Jump to content

uforsvarlig båtutleie, hva med sikkerhet?

Alternes.

Recommended Posts

Her reklameres det med at hvem som helst kan legge ut på ferie i europas kanaler i båter på opp til 35-40 ft? med null erfaring, ikke båtførerbevis eller kunnskaper om noe som helst innen båt! :lol::nonod:

Mon tro hvordan det er for båtfolk og møte på en 15-20 stk av disse en travel dag i en av europas travle og trange elver og havneanløp? :giggle:

http://www.leboat.no/ny-erfaring-med-batferier

Ingen tillatelse / erfaring påkrevd: våre båter er så lette å håndtere at det ikke trengs noen tidligere erfaring. Båtene kjører 8 km/t og er svært lette å styre og fortøye.

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Hvordan det er for båtfolk å møte 15-20 uerfarne? Hahaha jaggu er det mange som setter seg sjøl over andre :lol::lol:

Her er det vel heller snakk om egens og andres sikkerhet. men dette er vel ikke noe du bryr deg om.. For meg fremstår det som lite seriøst at en gjeng med 18 åringer som aldri har vært i båt skal ha mulighet til å legge ut i traffikerte farvann med null erfaring uansett hvor sakte båten går. Det kunne i det minste ha vært påkrevd at de skulle ha erfaring med båt fra før? tror du dette hadde vært tilatt i norge med båter på denne størelsen selv om den kun gjør 8 kmt? nei! sikkert en grunn til dette.

KNS MEDLEM

Jeg var selv i England (på Norfolk Broads) på båtferie for mange år siden. Var den gang lite erfaren med en båt på 30 fot. (stort sett robåt med 3hk. påhengs)

Vi fikk en times opplæring når vi skulle overta båten, og måtte ta en prøvetur ut på kanalene for å vise at vi sånn noenlunde behersket fartøyet. Så ble vi vinket farvel og la ut på egenhånd. Det gikk kjempefint, selv med mye trafikk og lite erfaring. Det gikk i rolig tempo, med fartsbegrensing på 5 miles stort sett alle steder. Kan anbefale den form for ferie, enten en har erfaring eller ikke.

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

tror du dette hadde vært tilatt i norge med båter på denne størelsen selv om den kun gjør 8 kmt? nei! sikkert en grunn til dette.

Nå er det vel ikke så lenge siden du kunne gjøre det..? Var det ikke sånn før at over 16 år så kunne man føre inntil 49 fot? Blir sikkert rettet på hvis jeg tar feil :smiley:

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Guest Avmønstret#
Her reklameres det med at hvem som helst kan legge ut på ferie i europas kanaler i båter på opp til 35-40 ft? med null erfaring, ikke båtførerbevis eller kunnskaper om noe som helst innen båt! :lol::nonod:

Mon tro hvordan det er for båtfolk og møte på en 15-20 stk av disse en travel dag i en av europas travle og trange elver og havneanløp? :giggle:

http://www.leboat.no/ny-erfaring-med-batferier

Ingen tillatelse / erfaring påkrevd: våre båter er så lette å håndtere at det ikke trengs noen tidligere erfaring. Båtene kjører 8 km/t og er svært lette å styre og fortøye.

Har ikke annen erfaring fra kanalbåt enn at vi var gjennom Gøta Kanal (hele veien) som guttunge med en noen og tredve fots seilbåt. Ut fra det jeg husker så er dette så enkelt og ukomplisert, ut fra kanalens beskaffenhet i seg selv at det ikke er noe særlig rom for å gjøre feil. Det blir som å kjøre på skinner i svært lav fart og jeg skjønner godt at det går greit uten båterfaring. Kanalene er stengt om natta, det er regler for ditt og datt og i det hele tatt.

Takk og pris for at det fortsatt finnes tilbud for de som vil prøve seg i båt med venner eller familie uten å måtte sertifisere seg opp på alle mulige måter.

Dette kan en vel med stor sannsynlighet møte på her til lands også

Trenger vi tillatelse/erfaring for å kjøpe seg farkost av slik størrelse her til lands?

Ja det er vel godt mulig at mine bekymringer er grunnløse.. hørtes bare i første omgang lite seriøst ut. Tanken som slo meg var blant annet det om fks en gjeng som aldri har vært i båt og som kanskje tar dette som en fylletur skulle legge ut. en båt på denne størrelsen har jo et vist sig og strømmene spiller jo også inn. vis det da plutselig skulle oppstå kø med mange båter i et trangt farvann må man jo vite hvordan båten oppførere seg, og vikepliktsregler osv.

Knappe 10 år siden jeg var 16 ja.. hva har det med saken å gjøre? dette handler vel om sikkerhet og ikke om at jeg skal fremstå som noen bedre en andre. må jeg ha nådd en viss alder for kunne være opptatt av sikkerhet? eller er ikke det lov om du ikke er flere tiår fra og ha vært 16? :giggle:

Tydeligvis så er det mange her som går inn for full likestilling mellom de som har D5l/ båtførerbevis og de som aldri har vært i båt :giggle:

KNS MEDLEM

Her er det vel heller snakk om egens og andres sikkerhet. men dette er vel ikke noe du bryr deg om..

Hva får deg til å tro at jeg ikke bryr meg om sikkerhet?

Og ikke bli enda en av de som blafrer rundt seg med båtførerprøve eller D5l, det virker bare fjollete

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Det at man ikke har D-ditt eller datt er ikke ensbetydende med at man aldri har vært i båt, bare sånn at det er helt klart.

Langs store deler av kysten er det unge folk som bruker båt som daglig transportmiddel, i tillegg til folk som mer eller mindre vokser opp med juksasnøre eller garnila i handa. Mange av disse har kompetanse innen sikkerhet og trygg oppførsel i båt som laangt overgår selvutnevnte admiraler med båt i vinteropplag, skjærgårdsfartstid og et eller annet maritimt mopedførerbevis.

Og kanallivet er en heller laidback affære. Både med hensyn til fart, livsstil og båttype. Dem som prøver seg på annet blir som regel hurtig satt på riktig plass av de mange karakterene som lever store deler av livet sitt på kanalene i Europa..

Redigert av busterx (see edit history)

Nå tror jeg du misforsto,jeg mente ikke deg som 16-åring,men generelt.. Før båtfører prøven ble obligatorisk for alle født etter.1.1.1980 på båter mer enn 8 meter og/eller 25 hk.Før dette så kunne man kjøre "hva som helst".. Og tilogmed idag så kan du møte på de som har større redskap enn de kan håndtere,bare fordi de er født på riktig side av loven.Jeg er mer av den oppfatningen at sikkerheten på sjøen må man stå for i stor grad selv,ved å være preventiv og oppmerksom.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Tror det å kjøre kanalbåt i 8km/t er relativt ukomplisert. i forhold til kystseilas med en hurtiggående cabincruiser! i en kanal er det mindre sansynlighet for ulykker og mye mindre konsekvenser. at en bred diger balje dunker bortti noe som volder stor skade tror jeg ikke er så sansynlig! Jeg har aldrig sett noe om i media om slike hendelser eller ulykker.. midelaldrende menn i norge med lit for raske båter som i følge dem selv er utmerkede skippere leser man ofte om, enten står dem langt oppe på land etter en liten fest og lit for meget god drikke eller så har dem kjørt på et skjær som selfølgelig ikke er avmerka i karttet!!

Jeg stiller meg mer tvilende til sikkerheten til alle leiebåtene der jeg ferdes som er hurtiggående skjergårdsjepper, fult av tyskere som MÅ stå i båten, og dem går ut i all slags vær, og evner liten respekt for vær og vind! Dem ligger som regel midt i skipsleia også. Det har vært mange ulykker pga. lite kunskap om vær bølger og vind med disse! Jeg kjenner flere lokalfolk i områdene rundt Hitra/Frøya som sier at Tyskerne går ut på dager lokalbefolkninga ikke går ut!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hva får deg til å tro at jeg ikke bryr meg om sikkerhet?

Og ikke bli enda en av de som blafrer rundt seg med båtførerprøve eller D5l, det virker bare fjollete

gå og strikk deg en vott du besta istedenfor og legge deg opp i båtlivet :giggle: ..,...( likestillingshysterier rundt denne utalelsen er ikke påkrevd) :clap:

Det hele koker vel egentlig ned til at jeg ikke mener at alle må ditt og datt av sertifikater, i de fleste tilfeller har folk den erfaringen og er ansvarsfulle nok til og takkle det meste. Jeg syntes bare at det var litt oppsiktsvekkende at selskapet reklamerer med at man trenger "null erfaring" og da var bekymringsmotivet de få tilfellene der eventuellt eng gjeng som aldri har satt sin fot i en båt ( noe som er vanlig blant folk fra land uten strandlinje) på innpuls og med flere kasser pils skulle komme til og legge ut..............

KNS MEDLEM

Utfordringen er at mange kanskje vil leie før de kjøper og da blir det mange med mangel på kompetanse. Her er et lite eksempel fra Thailand. Vi sitter i en stor longtale båt og er ute på sightseeing. Da vi nærmer ossen bøye ligger det allerede en liten longtale båt der med 2 engelske jenter. De får beskjed om at bøyer er reservert vår båt og de må flytte på seg. De løsner fortøyningen og vår båt siger sakte inn. Plutselig mister jentene kontroll over båten og kjører rett inn i siden vår. En av de engelske jentene går i sjøen og den andre er lamslått. Heldigvis klarer en fra vår bår og slenge seg over og får stoppet motoren. Ingen personskader vår båt er litt oppskrapet, men skipperen overser dette. Den lille båten har noen litt kraftigere riper og det er heldigvis ingen personskader.

Så oppstår det en heftig diskusjon blant de engelske jentene og vår båtfører (enda han prøveer hele tiden og roe ned situasjoenen). Han prøver å forklare litt om vikepliktsregler fra styrbord. Disse reglene har jentene selvfølgelig aldrihørt om. Men de kan en annen regel. Vi var først i bøyen og da er det din skyld.

Jeg er nok enig med de som hevder at det burde være et minstekrav til nautisk kompetanse, før man kan leie en båt med motor av denne størrelsen.

Skjønner hva du mener JRK, men vi skal huske at det ikke er så lenge siden at de eneste med nautiske kompetanse som hadde befatning med mange kanalbåter var hestene som dro dem.

Fenderbelagt europeisk kanalfart er noe helt annet enn vannscooter rundt overbefolkede strender i syden eller en longtailbåt rundt øyene i Thailand.

Om man gidder å lese siden han linker til, virker det som om at det gis alle de instruksjoner og den opplæring det skulle være ønske og behov for.

Utfordringen er at mange kanskje vil leie før de kjøper og da blir det mange med mangel på kompetanse. Her er et lite eksempel fra Thailand. Vi sitter i en stor longtale båt og er ute på sightseeing. Da vi nærmer ossen bøye ligger det allerede en liten longtale båt der med 2 engelske jenter. De får beskjed om at bøyer er reservert vår båt og de må flytte på seg. De løsner fortøyningen og vår båt siger sakte inn. Plutselig mister jentene kontroll over båten og kjører rett inn i siden vår. En av de engelske jentene går i sjøen og den andre er lamslått. Heldigvis klarer en fra vår bår og slenge seg over og får stoppet motoren. Ingen personskader vår båt er litt oppskrapet, men skipperen overser dette. Den lille båten har noen litt kraftigere riper og det er heldigvis ingen personskader.

Så oppstår det en heftig diskusjon blant de engelske jentene og vår båtfører (enda han prøveer hele tiden og roe ned situasjoenen). Han prøver å forklare litt om vikepliktsregler fra styrbord. Disse reglene har jentene selvfølgelig aldrihørt om. Men de kan en annen regel. Vi var først i bøyen og da er det din skyld.

Jeg er nok enig med de som hevder at det burde være et minstekrav til nautisk kompetanse, før man kan leie en båt med motor av denne størrelsen.

Et meget reellt cenario beskrevet her.

KNS MEDLEM

Saken er at i et samfunn der stadig mer reguleres på en sånn måte at man både skal ha økonomiske midler og mer eller mindre medfødt kompetanse for å utøve en aktivitet, MÅ det eksistere lavterskeltilbud om samme aktivitet skal leve videre på annet enn en, bokstavelig talt, grå masse.

Mange her inne refererer ofte til Motorsykkel. Se hva restriksjoner og økonomisk kostnad, godt hjulpet av forsikringsselskapene, har gjort med snittalderen på norske motorsyklister de siste 20 årene. Og ennå har effektene av årets EU-reguleringer ikke slått inn.

Jeg tror "båtfolket" og disse båtrelaterte organisasjonene skal være svært selektive de gangene de begynner å skrike om at ytterligere regler og krav skal tres ned over hodet på folk så lenge det ikke foreligger et entydig og klart dokumentert behov for dette. Synsing har vi sett resultatene av i lang tid.

Redigert av busterx (see edit history)

Arbeider sammen med ett par briter som har vært på kanal ferie i UK.

Disse hadde 0,00 båterfaring.

Før de overtok båten, hadde de en rask gjennomgang av båten og hvilke regler som gjalt for kanalfart. dette var det også oppslag om ombord.

Så var båten deres for en ukes tid.

Hadde vært en helt uproblematisk og en meget fin ferie form som de ønsket å gjøre igjen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

gå og strikk deg en vott du besta istedenfor og legge deg opp i båtlivet :giggle: ..,...( likestillingshysterier rundt denne utalelsen er ikke påkrevd) :clap:

Det hele koker vel egentlig ned til at jeg ikke mener at alle må ditt og datt av sertifikater, i de fleste tilfeller har folk den erfaringen og er ansvarsfulle nok til og takkle det meste. Jeg syntes bare at det var litt oppsiktsvekkende at selskapet reklamerer med at man trenger "null erfaring" og da var bekymringsmotivet de få tilfellene der eventuellt eng gjeng som aldri har satt sin fot i en båt ( noe som er vanlig blant folk fra land uten strandlinje) på innpuls og med flere kasser pils skulle komme til og legge ut..............

Gå og strikk deg en vott du besta!

Må være århundredes kommentar her på BP! Sikker på at Fru Jakobsen kan strikke???

Mvh
Simon

Guest Avmønstret#

Analogen til motorsykkel blir krøkkete. Å kjøre sykkel gir 6 ganger dødsrisiko ifht bilkjøring. Dvs at det er like farlig som å kjøre i fylla med bil.

Vanlig båtkjøring blir aldri så farlig og hipp hurra for ekstra sertifisering om man skal kjøre hurtigbåter for det er nok mer analogt til motorsykkel med tanke på risiko.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...