Jump to content

hva er anbefalt Luftfuktighet i båt?

Alternes.

Recommended Posts

Jeg har 33 % RF i båten nå. Avfukteren er avskrudd, men el-ovnen holder det frostfritt. ( Bor ikke ombord)

Det er godt gjort at du har såpass lav fuktighet tenker jeg, selv om du bor i båten og har diesel/parafinovn og ikke luftvarmer. Det må jo bety at du har god ventilasjon inn med frisk tørr uteluft?

Det er ikke uvanlig å ha 30 til 35 % RF i en enebolig nå på vinteren.

Da jeg bodde i båten og avfukteren sto på, kunne jeg oppleve at jeg nærmest ble tørr i munnen/ øyne av å være i båten. Det er vel en annen båtboer her som har godt ned på 20-tallet i RF mener jeg å huse. At han ikke blir dehydrert, skjønner jeg ikke.

Tror ikke det er så gale å ha RF på 30tallet. Du får ihvertfall tørket godt ut det som måtte være av skadelig fuktighet i skott og interiør.

Mugg slutter å vokse når du kommer under ca. 60%RF

Ja luten føles tørr og fin. Det jeg fyrer med er kun en 2000w varmevifte på fult. dieselovnen brukes ikke før det blir ca 12-15 - ute og da må den kjedelig nok brukes i kombinasjon med varmeviften på kun viftefunksjon for få sirkulasjon i luften.. vis ikke blir det 40 grader i takhøyde og 10 ved gulvet :nonod: nå skal det nevnes at årsaken til dette er at jeg har en usedvanlig bra isolert båt :giggle:

KNS MEDLEM

Fuktighet er relativ derav måles det i % RF (relativ fuktighet) sett i relasjon til temperatur. Det vil si hvor mye vann i % lufta kan holde uten at den blir «dråper».

Det kan godt være over 80% RF fuktighet ute når det er f. eks. – 25C uten at det føles fuktig (heller motsatt.

Hvis man tenker seg scenarioet hvor man tar 80% RF luft ved -25% inn (eller har ett telt ute) og raskt varmer opp lufta til + 22C så vil samme lufta ha en RF på kanskje ned mot 15% RF.

Som eksempel kan du henge dyner ut i -25C ved 85% RF uten at de blir fuktige men har du derimot 85% RF fuktighet i +20 C vil resultatet bli «klamt».

Det er noe av den effekten vi får inne om vinteren der RF inne blir lav grunnet at kald uteluft som kommer inn ikke inneholder mye vann.

Generelt for hus er det «sundt» å ha en lang periode med tørr luft inne for å få «tørket» huset.

I båt kan man derav få det fuktig inne grunnet temperatursvingninger. Eks. + 5 c i en periode med påfølgende rask senking av temperatur uten at det er god nok lufting. Da vil nedkjølt luft i båten få vesentlig høyere % RF enn ute.

Ovenstående er ment som eksempler uten at jeg har sjekket tabellene.

Redigert av Fairline-38Targa (see edit history)

En annen ting å tenke på når en sammenligner relativ fuktighet inne i et hus og i en båt, er isolasjonen. Med den samme temperaturen og RF i huset og båten og kaldt vær ute, ser en at det dessverre dugger og renner vann på vinduer og skott i båten mens tapetet inne i stuen og på de doble vinduene i huset er helt tørt. Den eneste måten å hindre at dette skjer i båten uten å redusere den relative fuktigheten dramatisk, er doble vinduer og bedre isolasjon. En grei sammenligning er at det ikke dugger på cognac-glasset med temperert cognac, men det dugger godt på glasset med wiskey og is.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Mens du sitter der ute, kan du ta en kikk på meldingsboksen din om en liten stund. Der skal jeg legge inn gode nyheter om AIS'ene våre. Når det gjelder edle dråper er det jo bare onsdag i dag, så mine edle dråper befinner seg bak lås og lukke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Bruker man et hårhygrometer må det restitueres med jevne mellomrom ellers vil håret miste elastisiteten og hygrometeret vise feile verdier.

Som Lars H. sier i et eldre innlegg:

"Mitt gammeldagse hår-hygrometer ser imidlertid ut til å fungere fornuftig. Jeg kalibrerer det en gang i blant med en justerskrue på baksiden. Det gjør jeg ved å pakke det godt inn i en godt våt klut (ikke så våt at det renner av den) og la det ligge der 10 - 15 minutter. Da skal det vise 100% relativ fuktighet."

Og vil en ha dette helt korrekt, måler en temperaturen med et kvikksølv-kvalitetstermometer. Først med tørt termometer, og så med en fuktig liten klut rundt tuppen på termometeret som en blåser luften overr. Så går en inn i tabellene og finner korrekt resultat.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...