eirsor Startet 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 13.Februar.2013 (redigert) Er i ferd med å få medlemskap i båtforening her i Bergen, og er som tittelen sier på utkikk etter en liten daycruiser. Ønsker båt med kabin, men ingen (store) krav til sovekomfort. Skal inkludere båt i boliglån. Litt avhengig av eiendomsmegler sin verdivurdering på bolig, blir budsjett blir på max 180 000 kr. Ønsker helst henger inkludert i denne prisen. Bruken vil variere fra tøffeturer med take-away lunch fra Peppes til vannsport med fart og vind i håret:) Kanskje en fisketur i ny&ne. Per nå er det mest nærliggende å kjøpe en Uttern D55. Ønsker helst en 115 hk motor på denne båten. Ser at mange som annonserer på Finn.no ønsker en urimelig høy pris, opp til 200 000 kr for en 6-7 år gammel 90 hk. Litt rart, siden fabrikkny med 115 hk koster 255 000 kr..... Hva er et rimelig verditap på en 5-8 år gammel båt i denne kategorien? Er det noen andre båter jeg heller burde vurdere? 180 000 kr er mye penger for meg, og ønsker et "safe" kjøp! Tilbakemeldinger tas imot med STOOOR takk:) Legg gjerne ut link til forslaget ditt!! Redigert 13.Februar.2013 av eirsor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Uttern er en fin båt og mye for pengene, men mange sier at de slår en del i bølger.. Det gjør jo alle båter mer eller mindre. Jeg er selv på samme jakten som deg, men synes uttern har for liten kabin.. Jeg har landet på skibsplast 655 som favoritt.. Lillebror 605 kan passe deg? Mulig du får en med 115 hk til din pris?? Galia 530 får du også til greie priser med 115 hk. Ikke den fineste båten men mye for pengene.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
haugi Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Hadde selv en Yamarin 59 DC som jeg var veldig fornøyd med. Hadde 115 hk på den og det var passelig. Ville ikke hatt mindre når en hadde mye folk med. Ellers så er det ikke så lett å si hva som er best, alle vil vel helst anbefaleden de har eller har hatt selv, så det kan fort komme mange meninger om hva som er den beste:) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Søk her på forumet så vil du finne mange tråder om daycruiser. Tipper du er akkurat like i villrede etterpå Finn heller ut hva du priorterer og hva du tror at båten blir brukt til og velg ut fra dette. Når jeg skulle kjøpe båt for et par år siden så endte jeg på Yamarin for dagsturer, og Skibsplast for overnattingsturer. Begge disse er lette i forhold til størrelsen, noe som teller mye når man skal ha de på slep bak bilen. Uttern D55 kikket jeg også på, men de ble alt for trange etter mitt syn. Jeg valgte Skibsplast 605 og angrer ikke. Den har Suzuki 90 hk 4T på hekken, noe som passer denne båten veldig bra. Den holder lett følge med andre båter i samme størrelsen med mere motor. Sitér dette innlegget Link to post
eirsor Svart 13.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Har en Skibsplast 490 HT med 90hk `87mod. sammen med foreldrene, men etter at jeg flyttet er båtlivet de siste årene blitt begrenset til noen uker på sommeren. Er forresten godt fornøyd med den båten, men passer best på en dag uten bølger innerst i Sognefjorden. Angående liten kabin, så har jeg med mine 194cm ikke store forhåpninger om å finne en båt i denne prisklassen med gode overnattingsmuligheter. Iallefall ikke siden jeg ønsker en relativt ny båt. Mange gode forslag her! Men er det noen modeller jeg absolutt bør styre unna? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Jeg er selv 200 cm og derfor landet eg på skibsplast 655. Tror jeg kan nesten strekke meg ut der;) muligens 605 også men jeg synes uteplassen der ser litt trang ut.. Galia har også romslige kabiner.. Derfor de har fellestrekk i utseende med en frosk.. Hehe.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ibizafan Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 ibiza 19 touring askeladden 585 askeladden 535 askeldeden 515 yamarin har vel noen modeler husker ikke farten hva de hetter. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
eirsor Svart 23.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2013 har fortsatt ikke fått meg båt, og har derfor nå en tom båtplass. what a waste! håper på å ha båt på plass snarest! takk for alle gode tips&råd. har brukt MYE tid på forumet her og på finn.no. de båtene som er mest aktuelle nå er yamarin 6430 / 59 DCb og askeladden 605 explorer. Skibsplast 605 og 655 er også fine båter som fortsatt er aktuelle. Når jeg leser brukererfaringer virker det som at yamarin med yamaha er en vinner! det er denne kombinasjonen jeg har mest lyst på, og har henvendt meg til flere selgere. håper på å kunne lande en til 200 000 kr. Har mer eller mindre gått vekk fra å tro at uttern d55 er det mest sannsynlige, til tross for god utstyrspakke. Sitér dette innlegget Link to post
4-Stroke Svart 23.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2013 (redigert) Skibsplast 655 er en veldig fin båt. Ikke veldig skarp i bunnen, men kan trimmes til å ta bølgene fint likevel. Vi var veldig fornød med vår. God plass og veldig praktisk og, selv om førerplassen egnet seg best til stående kjøring. Enorm lugar for størrelsen. Redigert 23.Mars.2013 av 4-Stroke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 23.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2013 Har bare et råd til deg, dra på prøvetur. Det er den beste måten å finne en god båt for deg! :-) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Kjetil1 Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Her er et alternativ, riktignok med innenbordsmotor, men Nordkapp er kjent for kvalitetsbåter : http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39597656 . Forøvrig eneste Nordkapp med kabin jeg fant under 225000. Kan budsjettet strekkes er jo denne noe og vurdere http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40024898 Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
lippert Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 En mulighet http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40561109 Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Fjellmatros Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 (redigert) Søk på dycruiser og les til øyet blir stort og vått Best er det å ta en tur å kikke på de ulike båtene og se hva som passer best for deg og ditt bruksområde. Redigert 24.Mars.2013 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Sting 570 DC. Her får du mye båt for pengene. Og den er utrolig stor til kun 18,5 fot og være. Vannskikrok er standatd på disse. Den går utrolig godt i sjøen med dyp v bunn. Har selv eid en slik og skulle jeg anskaffet meg en daycruiser igjen ville det trolig blitt en slik. Mange mener Sting er et billigmerke og har dårlig kvalitet men dette er helt feil. Det er Nordkapp og Thorup som står bak. Vi sov faktisk 2 voksne og et barn en hel helg i en slik. https://baatplassen.no/bildearkiv/48/48205/img_2487.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Og hvordan laster jeg opp bilde så det synes ;-) Sitér dette innlegget Link to post
4-Stroke Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Et raskt søk på finn viser at mulighetene er enorme. Mye fint i prisklassen oppunder 200k. Personlig vill jeg nok sett mest på modeller som Skibsplast 605/655, Yamarin 59 dc, Bella 612 (riktignok lugarløs), Askeladden 605 eller muligens en Nidelv 610 eller Askeladden 645, om innenbordsmotor er aktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Norges mest solgte dc merke gjennom mange år er Yamarin. Disse båtene vinner stort sett det som er av båttester også. Jeg har hatt D55. Hadde aldri kjøpt slik igjen. Dårlig kvalitet, dårlige sjøegenskaper. Toppfarten får du sjelden brukt. Det er marsfart som er viktig, sammen med komfort i litt sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Jeg har også hatt en D55. Er ikke uenig i Bitteliten. Yamarin er noen veldig fine båter tror jeg også! Men som sagt tidligere, prøv båter fra ulike annonsører på finn, det er det viktigste! Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
MT. Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 AMT 200 DC er egentlig min klassefavoritt. Bra utnyttet, god i sjøen, markedets beste motor. http://www.finn.no/finn/boat/used/result?keyword=amt+200&sort=2 Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
4-Stroke Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 (redigert) Har ingen erfaring med Uttern selv, så ville være forsiktig med å uttale meg. men utfra det jeg har lest, så kommer jeg aldri til å kjøpe en. Har handlet Yamarin selv (riktignok en eldre konsollbåt), men erfaringen er at båten er solid bygget, og oppfører seg flott i sjøen. Skroget til 59 DC tipper jeg er et forfinet 5810-skrog (min båt), og da kan det liksom ikke være dårlig. Redigert 26.Mars.2013 av 4-Stroke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 På en halvstor båt til et par hundre tusen er det minste man kan forlange et tett dashbord. Her er det åpent under, og alt ligger utsatt til for fuktighet med medfølgende irring. Ser rimelig halvferdig ut synes jeg... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
MT. Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Du mener at du slipper irring i båter med lukkede koblingsskap, altså. Interessant synspunkt. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Kjetil1 Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Slipper kanskje ikke helt. Men en åpen båt/kalesjebåt med endel utstyr bør ha lukket dashbord. Men hvis en avskåret glassfiberkant med ei svart gummiklemlist er det store så værsågod ... Dengang da jeg var ute og handlet weekendcruiser, kikket jeg oppi en AMT, la merke til dashen og tenkte at det ikke var noe for meg... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
MT. Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Du tror ikke at panelene er bokset inn med pakning på baksiden, altså? I Skibsplasten min er det tett og helt dashbord. Jeg har lagt pakning rundt under dashbordplata selv, men det lekker likevel under instrumentene om man ikke har kalesje oppe i striregn. Og det har man jo som oftest. Bakdelen er at dette er trangt og vanskelig å komme til, sammenlignet med god tilgang fra åpen underside. Jeg mener å ha registrert at bryterpaneler og instrumenter er bokset inn på baksiden her, og vurderer altså dette til å være en bedre løsning enn hva Skibsplast har. Men det er nå meg, da. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
eirsor Svart 15.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2013 det vart til at eg kjøpte ein yamarin 6110 med yamaha 150 hpdi:) takk for alle gode tips&råd folkens!!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.