Bonaqua Startet 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 13.Februar.2013 Har hatt båten (Fjord 880/FordSabb 220 hk/6 syl) "innlagt" på hotell. Kaldt rom - d.v.s. der har vore inntil 3-5 minus innandørs. Ved ein tilfeldighet har eg fått mistanke om at det ikkje er utført vinterkonservering på motor. "Desverre gløymt" iflg. hotell-direktøren. Vil gjerne ha synspunkt på kva eg bør vera observant på - og eventuelle umiddelbare tiltak som bør iverksetjast. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Ved manglende frostsikring kan div. deler i saltvannssystemet ha tatt skade, for eksempel varmeveksleren. Ellers er det vel lite som tar direkte og påviselig skade på kort sikt. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Det er vel manglende frostsikring av motoren som er det mest kritiske, hvis det blir nok av minusgrader der den står? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Frostskader er vel den største faren, men hvis det ikke har vært kaldere enn 3-5 minus så kan du ha gått klar. Sjekk for lekkasjer, både utvendig på motor og evt minkende kjølevann (i tilfelle frostprengt varmeveksler). I tillegg har du nok fått litt ekstra korrosjon på sjøvannsiden, men dette er ikke lett å måle eller påvise. Så ta båten ut på en god tur, om motoren holder tett og holder på kjølevannet og kjøler som den skal så tyder mye på at det har gått bra... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lalima Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Hvis det er praktisk mulig bør du vel tappe ned sjøvannssiden av kjølesystemet nå.(Usikker på om dette er mulig på din motor) Vinteren er jo ikke over enda? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
Tilde Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Om båten er på "hotell" innendørs må det vel finnes en stikkontakt et sted slik at du kan sette et varmerør eller frostvakt i motorrommet resten av vinteren. Dette vil i det minste hindre kommende skader dersom kulda skulle ta seg opp igjen. Jeg antar "hotell-direktøren" mer enn gjerne spanderer strømmen på deg hvis dette forhindrer erstatningskrav og advokatmat grunnet hans egen forglemmelse. Skulle det likevel piple og renne fra rør, sjøvannskjøler og pakninger når varmen kommer på i motorrommet ville jeg som et av de viktigste "umiddelbare tiltak som bør iverksetjast" tatt kontakt med båtadvokaten på BP, "Skipper Worse". Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Har vel en følelse av at hvis ikke noe er frosset i stykker til nå , er det vel lite trolig at den fryser i stykker resten av vinteren, men for all del, det kan jo bli enda kaldere. Er den nylig tatt opp av sjøen er det selvfølgelig en helt annen sak, da er det bare å gå i gang fortest mulig med konservering. Sitér dette innlegget Link to post
Bonaqua Svart 13.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 "Verten" har spandert varme så ytterlegare skade er unngått. Spørs om eg skal be om sjøsetting, testkjøring m.m for å avdekka eventuelle problem eller er det like greit å venta på varmare tider? Litt av vitsen med å ta det no er å ikkje missa tid ved sesongstart. Vil kaskoforsikring dekka eventuelle skader av den type "påført" sv 3dje mann? Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Tro ikke forikring dekker skade som skyldes sjødeløshet . Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Jeg "rakk" ikke vinterkonservere sjøl, men har varme stående på i motorrommet. Båten ligger i boblehavn. Så var det en gjøk da, fra et nærliggende båtfirma om jeg skal tro merkingen på skjøteledningen jeg rullet opp, som måtte kople seg på "min" kontakt med 60 meter skjøteledning til en båt lengre ut på brygga. Sikringen var gått da jeg kom ned til båten. Temperaturer ned mot -10 samt at jeg ikke vet hvor lenge båten har stått uten strøm, gjorde meg litt uggen. Da jeg ankom var det et par plussgrader, så jeg startet opp og lot motoren gå i to timer mens jeg var der. Kunne ikke se noen endring i kjølevannsnivået, og ingen fargeendring heller. Virker som kjølevæsken er intakt. Håper derfor inderlig at det ikke har stått sjøvann i varmeveksleren da det frøs på. Den ligger øverst på motoren. Jeg lurer på om den da ligger over vannlinja, og således kanskje tømmer seg når motoren står. Tror det. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Frøken Fryd Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Lurer på hvor mange som starter motorene sine midt på vinteren mens impelleren er fryst fast... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Lurer på hvor mange som starter motorene sine midt på vinteren mens impelleren er fryst fast... Ja, det er mye rart man kan lure på... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S AIOLOS Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Lurer på hvor mange som starter motorene sine midt på vinteren mens impelleren er fryst fast... Gjorde det en gang på den gamle motoren, en morsom studie nå i ettertid Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Eg snakka med ein kar for eit par år siden som hadde gløymt å tømme septiktanken. Den sprakk av frost, og det merka ikkje han før det hadde tint...off. Men er septiktanken tømt, så tåler normalt pumpa at det fryser i den, så manglende konservering er ikkje kritisk. Ellers så nevnes varmeveksler jevnlig, men utover det så kan alle kjølere fryse, ikkje berre den som kjøler eksos. Oljekjøler til motor og oljekjøler til gear. I tilleg kan det være lurt å sjekke eksospotte dersom du har av type vetus-plast. De har tappepunkt for sjøvann. Ellers har eg vert borti trykkvannspumper som får ødelagt trykkføler av frost slik at den ikkje stopper, eller såvidt leverer vann i kranene. Vannkranene kan ta skade, om du har typen med vannknuser/rist i tuten så sprikker de lettere i enden en kraner det vannknuseren er fjernet. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.