kabola 19 Kw sentralfyr . Blir det for lav fuktighet inne , er det bare å lufte ekstra godt . Eller fyre opp propan varmeren , så fyker RF opp Kystfareren Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 12.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2013 Syns under 30% høres tørt ut. Tror ikke treverket liker noe særlig under 40% for lengre perioder. Det gjør forøvrig ikke halsen min heller. Forsøker å ligge mellom 40 og 50%, når jeg bor ombord. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
volfro Svart 12.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2013 Synest også det blir for tørt når man kommer for langt ned på 40 talet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2013 Prøver å holde Hulda under 60 % om sommeren. Nå om vinteren ligger Biltemamåleren min på snaue RF 40 % ved ca. 15 grader C. Vi har en svensk leilighet med vifte, förångare og avsug, slik man har det i Sverige. Der er det helt for jævelig om vinteren, helt ned i 14 % på kalde og tørre dager. Ikke rart at svenskene ser ut som svisker. Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 12.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2013 Har 14% I Leil. Er det lavt? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 14% er ekstremt lavt og neppe særlig sunt (uten at jeg er noen lege), men sikkert ikke helt uvanlig på denne tiden av året. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Det er så lavt at parketten sprekker og bøyer seg som bølgeblikk. Helt klart ikke sunt. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 På tidligere spørsmål er på forumet ble det på det sterkeste frarådet å ha over 75%. Så mellom 20 og 75 må være ok. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Alternes. Svart 13.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 75% ? Hørtes merkelig ut. da begynner du jo å nærme deg dampbadstu hørtes ikke noe særlig ut for interiøret Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
tom-ass Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Ehh. 75% var ved vinterppplag i Hagen. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Euklid Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Putene mine har det definitivt ikke godt ved 75%, men vi snakker kanskje opplag uten tekstiler? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 På Hygrometeret jeg har i båten er 40 - 70% markert som innenfor "normal". mao under 40 for tørt over 70 for fuktig Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Fairline-38Targa Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 (redigert) Fuktighet er relativ derav måles det i % RF (relativ fuktighet) sett i relasjon til temperatur. Det vil si hvor mye vann i % lufta kan holde uten at den blir «dråper». Det kan godt være over 80% RF fuktighet ute når det er f. eks. – 25C uten at det føles fuktig (heller motsatt. Hvis man tenker seg scenarioet hvor man tar 80% RF luft ved -25% inn (eller har ett telt ute) og raskt varmer opp lufta til + 22C så vil samme lufta ha en RF på kanskje ned mot 15% RF. Som eksempel kan du henge dyner ut i -25C ved 85% RF uten at de blir fuktige men har du derimot 85% RF fuktighet i +20 C vil resultatet bli «klamt». Det er noe av den effekten vi får inne om vinteren der RF inne blir lav grunnet at kald uteluft som kommer inn ikke inneholder mye vann. Generelt for hus er det «sundt» å ha en lang periode med tørr luft inne for å få «tørket» huset. I båt kan man derav få det fuktig inne grunnet temperatursvingninger. Eks. + 5 c i en periode med påfølgende rask senking av temperatur uten at det er god nok lufting. Da vil nedkjølt luft i båten få vesentlig høyere % RF enn ute. Ovenstående er ment som eksempler uten at jeg har sjekket tabellene. Redigert 13.Februar.2013 av Fairline-38Targa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 En annen ting å tenke på når en sammenligner relativ fuktighet inne i et hus og i en båt, er isolasjonen. Med den samme temperaturen og RF i huset og båten og kaldt vær ute, ser en at det dessverre dugger og renner vann på vinduer og skott i båten mens tapetet inne i stuen og på de doble vinduene i huset er helt tørt. Den eneste måten å hindre at dette skjer i båten uten å redusere den relative fuktigheten dramatisk, er doble vinduer og bedre isolasjon. En grei sammenligning er at det ikke dugger på cognac-glasset med temperert cognac, men det dugger godt på glasset med wiskey og is. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Dårlig gjort Lars H. Jeg sitter midt ute i Nordsjøen på en avholdsøy. Og har edle dråper i skapet hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Mens du sitter der ute, kan du ta en kikk på meldingsboksen din om en liten stund. Der skal jeg legge inn gode nyheter om AIS'ene våre. Når det gjelder edle dråper er det jo bare onsdag i dag, så mine edle dråper befinner seg bak lås og lukke. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
znick Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Bruker man et hårhygrometer må det restitueres med jevne mellomrom ellers vil håret miste elastisiteten og hygrometeret vise feile verdier. Som Lars H. sier i et eldre innlegg: "Mitt gammeldagse hår-hygrometer ser imidlertid ut til å fungere fornuftig. Jeg kalibrerer det en gang i blant med en justerskrue på baksiden. Det gjør jeg ved å pakke det godt inn i en godt våt klut (ikke så våt at det renner av den) og la det ligge der 10 - 15 minutter. Da skal det vise 100% relativ fuktighet." Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Og vil en ha dette helt korrekt, måler en temperaturen med et kvikksølv-kvalitetstermometer. Først med tørt termometer, og så med en fuktig liten klut rundt tuppen på termometeret som en blåser luften overr. Så går en inn i tabellene og finner korrekt resultat. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Folk I Båt Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Bruk slyngehygrometer, så blir det riktig. Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Har 14% I Leil. Er det lavt? Dersom du har et hårhygrometer, og det ikke er restituert på en stund, som nevnt i tidligere innlegg, kan det godt vise 14% selv om den egentlige verdien er 30%+ Sitér dette innlegget Link to post
znick Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Bruk slyngehygrometer, så blir det riktig. Det er vel slyngepsykrometer du mener Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.