Jump to content

Edit History

X10an

X10an

Hamran skrev for 9 timer siden:

Her en profesjonell som frakter 20m

195B3208-92B0-4834-B4D7-2C9296012D2A.jpeg.8f4797a1f829cfc4f921234d0dd9ebee.jpeg.ec920adaca48e73d2b8e146d81d03280.jpeg

 

Det kan sikkert være at transportøren her kaller seg "profesjonell", men transporten på bildet blir ikke på noen som helst måte verken akseptabel eller lovlig av den grunn. Selv om lovverket ikke eksplisitt uttrykker dette, er denne transporten et soleklart brudd på vegtrafikkloven § 3.

 

Vedrørende utstikkende last på bil opplyser Oslo politidistrikt "at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil" 

 

Dette betyr at om lastebilen over har en akselavstand på 7 meter, kan lasten stikke ut ca. 3,5 meter bak bilen. At bilen her på bildet allerede har et voldsomt overheng originalt, gir på ingen som helst måte ekstra bonuspoeng til sjåføren. Lenger utstikk anmeldes etter vtrl. § 3 (HAV). Lovverket her er ullent og uklart, og med god argumentasjon kan du nok slippe unna med ganske mye rart. Stikkord her er: SJA-møte i forkant med planlegging av rute og tilhørende referat, ekstra merking av utstikk med roterende lys, lav fart i bebygd strøk, følgebil med toveiskommunikasjon, transporten flyttet til et tidspunkt med lite trafikk og som varsellyset er ekstra godt synlig (natt). Har du alt dette på plass kan du ha en god sak i retten dersom politiet ønsker å ta saken dit. Det det handler om er at du bør kunne dokumentere at du har vært hensynsfull, aktpågivende og varsom, og sørget for at det verken kan oppstå fare eller voldes skade, og passet på at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Tilhengeren bak har ingen verdens ting med lovligheten å gjøre, men den gjør transporten "visuelt" penere, eller "å sminke brura" som det også kalles. Befrakteren må gjerne kalle seg "profesjonell", ha løyve i orden, grønn miljøvennlig bil og skrive kloke ord på lemmene sine så mye han vil, men ingenting av dette gjør transporten mer lovlig. Dette kvalifiserer utvilsomt til førerkortbeslag på stedet. Prøv bare å tenk deg hvor mye dette overhenget faktisk slår ut bak ved full sving på lastebilen. Her er det utelukkende avstanden fra senter av bakaksel og til mastetopp som teller.

 

Denne lasten skulle derfor vært fraktet med semi, men ettersom total lengde da blir over 22 meter kreves dispensasjon.

For å slippe dispensasjon kan lasten, utrolig nok, fraktes lovlig stående rett opp. Men dette betinger selvfølgelig at det ikke er lave bruer og ledninger langs veien. En mellomting vil selvfølgelig være på semi, med ene enden 4 meter ut bak, lavt over veien, og fremste delen løftet høyt opp til 1 meter foran tralla, slik at man kan utnytte lengden av hypotenusen. Men selv dette vil åpenbart bli i høyeste laget... (uten å ha regnet på det) 

 

 

Men for å svare på det egentlige spørsmålet ditt:

Hamran skrev for 9 timer siden:

Hva er egentlig feil ved transporten over?

 

Copernicus skrev On 15.2.2013 at 15.11:

2056299810.jpg.7d14d59d7cfa542ee62ffb19548ce745.jpg

Den logiske bristen ved spørsmålet ditt er at du legger til grunn at transporten med lastebilen over er lovlig. Det er den ikke!

 

Her stikker lasten ut langt over én meter foran kjøretøyet jf. forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, første ledd, bokstav a. Tilhengeren er her et selvstendig kjøretøy, og det hjelper ikke at lasten ikke stikker ut foran trekkvognen. I tillegg praktiserer politiet sine interne regler om at utstikket bak tilhengeren ikke skal være over ca. 50% av avstanden mellom bilen og aksel på tilhenger.

 

Det skal også sies at UP selv ikke er veldig stødige i slike saker, og i det konkrete tilfellet over kommer de med følgende uttalelse:

"– Dette ser unektelig ikke helt bra ut, sier politiinspektør Tov Svalastov i UP.

– Kjøretøyet ville blitt stoppet og kontrollert. Det ser ut som godset er merket i henhold til regelverket, men om det ved kontroll av bil, henger og last ville blitt reagert med anmeldelse og kjøreforbud, er ikke så godt å si bare ut fra bildene."

 

Don't shoot the messenger...

X10an

X10an

Hamran skrev for 9 timer siden:

Her en profesjonell som frakter 20m

195B3208-92B0-4834-B4D7-2C9296012D2A.jpeg.8f4797a1f829cfc4f921234d0dd9ebee.jpeg.ec920adaca48e73d2b8e146d81d03280.jpeg

 

Det kan sikkert være at transportøren her kaller seg "profesjonell", men transporten på bildet blir ikke på noen som helst måte verken akseptabel eller lovlig av den grunn. Selv om lovverket ikke eksplisitt uttrykker dette, er denne transporten et soleklart brudd på vegtrafikkloven § 3.

 

Vedrørende utstikkende last på bil opplyser Oslo politidistrikt "at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil" 

 

Dette betyr at om lastebilen over har en akselavstand på 7 meter, kan lasten stikke ut ca. 3,5 meter bak bilen. At bilen her på bildet allerede har et voldsomt overheng originalt, gir på ingen som helst måte ekstra bonuspoeng til sjåføren. Lenger utstikk anmeldes etter vtrl. § 3 (HAV). Lovverket her er ullent og uklart, og med god argumentasjon kan du nok slippe unna med ganske mye rart. Stikkord her er: SJA-møte i forkant med planlegging av rute og tilhørende referat, ekstra merking av utstikk med roterende lys, lav fart i bebygd strøk, følgebil med toveiskommunikasjon, transporten flyttet til et tidspunkt med lite trafikk og som varsellyset er ekstra godt synlig (natt). Har du alt dette på plass kan du ha en god sak i retten dersom politiet ønsker å ta saken dit. Det det handler om er at du bør kunne dokumentere at du har vært hensynsfull, aktpågivende og varsom, og sørget for at det verken kan oppstå fare eller voldes skade, og passet på at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Tilhengeren bak har ingen verdens ting med lovligheten å gjøre, men den gjør transporten "visuelt" penere, eller "å sminke brura" som det også kalles. Befrakteren må gjerne kalle seg "profesjonell", ha løyve i orden, grønn miljøvennlig bil og skrive kloke ord på lemmene sine så mye han vil, men ingenting av dette gjør transporten mer lovlig. Dette kvalifiserer utvilsomt til førerkortbeslag på stedet. Prøv bare å tenk deg hvor mye dette overhenget faktisk slår ut bak ved full sving på lastebilen. Her er det utelukkende avstanden fra senter av bakaksel og til mastetopp som teller.

 

Denne lasten skulle derfor vært fraktet med semi, men ettersom total lengde da blir over 22 meter kreves dispensasjon.

For å slippe dispensasjon kan lasten, utrolig nok, fraktes lovlig stående rett opp. Men dette betinger selvfølgelig at det ikke er lave bruer og ledninger langs veien. En mellomting vil selvfølgelig være på semi, med ene enden 4 meter ut bak, lavt over veien, og fremste delen løftet høyt opp til 1 meter foran tralla, slik at man kan utnytte lengden av hypotenusen. Men selv dette vil åpenbart bli i høyeste laget... (uten å ha regnet på det) 

 

 

Men for å svare på det egentlige spørsmålet ditt:

Hamran skrev for 9 timer siden:

Hva er egentlig feil ved transporten over?

 

Copernicus skrev On 15.2.2013 at 15.11:

2056299810.jpg.7d14d59d7cfa542ee62ffb19548ce745.jpg

Den logiske bristen ved spørsmålet ditt er at du legger til grunn at transporten med lastebilen over er lovlig. Det er den ikke!

 

Her stikker lasten ut langt over én meter foran kjøretøyet jf. forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, første ledd, bokstav a. Tilhengeren er her et selvstendig kjøretøy, og det hjelper ikke at lasten ikke stikker ut foran trekkvognen. I tillegg praktiserer politiet sine interne regler om at utstikket bak tilhengeren ikke skal være over ca. 50% av avstanden mellom bilen og aksel på tilhenger.

 

Don't shoot the messenger...

X10an

X10an

Hamran skrev for 9 timer siden:

Her en profesjonell som frakter 20m

195B3208-92B0-4834-B4D7-2C9296012D2A.jpeg.8f4797a1f829cfc4f921234d0dd9ebee.jpeg.ec920adaca48e73d2b8e146d81d03280.jpeg

 

Det kan sikkert være at transportøren her kaller seg "profesjonell", men transporten på bildet blir ikke på noen som helst måte verken akseptabel eller lovlig av den grunn. Selv om lovverket ikke eksplisitt uttrykker dette, er denne transporten et soleklart brudd på vegtrafikkloven § 3.

 

Vedrørende utstikkende last på bil opplyser Oslo politidistrikt "at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil" 

 

Dette betyr at om lastebilen over har en akselavstand på 7 meter, kan lasten stikke ut ca. 3,5 meter bak bilen. At bilen her på bildet allerede har et voldsomt overheng originalt, gir på ingen som helst måte ekstra bonuspoeng til sjåføren. Lenger utstikk anmeldes etter vtrl. § 3 (HAV). Lovverket her er ullent og uklart, og med god argumentasjon kan du nok slippe unna med ganske mye rart. Stikkord her er: SJA-møte i forkant med planlegging av rute og tilhørende referat, ekstra merking av utstikk med roterende lys, lav fart i bebygd strøk, følgebil med toveiskommunikasjon, transporten flyttet til et tidspunkt med lite trafikk og som varsellyset er ekstra godt synlig (natt). Har du alt dette på plass kan du ha en god sak i retten dersom politiet ønsker å ta saken dit. Det det handler om er at du bør kunne dokumentere at du har vært hensynsfull, aktpågivende og varsom, og sørget for at det verken kan oppstå fare eller voldes skade, og passet på at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Tilhengeren bak har ingen verdens ting med lovligheten å gjøre, men den gjør transporten "visuelt" penere, eller "å sminke brura" som det også kalles. Befrakteren må gjerne kalle seg "profesjonell", ha løyve i orden, grønn miljøvennlig bil og skrive kloke ord på lemmene sine så mye han vil, men dette gjør ikke transporten mer lovlig. Dette kvalifiserer utvilsomt til førerkortbeslag på stedet. Prøv bare å tenk deg hvor mye dette overhenget faktisk slår ut bak ved full sving på lastebilen. Her er det utelukkende avstanden fra senter av bakaksel og til mastetopp som teller.

 

Denne lasten skulle derfor vært fraktet med semi, men ettersom total lengde da blir over 22 meter kreves dispensasjon.

For å slippe dispensasjon kan lasten, utrolig nok, fraktes lovlig stående rett opp. Men dette betinger selvfølgelig at det ikke er lave bruer og ledninger langs veien. En mellomting vil selvfølgelig være på semi, med ene enden 4 meter ut bak, lavt over veien, og fremste delen løftet høyt opp til 1 meter foran tralla, slik at man kan utnytte lengden av hypotenusen. Men selv dette vil åpenbart bli i høyeste laget... (uten å ha regnet på det) 

 

 

Men for å svare på det egentlige spørsmålet ditt:

Hamran skrev for 9 timer siden:

Hva er egentlig feil ved transporten over?

 

Copernicus skrev On 15.2.2013 at 15.11:

2056299810.jpg.7d14d59d7cfa542ee62ffb19548ce745.jpg

Den logiske bristen ved spørsmålet ditt er at du legger til grunn at transporten med lastebilen over er lovlig. Det er den ikke!

 

Her stikker lasten ut langt over én meter foran kjøretøyet jf. forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, første ledd, bokstav a. Tilhengeren er her et selvstendig kjøretøy, og det hjelper ikke at lasten ikke stikker ut foran trekkvognen. I tillegg praktiserer politiet sine interne regler om at utstikket bak tilhengeren ikke skal være over ca. 50% av avstanden mellom bilen og aksel på tilhenger.

 

Don't shoot the messenger...

X10an

X10an

Hamran skrev for 9 timer siden:

Her en profesjonell som frakter 20m

195B3208-92B0-4834-B4D7-2C9296012D2A.jpeg.8f4797a1f829cfc4f921234d0dd9ebee.jpeg.ec920adaca48e73d2b8e146d81d03280.jpeg

 

Det kan sikkert være at transportøren her kaller seg "profesjonell", men transporten på bildet blir ikke på noen som helst måte verken akseptabel eller lovlig av den grunn. Selv om lovverket ikke eksplisitt uttrykker dette.

 

Vedrørende utstikkende last på bil opplyser Oslo politidistrikt "at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil" 

 

Dette betyr at om lastebilen over har en akselavstand på 7 meter, kan lasten stikke ut ca. 3,5 meter bak bilen. At bilen her på bildet allerede har et voldsomt overheng originalt, gir på ingen som helst måte ekstra bonuspoeng til sjåføren. Lenger utstikk anmeldes etter vtrl. § 3 (HAV). Lovverket her er ullent og uklart, og med god argumentasjon kan du nok slippe unna med ganske mye rart. Stikkord her er: SJA-møte i forkant med planlegging av rute og tilhørende referat, ekstra merking av utstikk med roterende lys, lav fart i bebygd strøk, følgebil med toveiskommunikasjon, transporten flyttet til et tidspunkt med lite trafikk og som varsellyset er ekstra godt synlig (natt). Har du alt dette på plass kan du ha en god sak i retten dersom politiet ønsker å ta saken dit. Det det handler om er at du bør kunne dokumentere at du har vært hensynsfull, aktpågivende og varsom, og sørget for at det verken kan oppstå fare eller voldes skade, og passet på at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Tilhengeren bak har ingen verdens ting med lovligheten å gjøre, men den gjør transporten "visuelt" penere, eller "å sminke brura" som det også kalles. Befrakteren må gjerne kalle seg "profesjonell", ha løyve i orden, grønn miljøvennlig bil og skrive kloke ord på lemmene sine så mye han vil, men dette gjør ikke transporten mer lovlig. Dette kvalifiserer utvilsomt til førerkortbeslag på stedet. Prøv bare å tenk deg hvor mye dette overhenget faktisk slår ut bak ved full sving på lastebilen. Her er det utelukkende avstanden fra senter av bakaksel og til mastetopp som teller.

 

Denne lasten skulle derfor vært fraktet med semi, men ettersom total lengde da blir over 22 meter kreves dispensasjon.

For å slippe dispensasjon kan lasten, utrolig nok, fraktes lovlig stående rett opp. Men dette betinger selvfølgelig at det ikke er lave bruer og ledninger langs veien. En mellomting vil selvfølgelig være på semi, med ene enden 4 meter ut bak, lavt over veien, og fremste delen løftet høyt opp til 1 meter foran tralla, slik at man kan utnytte lengden av hypotenusen. Men selv dette vil åpenbart bli i høyeste laget... (uten å ha regnet på det) 

 

 

Men for å svare på det egentlige spørsmålet ditt:

Hamran skrev for 9 timer siden:

Hva er egentlig feil ved transporten over?

 

Copernicus skrev On 15.2.2013 at 15.11:

2056299810.jpg.7d14d59d7cfa542ee62ffb19548ce745.jpg

Den logiske bristen ved spørsmålet ditt er at du legger til grunn at transporten med lastebilen over er lovlig. Det er den ikke!

 

Her stikker lasten ut langt over én meter foran kjøretøyet jf. Forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, første ledd, bokstav a. Tilhengeren er her et selvstendig kjøretøy, og det hjelper ikke at lasten ikke stikker ut foran trekkvognen. I tillegg praktiserer politiet sine interne regler om at utstikket bak tilhengeren ikke skal være over ca. 50% av avstanden mellom bilen og aksel på tilhenger.

 

Don't shoot the messenger...

X10an

X10an

Hamran skrev for 9 timer siden:

Her en profesjonell som frakter 20m

195B3208-92B0-4834-B4D7-2C9296012D2A.jpeg.8f4797a1f829cfc4f921234d0dd9ebee.jpeg.ec920adaca48e73d2b8e146d81d03280.jpeg

 

Det kan sikkert være at transportøren her kaller seg "profesjonell", men transporten på bildet blir ikke på noen som helst måte verken akseptabel eller lovlig av den grunn. Selv om lovverket ikke eksplisitt uttrykker dette.

 

Vedrørende utstikkende last på bil opplyser Oslo politidistrikt "at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil" 

 

Dette betyr at om lastebilen over har en akselavstand på 7 meter, kan lasten stikke ut ca. 3,5 meter bak bilen. At bilen her på bildet allerede har et voldsomt overheng originalt, gir på ingen som helst måte ekstra bonuspoeng til sjåføren. Lenger utstikk anmeldes etter vtrl. § 3 (HAV). Lovverket her er ullent og uklart, og med god argumentasjon kan du nok slippe unna med ganske mye rart. Stikkord her er: SJA-møte i forkant med planlegging av rute og tilhørende referat, ekstra merking av utstikk med roterende lys, lav fart i bebygd strøk, følgebil med toveiskommunikasjon, transporten flyttet til et tidspunkt med lite trafikk og som varsellyset er ekstra godt synlig (natt). Har du alt dette på plass kan du ha en god sak i retten dersom politiet ønsker å ta saken dit. Det det handler om er at du bør kunne dokumentere at du har vært hensynsfull, aktpågivende og varsom, og sørget for at det verken kan oppstå fare eller voldes skade, og passet på at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Tilhengeren bak har ingen verdens ting med lovligheten å gjøre, men den gjør transporten "visuelt" penere, eller "å sminke brura" som det også kalles. Befrakteren må gjerne kalle seg "profesjonell", ha løyve i orden, grønn miljøvennlig bil og skrive kloke ord på lemmene sine så mye han vil, men det gjør ikke transporten mer lovlig. Dette kvalifiserer utvilsomt til førerkortbeslag på stedet. Prøv bare å tenk deg hvor mye dette overhenget faktisk slår ut bak ved full sving på lastebilen. Her er det utelukkende avstanden fra senter av bakaksel og til mastetopp som teller.

 

Denne lasten skulle derfor vært fraktet med semi, men ettersom total lengde da blir over 22 meter kreves dispensasjon.

For å slippe dispensasjon kan lasten, utrolig nok, fraktes lovlig stående rett opp. Men dette betinger selvfølgelig at det ikke er lave bruer og ledninger langs veien. En mellomting vil selvfølgelig være på semi, med ene enden 4 meter ut bak, lavt over veien, og fremste delen løftet høyt opp til 1 meter foran tralla, slik at man kan utnytte lengden av hypotenusen. Men selv dette vil åpenbart bli i høyeste laget... (uten å ha regnet på det) 

 

 

Men for å svare på det egentlige spørsmålet ditt:

Hamran skrev for 9 timer siden:

Hva er egentlig feil ved transporten over?

 

Copernicus skrev On 15.2.2013 at 15.11:

2056299810.jpg.7d14d59d7cfa542ee62ffb19548ce745.jpg

Den logiske bristen ved spørsmålet ditt er at du legger til grunn at transporten med lastebilen over er lovlig. Det er den ikke!

 

Her stikker lasten ut langt over én meter foran kjøretøyet jf. Forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, første ledd, bokstav a. Tilhengeren er her et selvstendig kjøretøy, og det hjelper ikke at lasten ikke stikker ut foran trekkvognen. I tillegg praktiserer politiet sine interne regler om at utstikket bak tilhengeren ikke skal være over ca. 50% av avstanden mellom bilen og aksel på tilhenger.

 

Don't shoot the messenger...

X10an

X10an

Hamran skrev for 9 timer siden:

Her en profesjonell som frakter 20m

195B3208-92B0-4834-B4D7-2C9296012D2A.jpeg.8f4797a1f829cfc4f921234d0dd9ebee.jpeg.ec920adaca48e73d2b8e146d81d03280.jpeg

 

Det kan sikkert være at transportøren her kaller seg "profesjonell", men transporten på bildet er på ingen som helst måte verken akseptabel eller lovlig. Selv om lovverket ikke eksplisitt uttrykker dette.

 

Vedrørende utstikkende last på bil opplyser Oslo politidistrikt "at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil" 

 

Dette betyr at om lastebilen over har en akselavstand på 7 meter, kan lasten stikke ut ca. 3,5 meter bak bilen. At bilen her på bildet allerede har et voldsomt overheng originalt, gir på ingen som helst måte ekstra bonuspoeng til sjåføren. Lenger utstikk anmeldes etter vtrl. § 3 (HAV). Lovverket her er ullent og uklart, og med god argumentasjon kan du nok slippe unna med ganske mye rart. Stikkord her er: SJA-møte i forkant med planlegging av rute og tilhørende referat, ekstra merking av utstikk med roterende lys, lav fart i bebygd strøk, følgebil med toveiskommunikasjon, transporten flyttet til et tidspunkt med lite trafikk og som varsellyset er ekstra godt synlig (natt). Har du alt dette på plass kan du ha en god sak i retten dersom politiet ønsker å ta saken dit. Det det handler om er at du bør kunne dokumentere at du har vært hensynsfull, aktpågivende og varsom, og sørget for at det verken kan oppstå fare eller voldes skade, og passet på at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Tilhengeren bak har ingen verdens ting med lovligheten å gjøre, men den gjør transporten "visuelt" penere, eller "å sminke brura" som det også kalles. Befrakteren må gjerne kalle seg "profesjonell", ha løyve i orden, grønn miljøvennlig bil og skrive kloke ord på lemmene sine så mye han vil, men det gjør ikke transporten mer lovlig av den grunn. Dette kvalifiserer utvilsomt til førerkortbeslag på stedet. Prøv bare å tenk deg hvor mye dette overhenget faktisk slår ut bak ved full sving på lastebilen. Her er det utelukkende avstanden fra senter av bakaksel og til mastetopp som teller.

 

Denne lasten skulle derfor vært fraktet med semi, men ettersom total lengde da blir over 22 meter kreves dispensasjon.

For å slippe dispensasjon kan lasten, utrolig nok, fraktes lovlig stående rett opp. Men dette betinger selvfølgelig at det ikke er lave bruer og ledninger langs veien. En mellomting vil selvfølgelig være på semi, med ene enden 4 meter ut bak, lavt over veien, og fremste delen løftet høyt opp til 1 meter foran tralla, slik at man kan utnytte lengden av hypotenusen. Men selv dette vil åpenbart bli i høyeste laget... (uten å ha regnet på det) 

 

 

Men for å svare på det egentlige spørsmålet ditt:

Hamran skrev for 9 timer siden:

Hva er egentlig feil ved transporten over?

 

Copernicus skrev On 15.2.2013 at 15.11:

2056299810.jpg.7d14d59d7cfa542ee62ffb19548ce745.jpg

Den logiske bristen ved spørsmålet ditt er at du legger til grunn at transporten med lastebilen over er lovlig. Det er den ikke!

 

Her stikker lasten ut langt over én meter foran kjøretøyet jf. Forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, første ledd, bokstav a. Tilhengeren er her et selvstendig kjøretøy, og det hjelper ikke at lasten ikke stikker ut foran trekkvognen. I tillegg praktiserer politiet sine interne regler om at utstikket bak tilhengeren ikke skal være over ca. 50% av avstanden mellom bilen og aksel på tilhenger.

 

Don't shoot the messenger...

X10an

X10an

Hamran skrev for 9 timer siden:

Her en profesjonell som frakter 20m

195B3208-92B0-4834-B4D7-2C9296012D2A.jpeg.8f4797a1f829cfc4f921234d0dd9ebee.jpeg.ec920adaca48e73d2b8e146d81d03280.jpeg

 

Det kan sikkert være at transportøren her kaller seg "profesjonell", men transporten på bildet er på ingen som helst måte verken akseptabel eller lovlig. Selv om lovverket ikke eksplisitt uttrykker dette.

 

Vedrørende utstikkende last på bil opplyser Oslo politidistrikt "at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil" 

 

Dette betyr at om lastebilen har en akselavstand på 7 meter, kan lasten stikke ut ca. 3,5 meter bak bilen. At bilen her på bildet allerede har et voldsomt overheng originalt, gir på ingen som helst måte ekstra bonuspoeng til sjåføren. Lenger utstikk anmeldes etter vtrl. § 3 (HAV).

 

Tilhengeren bak har ingen verdens ting med lovligheten å gjøre, men den gjør transporten "visuelt" penere, eller å "sminke brura" som det også kan kalles. Befrakteren må gjerne kalle seg "profesjonell", ha løyve i orden, grønn miljøvennlig bil og skrive kloke ord på lemmene sine så mye han vil, men det gjør ikke transporten mer lovlig av den grunn. Dette kvalifiserer utvilsomt til førerkortbeslag på stedet. Prøv bare å tenk deg hvor mye dette overhenget faktisk slår ut bak ved full sving på lastebilen. 

 

Denne lasten skulle derfor vært fraktet med semi, men ettersom total lengde da blir over 22 meter kreves dispensasjon.

For å slippe dispensasjon kan lasten, utrolig nok, fraktes lovlig stående rett opp. Men dette betinger selvfølgelig at det ikke er lave bruer og ledninger langs veien. En mellomting vil selvfølgelig være på semi, med ene enden 4 meter ut bak, lavt over veien, og fremste delen løftet høyt opp til 1 meter foran tralla, slik at man kan utnytte lengden av hypotenusen. Men selv dette vil åpenbart bli i høyeste laget... (uten å ha regnet på det) 

 

 

Men for å svare på det egentlige spørsmålet ditt:

Hamran skrev for 9 timer siden:

Hva er egentlig feil ved transporten over?

 

Copernicus skrev On 15.2.2013 at 15.11:

2056299810.jpg.7d14d59d7cfa542ee62ffb19548ce745.jpg

Den logiske bristen ved spørsmålet ditt er at du legger til grunn at transporten med lastebilen over er lovlig. Det er den ikke!

 

Her stikker lasten ut langt over én meter foran kjøretøyet jf. Forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, første ledd, bokstav a. Tilhengeren er her et selvstendig kjøretøy, og det hjelper ikke at lasten ikke stikker ut foran trekkvognen. I tillegg praktiserer politiet sine interne regler om at utstikket bak tilhengeren ikke skal være over ca. 50% av avstanden mellom bilen og aksel på tilhenger.

 

Don't shoot the messenger...

X10an

X10an

Hamran skrev for 9 timer siden:

Her en profesjonell som frakter 20m

195B3208-92B0-4834-B4D7-2C9296012D2A.jpeg.8f4797a1f829cfc4f921234d0dd9ebee.jpeg.ec920adaca48e73d2b8e146d81d03280.jpeg

 

Det kan sikkert være at transportøren her kaller seg "profesjonell", men transporten på bildet er på ingen som helst måte verken akseptabel eller lovlig. Selv om lovverket ikke eksplisitt uttrykker dette.

 

Vedrørende utstikkende last på bil opplyser Oslo politidistrikt "at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil" 

 

Dette betyr at om lastebilen har en akselavstand på 7 meter, kan lasten stikke ut ca. 3,5 meter bak bilen. At bilen her på bildet allerede har et voldsomt overheng originalt, gir på ingen som helst måte ekstra bonuspoeng til sjåføren. Lenger utstikk anmeldes etter vtrl. § 3 (HAV).

 

Tilhengeren bak har ingen verdens ting med lovligheten å gjøre, men den gjør transporten "visuelt" penere, eller å "sminke brura" som det også kan kalles. Befrakteren må gjerne kalle seg "profesjonell", ha løyve i orden, grønn miljøvennlig bil og skrive kloke ord på lemmene sine så mye han vil, men det gjør ikke transporten mer lovlig av den grunn. Dette kvalifiserer utvilsomt til førerkortbeslag på stedet. Prøv bare å tenk deg hvor mye dette overhenget faktisk slår ut bak ved full sving på lastebilen. 

 

Denne lasten skulle derfor vært fraktet med semi, men ettersom total lengde da blir over 22 meter kreves dispensasjon.

For å slippe dispensasjon kan lasten, utrolig nok, fraktes lovlig stående rett opp. Men dette betinger selvfølgelig at det ikke er lave bruer og ledninger langs veien. En mellomting vil selvfølgelig være på semi, med ene enden 4 meter ut bak, lavt over veien, og fremste delen løftet høyt opp til 1 meter foran tralla, slik at man kan utnytte lengden av hypotenusen. Men selv dette vil åpenbart bli i høyeste laget... (uten å ha regnet på det) 

 

 

Men for å svare på det egentlige spørsmålet ditt:

Hamran skrev for 9 timer siden:

Hva er egentlig feil ved transporten over?

 

Copernicus skrev On 15.2.2013 at 15.11:

2056299810.jpg.7d14d59d7cfa542ee62ffb19548ce745.jpg

Her stikker lasten ut langt over én meter foran kjøretøyet jf. Forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, første ledd, bokstav a. Tilhengeren er her et selvstendig kjøretøy, og det hjelper ikke at lasten ikke stikker ut foran trekkvognen. I tillegg praktiserer politiet sine interne regler om at utstikket bak tilhengeren ikke skal være over ca. 50% av avstanden mellom bilen og aksel på tilhenger.

 

Don't shoot the messenger...

X10an

X10an

Hamran skrev for 9 timer siden:

Her en profesjonell som frakter 20m

195B3208-92B0-4834-B4D7-2C9296012D2A.jpeg.8f4797a1f829cfc4f921234d0dd9ebee.jpeg.ec920adaca48e73d2b8e146d81d03280.jpeg

 

Det kan sikkert være at transportøren her kaller seg "profesjonell", men transporten på bildet er på ingen som helst måte verken akseptabel eller lovlig. Selv om lovverket ikke eksplisitt uttrykker dette.

 

Vedrørende utstikkende last på bil opplyser Oslo politidistrikt "at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil" 

 

Dette betyr at om lastebilen på bildet har en akselavstand på 7 meter, kan lasten stikke ut ca. 3,5 meter bak bilen. Lenger utstikk anmeldes etter vtrl. § 3 (HAV).

 

Tilhengeren bak har ingen verdens ting med lovligheten å gjøre, men den gjør transporten "visuelt" penere, eller å "sminke brura" som det også kan kalles. Befrakteren må gjerne kalle seg "profesjonell", ha løyve i orden, grønn miljøvennlig bil og skrive kloke ord på lemmene sine så mye han vil, men det gjør ikke transporten mer lovlig av den grunn. Dette kvalifiserer utvilsomt til førerkortbeslag på stedet. Prøv bare å tenk deg hvor mye dette overhenget faktisk slår ut bak ved full sving på lastebilen. 

 

Denne lasten skulle derfor vært fraktet med semi, men ettersom total lengde da blir over 22 meter kreves dispensasjon.

For å slippe dispensasjon kan lasten, utrolig nok, fraktes lovlig stående rett opp. Men dette betinger selvfølgelig at det ikke er lave bruer og ledninger langs veien. En mellomting vil selvfølgelig være på semi, med ene enden 4 meter ut bak, lavt over veien, og fremste delen løftet høyt opp til 1 meter foran tralla, slik at man kan utnytte lengden av hypotenusen. Men selv dette vil åpenbart bli i høyeste laget... (uten å ha regnet på det) 

 

 

Men for å svare på det egentlige spørsmålet ditt:

Hamran skrev for 9 timer siden:

Hva er egentlig feil ved transporten over?

 

Copernicus skrev On 15.2.2013 at 15.11:

2056299810.jpg.7d14d59d7cfa542ee62ffb19548ce745.jpg

Her stikker lasten ut langt over én meter foran kjøretøyet jf. Forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, første ledd, bokstav a. Tilhengeren er her et selvstendig kjøretøy, og det hjelper ikke at lasten ikke stikker ut foran trekkvognen. I tillegg praktiserer politiet sine interne regler om at utstikket bak tilhengeren ikke skal være over ca. 50% av avstanden mellom bilen og aksel på tilhenger.

 

Don't shoot the messenger...

X10an

X10an

Hamran skrev for 8 timer siden:

Her en profesjonell som frakter 20m

195B3208-92B0-4834-B4D7-2C9296012D2A.jpeg.8f4797a1f829cfc4f921234d0dd9ebee.jpeg.ec920adaca48e73d2b8e146d81d03280.jpeg

 

Det kan sikkert være at transportøren her kaller seg "profesjonell", men transporten på bildet er på ingen som helst måte verken akseptabel eller lovlig. Selv om lovverket ikke eksplisitt uttrykker dette.

 

Vedrørende utstikkende last på bil opplyser Oslo politidistrikt "at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil" 

 

Dette betyr at om lastebilen på bildet har en akselavstand på 7 meter, kan lasten stikke ut ca. 3,5 meter bak bilen. Lenger utstikk anmeldes etter vtrl. § 3 (HAV).

 

Tilhengeren bak har ingen verdens ting med lovligheten å gjøre, men den gjør transporten "visuelt" penere, eller å "sminke brura" som det også kan kalles. Befrakteren kan kalle seg "profesjonell" så mye han vil, men det gjør ikke transporten mer lovlig av den grunn. Dette kvalifiserer utvilsomt til førerkortbeslag på stedet. Prøv bare å tenk deg hvor mye dette overhenget faktisk slår ut bak ved full sving på lastebilen. 

 

Denne lasten skulle derfor vært fraktet med semi, men ettersom total lengde da blir over 22 meter kreves dispensasjon.

For å slippe dispensasjon kan lasten, utrolig nok, fraktes lovlig stående rett opp. Men dette betinger selvfølgelig at det ikke er lave bruer og ledninger langs veien. En mellomting vil selvfølgelig være på semi, med ene enden 4 meter ut bak, lavt over veien, og fremste delen løftet høyt opp til 1 meter foran tralla, slik at man kan utnytte lengden av hypotenusen. Men selv dette vil åpenbart bli i høyeste laget... (uten å ha regnet på det) 

 

 

Men for å svare på det egentlige spørsmålet ditt:

Hamran skrev for 8 timer siden:

Hva er egentlig feil ved transporten over?

 

Copernicus skrev On 15.2.2013 at 15.11:

2056299810.jpg.7d14d59d7cfa542ee62ffb19548ce745.jpg

Her stikker lasten ut langt over én meter foran kjøretøyet jf. Forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, første ledd, bokstav a. Tilhengeren er her et selvstendig kjøretøy, og det hjelper ikke at lasten ikke stikker ut foran trekkvognen. I tillegg praktiserer politiet sine interne regler om at utstikket bak tilhengeren ikke skal være over ca. 50% av avstanden mellom bilen og aksel på tilhenger.

 

Don't shoot the messenger...



×
×
  • Create New...