Jump to content

Fikk ikke reservere plass i gjestehavn!

Zitt

Recommended Posts

I fjor sommer planla vi en tur inn i fjordene med båten. Vi har to litt urolige hunder som ikke alltid egner seg til overnatting i båten. Vi bestemte oss derfor å leie campinghytter, eventuelt hotellrom. Vi fant en campingplass, med gjestehavn og med fine hytter, og oppga at vi ville leie for en liten uke. På dagtid ville vi være på sjøen og komme tilbake på kvelden. Problemet var at vi da ikke kunne være sikker på at vi fikk plass til båten. De kunne med andre ord ikke reservere den plassen til oss. Jeg synes det var rart, eller er det et eller annet jeg ikke har forstått?

Redigert av Wiking26AC (see edit history)

Har ingen anelse om det er noen skrevne eller uskrevne regler på dette rundt omkring.Og skjønner deg godt at du ville ha mulighet til å sikre deg plass på natta.Men samtidig,for å dra en liten parallell til "førstemann til mølla prinsippet" Jeg hadde blitt mektig sur hvis jeg kom på butikken med bilen,og fikk beskjed om at jeg ikke fikk parkere der,fordi han som sto der kommer snart tilbake.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Banarne; Jeg er med på det du sier, men på en annen side når jeg har betalt hytteleie og avgift til båtplass så synes jeg allikevel at jeg bør være sikker på å få det jeg har betalt for. Hvis du kommer der så får du beskjed på at det fullt i gjestehavnen selv om det ikke ser slik ut, men at du kan ligge der til jeg kommer inn med fisken. Så får du tre småsei og en torsk av meg når du har flyttet deg. Så gjenstår det å se om de har leiet ut hytten til noen andre, fordi jeg ikke brukte den. :giggle:

Frøken Fryd; Det er selvfølgelig en mulighet og gummibåten er alltid med, men det er litt styr med gummibåt og to hunder. Nei, resultatet denne gang ble at campingplassen gikk glipp av de 10000 kronene vi ville lagt igjen der.

KongKing; Jeg også!

At du ikke gadd å ligge der den uka skjønner jeg veldig godt :yesnod: Og det er jo selvfølgelig høl i hue at de foretrekker å miste deg som kunde i en uke,bare for å kanskje ha et par tilfeldige innom der.Hadde jeg drevet stedet så hadde jeg nok annonsert med : campinghytter til leie med båtplass (mot et lite tillegg selvfølgelig :giggle: )

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Litt av problemet er vel at folk ikke respekterer opptatte plasser. I de fleste gjestehavner legger folk seg til på plasser der det ikke ligger noen båter. I ditt tilfelle måtte det settet opp et skilt der det stod at denne plassen er opptatt, og så håpe at ingen tok seg tilrette.
I tråden om Bøyekrigen får man et innblikk i hvordan det går når man "holder" av plasser til en bestemt gruppe.

Jeg tror du selv har gitt svaret i innlegg 5, eier av gjestehavnen måtte følge ekstra godt med for at ingenskulle ta "plassen" din. Og det spørs det om han gidder.

Redigert av Lett match (see edit history)

Nå vet jeg ikke hvor populær denne havnen er men det er ikke så veldig mye jobb å henge opp ett skilt med "denne plassen er reservert leietaker av hytte nummer 5" eller noe, da ville iallefall ikke jeg hatt problemer med at den var reservert. Er det derimot en havn som er veldig populær ønsker man ikke at ett lite felt av bryggen skal stå ubrukt mens båtene går videre til neste sted. Det verste jeg vet er at folk reserverer plass og kommer dinglende klokken ti om kvelden mens 200 båter forsøker å klynge seg sammen ett annet sted. så det hele er vel litt avhengig av hvor travel havnen er tenker jeg.

Det kan da ikke være et problem å legge et skilt der det reserveres en plass fra f.eks kl. 19.00. Og si at dersom wiking26ac ikke er på plass innen kl 20 så er den ikke reservert lenger.

Som hytteutleier ville jeg tatt imot 10 000 (eller hva det koster) for hytta + bryggeleie for en uke.

Møkkaservice til hytteleiere/båtbesøkende vil jeg kalle det.

Men om de har mer enn nok besøkende og ikke trenger dette besøket er det jo sikkert greit...

Kk

Frøken Fryd; Den aktuelle plassen er Kyrping Camping i Åkrafjorden. Det hadde vært kjekt å kunne ta en tur inn i fjorden å se den flotte fossen de har der, som atpåtil er kåret til en av de flotteste i verden.
Ahh, vakre Åkrafjorden! Jeg tilbrakte alle sommerferiene gjennom hele oppveksten der, i gangavstand fra flotte Langfoss. Fine minner.... Ok, litt OT, sorry.

At det ikke er mulig å leie hytte OG båtplass høres temmelig latterlig ut. Tilby deg å ta med et eget "reservert"-skilt de kan henge opp, så er det ikke noe bryderi i det hele tatt for dem. Bare sikker inntekt!

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Ja,ja,.... Nå er det sånn at jeg har hjemmehavn 2 mil unna denne campingplassen. Men, har aldri hørt at de har gjesthavn? De har et havneanlegg til "eget bruk". Fullt av utleiebåter og båter som tilhører de lokale "spikerteltgjestene". Gjestehavnbegrepet har de sikkert ikke forstått;-)

Båttur i Åkrafjorden kan anbefales. Fantastisk, vill natur, og gamle gårder som " henger" på fjellhyllene.

Langfoss er fantastisk flott. Du kan gå helt inn til fossen med båt. Gjestehavnen i Skånevik kan anbefales og er et godt utganspunkt for en fjordsafari. Helt innerst i fjorden, i Fjæra, er det også gjestehavn. Midt i fjorden, på Åkrafjordtunet, er det kai og muligheter for overnatting....... Ups... Får visst slutte her, før dette blir en ren turistreklame:-)

Ja,ja,.... Nå er det sånn at jeg har hjemmehavn 2 mil unna denne campingplassen. Men, har aldri hørt at de har gjesthavn? De har et havneanlegg til "eget bruk". Fullt av utleiebåter og båter som tilhører de lokale "spikerteltgjestene". Gjestehavnbegrepet har de sikkert ikke forstått;-) Båttur i Åkrafjorden kan anbefales. Fantastisk, vill natur, og gamle gårder som " henger" på fjellhyllene. Langfoss er fantastisk flott. Du kan gå helt inn til fossen med båt. Gjestehavnen i Skånevik kan anbefales og er et godt utganspunkt for en fjordsafari. Helt innerst i fjorden, i Fjæra, er det også gjestehavn. Midt i fjorden, på Åkrafjordtunet, er det kai og muligheter for overnatting....... Ups... Får visst slutte her, før dette blir en ren turistreklame:-)

De opererer med en havneavgift for båtgjester på 120.00 og strøm 35.00 på sin hjemmeside, og det var det jeg fikk oppgitt!

Du må gjerne ta på deg rollen som turistsjef, det kan ingen ta skade av!!! :smiley:

Så gjenstår det å se om de har leiet ut hytten til noen andre, fordi jeg ikke brukte den. :giggle:

Frøken Fryd; Det er selvfølgelig en mulighet og gummibåten er alltid med,

Du må nok også ha med telt, for sikkerhetsskyld :giggle:

Nei, dette hørtes håpløst ut.

Men jeg lurer på, kan det ha vært noen misforståelser her, du sier du har betalt avgift for båtplass? Da er det vel så enkelt som at det er campingens oppgave å sørge for at du får det du har betalt for? Det er en viss forskjell på om det er havneanlegg på campingen til "fri avbenyttelse" for gjester, eller om man faktisk har forskuddsbetalt for plass. Sistnevnte er på linje med reservering av plass i min bok ...

Selvfølgelig kan du ikke reservere plass - hvem tror du du er King Kong? eller Bruce Willis ? Lige ret for alle sejlere - først til mølle - first in - first out. Hav en god sommer !!

Ser du ikke forskjell på en campingturist og en seiler :giggle: ? Fra spøk til alvor, det er faktisk ganske vanlig å kunne reservere plass i gjestehavn. Kommer du tidlig i havn er det som regel plass uansett, kommer du seint spiller det ingen rolle om de som kom før deg hadde reservert eller ikke.

Erfaringsmessig er det mer problem - og mer irriterende! - med naysayers og folk som holder av plass til sin virtuelle kompis som "kommer snart". Hos reserveringsfolket er det ofte plass til en til ...

Du må nok også ha med telt, for sikkerhetsskyld :giggle:

Nei, dette hørtes håpløst ut.

Men jeg lurer på, kan det ha vært noen misforståelser her, du sier du har betalt avgift for båtplass? Da er det vel så enkelt som at det er campingens oppgave å sørge for at du får det du har betalt for? Det er en viss forskjell på om det er havneanlegg på campingen til "fri avbenyttelse" for gjester, eller om man faktisk har forskuddsbetalt for plass. Sistnevnte er på linje med reservering av plass i min bok ...

Campingplassen har endel plasser som de leier ut til båtgjester.

Da jeg ringte for å bestille hytteleie for en uke ga jeg beskjed om at vi kom med båt. Problemet var at de ikke ville holde av plass til oss. Hvis det var ledig når vi kom var det greit, men om vi dagen etterpå ville ta oss en fiske/sightseeing-tur inn i fjorden kunne vi risikere å miste båtplassen. Om vi hadde forhåndbetalt for en uke, både for hytte og båtplass, spilte ingen rolle. Går jo ikke det!!!

For ordens skyld er dette på et lite sted og ikke noe båthavn i den forstand.

• 5 måneder senere...

Gjstehavner er noe herk etter mitt syn. Nå er det riktig nok noen år siden sist og håper det blir lenge til neste gang. Skjønner ikke sjarmen med å ligge i ei gjestehavn.

Komforthensyn ?????....neppe

Disse oslodamene er kanskje avhengig av å gå på kafe eller er det bare manglende sjømannskap?

http://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-oestfold#t=0s

Redigert av Mar Brecha (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...