Ut på tur Startet 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 14.Februar.2013 På seilbåten vår (Bavaria 38) er det på akterendene en slags glassfiberkopp/skål som fungerer som en avslutning i forbindelse med *kremt* .... gulvlisten. Jada, vet at denne har et eget navn, men fant ikke dette i farten. Jeg har heller ikke noe bilde akkurat nå, men prøver å planlegge hva som skal gjøres når i løpet av denne sesongen. Poenget: denne glassfiberkoppen er noe ødelagt, og spørsmålet er hvordan dette kan repareres. For meg ser det ut som dette bare er en kosmetisk sak for å avslutte "gulvlisten", at den ikke har en reell funksjon, mulig jeg tar feil. Må man til med å lage en form, glassfiber og støping, eller finnes det en type sparkel el.l. som kan løse slike små reperasjoner? Har kun erfaring med oppussing av hus fra før, så båtreperasjon er upløyd mark. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Vanskelig å si noe konkret uten bilder, men gelcoatsparkel (for små skader) eller glassfibersparkel og gelcoatsparkel er nok alt du trenger :) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Ut på tur Svart 14.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 (redigert) Jeg skjønner godt at det ikke er lett uten bilder, hvis man ikke tilfeldigvis har maken båt da. Hva er forskjell i egenskaper på gelcoatsparkel og glassfibersparkel? *edit*: ser det også finnes marine filler, hva er det ift gelcoatsparkel? antar at glassfibersparkel er for grøvre arbeid/i bunnen da glassfiberbiter fungerer som armering? Redigert 14.Februar.2013 av Ut på tur (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Gelcoaten ligger som ett beskyttende (oftest hvitt) lag over glassfiberen (som er mer grålig/grågrønn i farge). Er det kun gelcoaten som er skadet så bruk gelcoatsparkel. Er det skader i den underliggende glassfiberen kan det være lurt å bruke glassfibersparkel og. Men dette er nok ikke nødvendig om skaden er liten og i en del som ikke utsetted for noen særlige belastninger. "filler" regner jeg sånn i farten med er det samme som sparkel. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Ut på tur Svart 14.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Ikke sant, fin og grov sparkel. Takk for svar, tror jeg prøver med begge to, da koppen er litt frynsete i kantene rett og slett. Setter opp på handlelista:) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Lykke til! :) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.