Jump to content

Selvdrenerings avløpene fryser tette. Hva gjør mann ?

Erik

Recommended Posts

På min seilbåt er det lukket cockpit på alle 4 kanter (ikke åpen bak som på de fleste moderne seilbåter).

I dørken av cockpit på hver side er det ett avløp som via hver sin slange munner ut av skute siden nede over badeplattformen.

Vann som havner i cockpit renner altså ut via disse 2 hull/rør.

Jeg tror dette er en ganske vanlig patent på bla typiske fiske båter etc.

Men da jeg spylte dørken forleden etter en fiske tur ble vannet stående i disse rørene. Det hadde frosset tett (er teorien).

Jeg øste da ut overvannet og hadde frostveske ned i avløpene, og nå går det mot mildvær, så det løsner nok snart, men jeg er usikker på hva som er fornuftig løsning på dette i fremtiden.

For jeg kan jo ikke helle på frostveske før det er tett, da renner det bare gjennom.

Og setter jeg propp i avløpene, så vil jo cockpit fylles med vann når det regner, og fryser det da etterpå så er det jo vondt verre,

Nå er ikke is og frost det største problemet på mine kanter av landet, men det hender jo det er lengre perioder under null, i år har vi hatt 2 allerede.

Er det noen som har ett godt forslag for å holde dette åpent ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Har du mulighet til å komme til for å "rette ut" disse slangene sånn at vann ikke blir stående i dem?

Ja, det er lett å komme til, de går i hvert sitt oppbevaringsrom akter. God plan, skal sjekke at det ikke er noen 'svane hals' eller liknende på dem.

Defroster kabel som i linken er absolutt løsningen dersom du har tilgang til strøm. Trekker rundt 20W per meter.

http://www.elektroimportoren.no/defrost-water-kit-5m/1037311/Product.html?Event=pathlist

Ved brygga kan jeg nok få strøm, men dette frøs (eller merka det da i hvert fall) da jeg spylte med en pøs saltvann utpå fjorden. Får vurdere det hvis intet annet hjelper, er jo kun i korte perioder det er så kaldt uansett,

Jeg har sentercockpit med tilsvarende drenering, har et par slike defrosterkabler liggende nettopp for dette formålet. I tillegg kjekke når det blir så kaldt at vannrørene truer med å fryse.

Om du ikke vil kjøpe og frosten kommer overraskende får du sende en IM -- sjelden jeg trenger å bruke begge mine.

Redigert av Euklid (see edit history)

Det er jo ett godt poeng. Selv om de ikke står på konstant som preventivt tiltak, så kan det brukes for å tine opp når det først har frosset.

Kan man stappe dem ned etter at det er frosset, eller bør de ligge klar inni rørene på forhånd, så langt de kommer (vil jo stoppe i is-proppen da)

Takker for tilbud, men jeg tror jeg skal skaffe meg en slik selv. Kjekt å ha, opplevde at saltvannskretsen på kjølevannet frøs også tidligere i sesongen, kunne vært greit å ha da også..

Har kikket litt på mine egne slanger med skepsis og funnet ut at jeg nok kommer til å bytte de orginale skottgjennomføringene i hekken da de er av plast. Tror jeg setter inn syrefaste i stede for å hindre at de sprekker i kulden og så skal jeg stramme opp sangene slik at de for et kontinuerlig fall mot akterspeilet. (Har samme båt som deg) Om det fryser går det jo også annt å putte en varmovn ned i stuerommet akterut og se om du får ting de opp på det viset da, men det er vel kanskje ikke noen optimal løsning det heller...

Jeg har og vurdert faren for frostspreng, men har kommet til at så lenge dette ikke er skroggjennomføringer under vannflaten, så er konsekvensen av frostprengte slanger/gjennomføringer i verste fall litt regnvann i bunn av stu-rommene bak, inntil jeg oppdager det, så jeg gjør ikke alvorlige inngrep foreløpig, men vil sjekke at det er jevnt fall etc nå i første omgang.

Da er jeg mer redd for frostspreng på saltvanns kretsen på motorkjølingen. Der er det potensiale for å dra endel liter vann ombord hvis det skulle skje noe :eek:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...