pomok Startet 22.Februar.2005 Link til dette innlegget Startet 22.Februar.2005 Hei, Jeg er ny på forumet og tenkte jeg skulle prøve meg. Jeg holder på å pusse på et treskrog hvor bordene i skutesida er skrudd på spantene. Under vannlinjen er det brukt syrefaste skruer så det er ikke noe problem. Over vannlinjen derimot er det ikke brukt syrefaste skruer. Hver skru er plugget og nå kan jeg se at det rundt noen plugger kommer rustvann ut. Problemet er å få ut skruen! Etter at pluggen er boret forsiktig ut så lar det seg ikke gjøre å skru ut skruen på vanlig måte fordi hodet er i for dårlig forfatning. Noen som har noen gode råd for å få ut skruene? mvh pomok Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 22.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2005 Hei og velkommen i dette utmerkede forum! Det som du står overfor er et kjent problem, men noen virkelig god løsning kjenner jeg dessverre ikke... Å få ut de gamle skruen er som du selv er inne på bortimot umulig etter som hodene ikke tåler bruk av ordentlig verktøy. Men jeg vil tro at det skulle la seg gjøre å "lure" nye skruer inn parallelt med de gamle, på den måten får du beholde de gamle plugghullene og slipper å ende opp med dobbelt sett plugghull hele veien. For å få de nye skruene til å entre kan det være nødvendig vri hodet av de gamle, eller kanskje bare gi dem et kraftig sidevis slag med en dor slik at de forskyves sidevis - de har sikkert ikke så megeg igjen av hverken gods eller styrke. Lykke til med prosjektet! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jon-Kåre Svart 22.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2005 (redigert) Du kan prøve å varme skruen med en loddebolt for å se omm de slipper taket lettere. Er du sikker på at det er brukt skrueer som ruster, detvanlige var vell å bruke messingskruer eller?? Hvis skruene sitter så fast at du ikke greier å skru dem ut tyder det på at de iallefall ikke er avrustet og fortsatt sterk. Spørsmålet mitt blir i så tilfelle om det finnes noe du kan behandle skruene med slik at de ikke ruster. Regner med at det er hodet som ruster og da vil jeg tro at ved foreksempel å sette skruene inn med owatrol eller annen ruststopp skulle kunne stanse dette. Når trevirket og blir behørlig behandlet skulle jeg tro at problemet forsvinner. Karpunene må vell limes med epoksy eller annnet lim slik at det blir helt tett rundt disse. Redigert 22.Februar.2005 av jonkare (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Hulda Svart 22.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2005 For det første tror jeg at jeg vil anbefale deg å bare ta de skruene som irriterer, jobben kan lett bli overveldende. Den gangen jeg drev og spikret/skrudde om gamle skrog, banket vi bestandig inn spikeren i samme hullet som den gamle. Uten at vi brydde oss særlig om å trekke ut den gamle spikeren. Nå kan det sikkert være noen som hevder at slik "skittjobb" gjør man bare på Østlandet, men læremesteren var fra Tørvikbygd i Hardanger. Grunnen til denne framgangsmåten var at de nye spikrene ville sitte bedre, og at det ville være en tilnærmet umulig oppgave å få ut de gamle. Jeg antar at kapunene (pluggene) har liten diameter på båten din. Kanskje nede i 10mm dia. De vil være vanskelig å håndtere uten å ødelegge hullet. Jeg antar at jeg vill skrapt godt til bart treverk og gitt en omgang med eks Owatrol for å tette treverket og hindre rustrenning. Malt skrog? Hvis det er plass, ville jeg boret nye hull og satt inn nye skruer ved siden av de gamle. Bruk vannfast lim eller lakk til kapunene. Med epoxy kan du oppleve at de detter ut etter noen år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.