btor Startet 15.Februar.2013 Del på Facebook Startet 15.Februar.2013 Hei, Vi bruker snekka vår (Sollux 24 AC) til turer langs kysten, og jeg tenker jo av og til på hvor mange minuttene vi har på oss hvis vi skulle få motorstopp i litt pålandsvind. Av forskjellige grunner går vi jo ikke veldig mange mil fra land... Jeg ser jo det finnes fjæropphengte påhengsmotorfester som sikkert kan brukes, men jeg ser ikke helt for meg å ligge på magen på akterkabintaket og prøve å feste en fire-hester til et slikt motorfeste i halvgrov sjø uten styrefart for deretter å starte den fra samme stilling. Hvilke erfaringer og kommentarer har folk her med tanke på reservermotorløsning for snekke? btor Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Februar.2013 Del på Facebook Svart 15.Februar.2013 Godt vedlikehold og litt flaks rekker langt... Når sant skal sies så lurte jeg en gang i tiden på det samme selv, å lage en brakett slik at jollemotoren kunne blitt brukt som reserve. Men da må den i praksis henge klar til start til enhver tid, det er ikke tid til å begynne å rigge til når båten nærmer seg skjærene. Og i praksis vil det vær ei dårlig vær man får bruk for en slik løsning, og da ser jeg for meg at påhengeren både vil være for svak og at båten vil rulle såpass at bare propellen er nedi en gang i blant. Så jeg slo fra meg hele greia, og satset på at rene tanker, godt vedlikehold, et godt anker med mye tau og VHF radio klarer å berge meg. Og så langt har det gått helt greit... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Atrox Svart 15.Februar.2013 Del på Facebook Svart 15.Februar.2013 Har ingen erfaring rundt dette, men har vært inne på samme tanken. Vet det finnes braketter en kan feste på eks. badeplattformen for påhenger. Så spørs det jo litt på hvor effektivt det vil være med en liten påhenger når det blåser litt - jeg misstenker at den fort blir stående å piske luft om det er litt bølger.... Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 15.Februar.2013 Del på Facebook Svart 15.Februar.2013 Hvis reservemotoren er så liten som 4 hk, så kan den godt henge på et slikt brakett som kan justeres en del opp og ned. Har hatt en slik løsning på en båt med gammel bensinmotor til hovedmotor tidligere, og fått bruk for det. Er en fordel å montere brakettet slik at motoren med rimelighet får propellen lavt nok. Da kan man heise opp motoren når den ikke er i bruk og når den skal startes, og senkes ned i passe høyde for bruk etterpå. Det er jo ikke allverdens krefter man har å rutte med, men er en hel del bedre enn ingenting. Hvis propellen får skikkelig tak i vannstrømmen forbi skroget (litt avhengig av hvor runde former du har bak på snekka di), kan du få grei styrefart, slik at påhengeren kan fikseres og du kan styre med roret, hvis været ikke er helt gris. Sitér dette innlegget Link to post
Anders_O Svart 15.Februar.2013 Del på Facebook Svart 15.Februar.2013 Her en gammel Storebro Vindø (21 fot og ca 1 tonn). Den har en gammel og upålitelig Volvo bensiner som hovedmotor, og en gammel men pålitelig Suzuki 8 hester som nødmotor. På hekken (som er flat) har jeg en slik brakett som kan heises opp og ned, og under bakerste benk ligger Suzukien. Det tar meg ikke mer enn et drøyt minutt å montere påhengeren på braketten, starte opp, og senke motoren. Jeg låser motoren på full gass og styrer med roret. Da holder vel båten ca 6 knop på flat sjø. For ilandlegging og mer krevende styring må jeg sitte på bakdekket og styre direkte med påhengeren. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 15.Februar.2013 Del på Facebook Svart 15.Februar.2013 Ett hjelpemiddel i en slik situasjon du frykter, er dette : http://www.seatronic.no/drivanker-c-67 Det øker tiden det tar før du treffer land, og det stabiliserer båtens retning slik at evt montering av påhenger, eller andre tiltak, blir litt mindre problematiske istor sjø. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
gon Svart 15.Februar.2013 Del på Facebook Svart 15.Februar.2013 Jeg har gammel tresnekke med hjemmesveiset brakett. Påhengeren oppbevares under benken i hytta og er permanent festet til braketten. Hele stasen festes på rekka på et øyeblikk med to festeskruer. Fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Februar.2013 Del på Facebook Svart 16.Februar.2013 Så en gang en GDS av to planker kilt ned over et par trinn i badetrappa og motoren festet i planken. Så enkelt ut.. Sitér dette innlegget Link to post
fjord bris Svart 16.Februar.2013 Del på Facebook Svart 16.Februar.2013 har jeg en slik brakett som kan heises opp og ned, og under bakerste benk ligger Suzukien. Det tar meg ikke mer enn et drøyt minutt å montere påhengeren på braketten, starte opp, og senke motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.