Oystein Ny Startet 12.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 12.Februar.2013 Det sitter 2 stk av denne i en båt, det står bare at de er velholdte. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 12.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2013 hva lurer du på da? Iogmed de nå har nådd veteranalder så kan man vel ikkje si annet enn at kvaliteten har vært upåklagelig ? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2013 Det der er ikke noe å investere i ! Styr unna, er min mening.. Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 12.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2013 Tja. Type, alder, erfaring hadde vært fint. Hk? Klart det er umulig å si hvor lenge mer disse kan vare men de vel greie å overhalle eller er de bare for gamle? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2013 (redigert) Min 85-modell 170Hp som satt i en 86 Draco var den mest lunefulle maskinen jeg har vært borte i. Enkelt å erstatte starter og dynamo, man dette er forgasser-motor og det er i alle fall jeg happy for år forsvant med 80-tallet.. Og, nei, det er ikke lett med deler til den der ! Redigert 12.Februar.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 12.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2013 (redigert) Ser ut som en MCM140 eller 470, og den er vel uansett bygget på en GM 153 eller 181, begge er bunnsolide motorer som fortsatt er greie å få tak i deler til så vidt jeg vet. Hvordan akkurat motoren på bildet er, er umulig å svare på. En 30 gammel motor kan være i svært god stand og vare 30 år til, eller den kan være i svært dårlig stand og vare i 30 timer til ? Redigert 12.Februar.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gjeldfri Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Er vel lett å fa deler til, og ganske greie å skru på, men pass på kostnadene. Titusenelappene går fort hvis du først må gjøre noe litt større reparasjon, og ny bensinmotor koster ikke all verden. Jeg fikk vel tilbud på ca 100.000 for komplett ny 140 hk med drev og alt. Men det er klart, med to stykker blir det mye penger.er du flink til å skru selv, sparer du selvsagt mye på reparasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 (redigert) Denne 85/86-modellen var i alle all mitt mareritt for en del år siden. Forrige eier betalte 70.000,- for en lettere renovering året før jeg kjøpte den. Da var risere og varmeveksler mm. byttet. Men forgasser er forgasser.. Lykkeligere ved båtsalg enn ved båtkjøp, husker jeg ! Aldri mer bensin med forgasser Redigert 15.Februar.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Aldri mer bensin med forgasser Hvorfor ikke? En forgasser er da en enkel og problemfri sak så lenge den er i orden og korrekt justert? Det er ikke uten grunn at det har drøyd lenge med å gå over til innsprøytning på båtmotorer, forgasser er en enklere og som regel mer pålitelig løsning i et korossivt miljø som en båt gjerne befinner seg i... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Worry II Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 (redigert) Jo, men det er vel 16-17 år siden de fleste gikk over til innsprøytning ? Man kommer vel ikke unna at det er et mye bedre system ? Men det er jo en side av saken, når det gjelder disse som Oystein ny har spurt om. Er ikke dette 70-talls-maskiner ? Ser at adeneo skriver at deletigangen er ok, men jeg må si jeg er litt skepisk til det. Å holde liv i en dobbel-installasjon av disse ser jeg på som risikosport.. Ta også en titt på riseren på bildet til trådstarter.. det ser jo ikke bra ut ?? Man bør jo i det minste vedlikeholde lakken utvendig på maskinen.. Redigert 15.Februar.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Om det er et mye bedre system kan vi diskutere i det uendelige. Det er i alle fall mye dyrere å vedlikeholde. Steinsknusere som dette er rimelig greie å vedlikeholde for en som kan skru selv, er man derimot avhengig av verksted for hver minste ting bør man kjøpe nytt eller "nesten nytt". Riseren på bildet ser ikke ille ut, men manifoilen var noget rusten ja. Trenger ikke si så mye om tilstanden, det er rusten innefra som tar knekken på denslags. Det er viktigere at det tekniske blir holdt ved like enn lakken. Så det hele koker ned til om man føler seg komfortabel med gamle motorer eller ei. Jeg er en slik som liker det som er gammelt, så jeg hadde ikke hatt noen spesielle betenkeligheter med å kjøpe denne båten. Men folk er forskjellige, det som er rett for meg trenger ikke være rett for deg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Worry II Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Riseren på bildet ser ikke ille ut, men manifoilen var noget rusten ja. Ja, du har rett, jeg tenkte feil. Synes jeg skimter en turbo bak der også ? Må jo være det ? Sitér dette innlegget Link to post
Draco_1 Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Det sitter 2 stk av denne i en båt, det står bare at de er velholdte. Motoren er en 470. Det er Mercruisers egen kreation, topstykke fra en Ford BigBlock V8, støbt alu blok af Mercruiser selv. Generatoren er indbygget i svinghjulet på front af motoren, med en vandkølet spændingsregulator. De første modeller med 3" varmeveksler havde varme problemer, det blev senere løst med en 4" veksler. Nogle motorer kører lystigt afsted, mens andre har problemer ustandseligt. Den generelle holdning, når man læser på diverse forums, er at man skal have forstand på mekanik, ellers skal man holde sig fra den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.