Jump to content

Import av utenbordsmotor fra Sverige, erfaringer ?

bella580C

Recommended Posts

fikk denne fra forhandler i Sverige

126.900kr x 0.8 = 101520kr (tar bort momsen)

101520 Sek = 89000 Nok (Pris motor i Nok)

89000 x 1.25 = 111250 Nok (Lägger på norsk moms)

150x187.50=28125 Nok (Hk-avgift)

Summa motor: 139375 Nok.

Koster 170 K i norge

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Det er 5 års garanti i Sverige også. Litt mer kronglete om det blir garantisak men husk at også de norske garantivilkår forutsetter alle servicer på godkjent verksted.De fleste gjør velkeholdet selv og da vil forhandler prøve å vri seg unna reklamasjon uansett. Nå er denna motoren velprøv og meget problemfri.

Jeg ville ikke vært redd for at noe skal gå i stykker. Selv kjøpte jeg båt og lik motor i Sverige i 2009. Har ikke angret på det. Men du bør be om tilbud fra Bakken motor og

Lundamo auto før du handler, de er ofte billigs her i Norge.

Det er 5 års garanti i Sverige også. Litt mer kronglete om det blir garantisak men husk at også de norske garantivilkår forutsetter alle servicer på godkjent verksted.De fleste gjør velkeholdet selv og da vil forhandler prøve å vri seg unna reklamasjon uansett.

Reklamasjon betinger ikke service på godkjent verksted selv om garantien kan kreve det, og siden en garant i bare kan gi rettigheter utover reklamsjonsrettighetene så er det egentlig litt uinteressant i Norge.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Norsk kjøpslov og fabrikkgaranti er to helt forskjellige ting. Bare sånn at vi har helt klart hva vi diskuterer, og ikke begynner å røre sammen epler og pærer.

Yamaha og Suzuki har f.eks en fabrikkgaranti på to år i Europa. Importørleddene kan øke disse nasjonalt/regionalt for mer eller mindre "egen regning".

Honda har jo 6 år/400 timer, men noe av dette er Kellox-garanti og ikke fabrikkgaranti.

Redigert av busterx (see edit history)
Kjøp en Suzuki i Sverige, og reklamer på en feil etter feks 3 år til en Norsk forhandler.... Tipper du ikke bli møtt med velvilje i døra.....

I garantisaker fakturer forhandleren generalimportøren. Så jeg skjønner ikke hvorfor slikt arbeide skal møtes med vrangvilje. Da lever i såfall den forhandleren godt.

Og som jeg skreiv lengre opp: Suzuki gir garanti innad i Europa i to år.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...