Jump to content

Mercruiser bensin 4 sylinder. Noen som vet mer om denne?

Oystein Ny

Recommended Posts

Ser ut som en MCM140 eller 470, og den er vel uansett bygget på en GM 153 eller 181, begge er bunnsolide motorer som fortsatt er greie å få tak i deler til så vidt jeg vet.

Hvordan akkurat motoren på bildet er, er umulig å svare på. En 30 gammel motor kan være i svært god stand og vare 30 år til, eller den kan være i svært dårlig stand og vare i 30 timer til ?

Redigert av adeneo (see edit history)

Er vel lett å fa deler til, og ganske greie å skru på, men pass på kostnadene. Titusenelappene går fort hvis du først må gjøre noe litt større reparasjon, og ny bensinmotor koster ikke all verden. Jeg fikk vel tilbud på ca 100.000 for komplett ny 140 hk med drev og alt. Men det er klart, med to stykker blir det mye penger.er du flink til å skru selv, sparer du selvsagt mye på reparasjoner.

Denne 85/86-modellen var i alle all mitt mareritt for en del år siden. Forrige eier betalte 70.000,- for en lettere renovering året før jeg kjøpte den.

Da var risere og varmeveksler mm. byttet. Men forgasser er forgasser.. Lykkeligere ved båtsalg enn ved båtkjøp, husker jeg ! Aldri mer bensin med forgasser :nonod:

picture_004.jpg

Redigert av Worry II (see edit history)
Aldri mer bensin med forgasser :nonod:

Hvorfor ikke? En forgasser er da en enkel og problemfri sak så lenge den er i orden og korrekt justert? Det er ikke uten grunn at det har drøyd lenge med å gå over til innsprøytning på båtmotorer, forgasser er en enklere og som regel mer pålitelig løsning i et korossivt miljø som en båt gjerne befinner seg i...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jo, men det er vel 16-17 år siden de fleste gikk over til innsprøytning ? Man kommer vel ikke unna at det er et mye bedre system ? Men det er jo en side av saken, når det gjelder disse som Oystein ny har spurt om. Er ikke dette 70-talls-maskiner ? Ser at adeneo skriver at deletigangen er ok, men jeg må si jeg er litt skepisk til det. Å holde liv i en dobbel-installasjon av disse ser jeg på som risikosport.. Ta også en titt på riseren på bildet til trådstarter.. det ser jo ikke bra ut ?? Man bør jo i det minste vedlikeholde lakken utvendig på maskinen..

Redigert av Worry II (see edit history)

Om det er et mye bedre system kan vi diskutere i det uendelige. Det er i alle fall mye dyrere å vedlikeholde. Steinsknusere som dette er rimelig greie å vedlikeholde for en som kan skru selv, er man derimot avhengig av verksted for hver minste ting bør man kjøpe nytt eller "nesten nytt". Riseren på bildet ser ikke ille ut, men manifoilen var noget rusten ja. Trenger ikke si så mye om tilstanden, det er rusten innefra som tar knekken på denslags. Det er viktigere at det tekniske blir holdt ved like enn lakken. Så det hele koker ned til om man føler seg komfortabel med gamle motorer eller ei. Jeg er en slik som liker det som er gammelt, så jeg hadde ikke hatt noen spesielle betenkeligheter med å kjøpe denne båten. Men folk er forskjellige, det som er rett for meg trenger ikke være rett for deg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 2 uker senere...

Det sitter 2 stk av denne i en båt, det står bare at de er velholdte.

img_0440.jpg

Motoren er en 470. Det er Mercruisers egen kreation, topstykke fra en Ford BigBlock V8, støbt alu blok af Mercruiser selv. Generatoren er indbygget i svinghjulet på front af motoren, med en vandkølet spændingsregulator. De første modeller med 3" varmeveksler havde varme problemer, det blev senere løst med en 4" veksler. Nogle motorer kører lystigt afsted, mens andre har problemer ustandseligt. Den generelle holdning, når man læser på diverse forums, er at man skal have forstand på mekanik, ellers skal man holde sig fra den.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...