Jump to content

Edit History

X10an

X10an

Hamran skrev for 8 timer siden:

Her en profesjonell som frakter 20m

195B3208-92B0-4834-B4D7-2C9296012D2A.jpeg.8f4797a1f829cfc4f921234d0dd9ebee.jpeg.ec920adaca48e73d2b8e146d81d03280.jpeg

 

Det kan sikkert være at transportøren her kaller seg "profesjonell", men transporten på bildet er på ingen som helst måte verken akseptabel eller lovlig. I følge politiets _interne_ retningslinjer. Selv om lovverket ikke eksplisitt uttrykker dette.

 

Vedrørende utstikkende last på bil opplyser Oslo politidistrikt "at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil" 

 

Dette betyr at om lastebilen på bildet har en akselavstand på 7 meter, kan lasten stikke ut ca. 3,5 meter bak bilen. Lenger utstikk anmeldes etter vtrl. § 3.

 

Tilhengeren bak har ingen verdens ting med lovligheten å gjøre, men den gjør transporten "visuelt" penere, eller å "sminke brura" som det også kan kalles. Befrakteren kan kalle seg "profesjonell" så mye han vil, men det gjør ikke transporten mer lovlig av den grunn. Dette kvalifiserer utvilsomt til førerkortbeslag på stedet. Prøv bare å tenk deg hvor mye dette overhenget faktisk slår ut bak ved full sving på lastebilen. 

 

Denne lasten skulle derfor vært fraktet med semi, men ettersom total lengde da blir over 22 meter kreves dispensasjon.

For å slippe dispensasjon kan lasten, utrolig nok, fraktes lovlig stående rett opp. Men dette betinger selvfølgelig at det ikke er lave bruer og ledninger langs veien. En mellomting vil selvfølgelig være på semi, med ene enden 4 meter ut bak, lavt over veien, og fremste delen løftet høyt opp til 1 meter foran tralla, slik at man kan utnytte lengden av hypotenusen. Men selv dette vil åpenbart bli i høyeste laget... (uten å ha regnet på det) 

 

 

Men for å svare på det egentlige spørsmålet ditt:

Hamran skrev for 8 timer siden:

Hva er egentlig feil ved transporten over?

 

Copernicus skrev On 15.2.2013 at 15.11:

2056299810.jpg.7d14d59d7cfa542ee62ffb19548ce745.jpg

Her stikker lasten ut langt over én meter foran kjøretøyet jf. Forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, første ledd, bokstav a. Tilhengeren er her et selvstendig kjøretøy, og det hjelper ikke at lasten ikke stikker ut foran trekkvognen. I tillegg praktiserer politiet sine interne regler om at utstikket bak tilhengeren ikke skal være over ca. 50% av avstanden mellom bilen og aksel på tilhenger.

 

Don't shoot the messenger...

X10an

X10an

Hamran skrev for 8 timer siden:

Her en profesjonell som frakter 20m

195B3208-92B0-4834-B4D7-2C9296012D2A.jpeg.8f4797a1f829cfc4f921234d0dd9ebee.jpeg.ec920adaca48e73d2b8e146d81d03280.jpeg

 

Transporten på bildet er strengt tatt ikke akseptabel i følge politiets _interne_ retningslinjer. Selv om lovverket ikke stanser dette direkte.

 

Oslo politidistrikt opplyser "at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil" 

 

Dette betyr at om lastebilen på bildet har en akselavstand på 7 meter, kan lasten stikke ut ca. 3,5 meter bak bilen. Lenger utstikk anmeldes etter vtrl. § 3.

 

Tilhengeren bak har ingenting med lovligheten å gjøre, men den gjør transporten "visuelt" penere. At befrakteren kaller seg "profesjonell" har heller ingen betydning for transportens lovligheten. Dette kvalifiserer helt klart til førerkortbeslag på stedet. Prøv bare å tenk deg hvor mye dette overhenget faktisk slår ut ved full sving på lastebilen. 

 

Denne lasten skulle derfor vært fraktet med semi, men ettersom total lengde da blir over 22 meter kreves dispensasjon.

For å slippe dispensasjon kan lasten, utrolig nok, fraktes lovlig stående rett opp. Men dette betinger selvfølgelig at det ikke er lave bruer og ledninger langs veien. En mellomting vil selvfølgelig være på semi, med ene enden 4 meter ut bak, lavt over veien, og fremste delen løftet høyt opp slik at man kan utnytte lengden av hypotenusen. Men selv dette vil bli i høyeste laget... (uten å ha regnet på det) 

 

 

Men for å svare på det egentlige spørsmålet ditt:

Hamran skrev for 8 timer siden:

Hva er egentlig feil ved transporten over?

 

Copernicus skrev On 15.2.2013 at 15.11:

2056299810.jpg.7d14d59d7cfa542ee62ffb19548ce745.jpg

Her stikker lasten ut langt over én meter foran kjøretøyet jf. Forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, første ledd, bokstav a. Tilhengeren er her et selvstendig kjøretøy, og det hjelper ikke at lasten ikke stikker ut foran trekkvognen. I tillegg praktiserer politiet sine interne regler om at utstikket bak tilhengeren ikke skal være over ca. 50% av avstanden mellom bilen og aksel på tilhenger.

 

Don't shoot the messenger...

X10an

X10an

Hamran skrev for 8 timer siden:

Her en profesjonell som frakter 20m

195B3208-92B0-4834-B4D7-2C9296012D2A.jpeg.8f4797a1f829cfc4f921234d0dd9ebee.jpeg.ec920adaca48e73d2b8e146d81d03280.jpeg

 

Transporten på bildet er strengt tatt ikke akseptabel i følge politiets _interne_ retningslinjer. Selv om lovverket ikke stanser dette direkte.

 

Oslo politidistrikt opplyser "at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil" 

 

Dette betyr at om lastebilen på bildet har en akselavstand på 7 meter, kan lasten stikke ut ca. 3,5 meter bak bilen. Lenger utstikk anmeldes etter vtrl. § 3.

 

Tilhengeren bak har ingenting med lovligheten å gjøre, men den gjør transporten "visuelt" penere. At befrakteren kaller seg "profesjonell" har heller ingen betydning for transportens lovligheten. Dette kvalifiserer helt klart til førerkortbeslag på stedet. Prøv bare å tenk deg hvor mye dette overhenget faktisk slår ut ved full sving på lastebilen. 

 

Denne lasten skulle derfor vært fraktet med semi, men ettersom total lengde da blir over 22 meter kreves dispensasjon.

For å slippe dispensasjon kan lasten, utrolig nok, fraktes lovlig stående rett opp. Men dette betinger selvfølgelig at det ikke er lave bruer og ledninger langs veien. En mellomting vil selvfølgelig være på semi, med ene enden 4 meter ut bak, lavt over veien, og fremste delen løftet høyt opp slik at man kan utnytte lengden av hypotenusen. Men selv dette vil bli i høyeste laget... (uten å ha regnet på det) 

 

 

Men for å svare på det egentlige spørsmålet ditt:

Hamran skrev for 8 timer siden:

Hva er egentlig feil ved transporten over?

 

Copernicus skrev On 15.2.2013 at 15.11:

2056299810.jpg.7d14d59d7cfa542ee62ffb19548ce745.jpg

Her stikker lasten ut langt over én meter foran kjøretøyet jf. Forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, første ledd, bokstav a. Tilhengeren er her et selvstendig kjøretøy, og det hjelper ikke at lasten ikke stikker ut foran trekkvognen. I tillegg praktiserer politiet sine interne regler om at utstikket bak ikke skal være over 50% av avstanden mellom bilen og aksel på tilhenger.

 

Don't shoot the messenger...

X10an

X10an

Hamran skrev for 8 timer siden:

Her en profesjonell som frakter 20m

195B3208-92B0-4834-B4D7-2C9296012D2A.jpeg.8f4797a1f829cfc4f921234d0dd9ebee.jpeg.ec920adaca48e73d2b8e146d81d03280.jpeg

 

Transporten på bildet er strengt tatt ikke akseptabel i følge politiets _interne_ retningslinjer. Selv om lovverket ikke stanser dette direkte.

 

Oslo politidistrikt opplyser "at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil" 

 

Dette betyr at om lastebilen på bildet har en akselavstand på 7 meter, kan lasten stikke ut ca. 3,5 meter bak bilen. Lenger utstikk anmeldes etter vtrl. § 3.

 

Tilhengeren bak har ingenting med lovligheten å gjøre, men den gjør transporten "visuelt" penere. At befrakteren kaller seg "profesjonell" har heller ingen betydning for transportens lovligheten. Dette kvalifiserer helt klart til førerkortbeslag på stedet. Prøv bare å tenk deg hvor mye dette overhenget faktisk slår ut ved full sving på lastebilen. 

 

Denne lasten skulle derfor vært fraktet med semi, men ettersom total lengde da blir over 22 meter kreves dispensasjon.

For å slippe dispensasjon kan lasten, utrolig nok, fraktes lovlig stående rett opp. Men dette betinger selvfølgelig at det ikke er lave bruer og ledninger langs veien. En mellomting vil selvfølgelig være på semi, med ene enden 4 meter ut bak, lavt over veien, og fremste delen løftet høyt opp slik at man kan utnytte lengden av hypotenusen. Men selv dette vil bli i høyeste laget... (uten å ha regnet på det) 

 

 

Men for å svare på det egentlige spørsmålet ditt:

Hamran skrev for 8 timer siden:

Hva er egentlig feil ved transporten over?

 

Copernicus skrev On 15.2.2013 at 15.11:

 

2056299810.jpg.7d14d59d7cfa542ee62ffb19548ce745.jpg

Her stikker lasten ut langt over én meter foran kjøretøyet jf. Forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, første ledd, bokstav a. Tilhengeren er her et selvstendig kjøretøy, og det hjelper ikke at lasten ikke stikker ut foran trekkvognen. I tillegg praktiserer politiet sine interne regler om at utstikket bak ikke skal være over 50% av avstanden mellom bilen og aksel på tilhenger.

 

Don't shoot the messenger...

X10an

X10an

Hamran skrev for 8 timer siden:

Her en profesjonell som frakter 20m

195B3208-92B0-4834-B4D7-2C9296012D2A.jpeg.8f4797a1f829cfc4f921234d0dd9ebee.jpeg.ec920adaca48e73d2b8e146d81d03280.jpeg

 

Transporten på bildet er strengt tatt ikke akseptabel i følge politiets _interne_ retningslinjer. Selv om lovverket ikke stanser dette direkte.

 

Oslo politidistrikt opplyser "at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil" 

 

Dette betyr at om lastebilen på bildet har en akselavstand på 7 meter, kan lasten stikke ut ca. 3,5 meter bak bilen. Lenger utstikk anmeldes etter vtrl. § 3.

 

Tilhengeren bak har ingenting med lovligheten å gjøre, men den gjør transporten "visuelt" penere. At befrakteren kaller seg "profesjonell" har heller ingen betydning for transportens lovligheten. Dette kvalifiserer helt klart til førerkortbeslag på stedet. Prøv bare å tenk deg hvor mye dette overhenget faktisk slår ut ved full sving på lastebilen. 

 

Denne lasten skulle derfor vært fraktet med semi, men ettersom total lengde da blir over 22 meter kreves dispensasjon.

For å slippe dispensasjon kan lasten, utrolig nok, fraktes lovlig stående rett opp. Men dette betinger selvfølgelig at det ikke er lave bruer og ledninger langs veien. En mellomting vil selvfølgelig være på semi, med ene enden 4 meter ut bak, lavt over veien, og fremste delen løftet høyt opp slik at man kan utnytte lengden av hypotenusen. Men selv dette vil bli i høyeste laget... (uten å ha regnet på det) 

 

 

Men for å svare på det egentlige spørsmålet ditt:

Hamran skrev for 8 timer siden:

Hva er egentlig feil ved transporten over?

 

Copernicus skrev On 15.2.2013 at 15.11:

 

2056299810.jpg.7d14d59d7cfa542ee62ffb19548ce745.jpg

 

Her stikker lasten ut langt over én meter foran kjøretøyet jf. Forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, første ledd, bokstav a. Tilhengeren er her et selvstendig kjøretøy, og det hjelper ikke at lasten ikke stikker ut foran trekkvognen. I tillegg praktiserer politiet sine interne regler om at utstikket bak ikke skal være over 50% av avstanden mellom bilen og aksel på tilhenger.

 

Don't shoot the messenger...

X10an

X10an

Hamran skrev for 8 timer siden:

Her en profesjonell som frakter 20m

195B3208-92B0-4834-B4D7-2C9296012D2A.jpeg.8f4797a1f829cfc4f921234d0dd9ebee.jpeg.ec920adaca48e73d2b8e146d81d03280.jpeg

 

Transporten på bildet er strengt tatt ikke akseptabel i følge politiets _interne_ retningslinjer. Selv om lovverket ikke stanser dette direkte.

 

Oslo politidistrikt opplyser "at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil" 

 

Dette betyr at om lastebilen på bildet har en akselavstand på 7 meter, kan lasten stikke ut ca. 3,5 meter bak bilen. Lenger utstikk anmeldes etter vtrl. § 3.

 

Tilhengeren bak har ingenting med lovligheten å gjøre, men den gjør transporten "visuelt" penere. At befrakteren kaller seg "profesjonell" har heller ingen betydning for transportens lovligheten. Dette kvalifiserer helt klart til førerkortbeslag på stedet. Prøv bare å tenk deg hvor mye dette overhenget faktisk slår ut ved full sving på lastebilen. 

 

Denne lasten skulle derfor vært fraktet med semi, men ettersom total lengde da blir over 22 meter kreves dispensasjon.

For å slippe dispensasjon kan frakten, utrolig nok, fraktes lovlig stående rett opp. Men dette betinger selvfølgelig at det ikke er lave bruer og ledninger langs veien. En mellomting vil selvfølgelig være på semi, med ene enden 4 meter ut bak, lavt over veien, og fremste delen løftet høyt opp slik at man kan utnytte lengden av hypotenusen. Men selv dette vil bli i høyeste laget... (uten å ha regnet på det) 

 

 

Men for å svare på det egentlige spørsmålet ditt:

Hamran skrev for 8 timer siden:

Hva er egentlig feil ved transporten over?

 

Copernicus skrev On 15.2.2013 at 15.11:

 

2056299810.jpg.7d14d59d7cfa542ee62ffb19548ce745.jpg

 

Her stikker lasten ut langt over én meter foran kjøretøyet jf. Forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, første ledd, bokstav a. Tilhengeren er her et selvstendig kjøretøy, og det hjelper ikke at lasten ikke stikker ut foran trekkvognen. I tillegg praktiserer politiet sine interne regler om at utstikket bak ikke skal være over 50% av avstanden mellom bilen og aksel på tilhenger.

 

Don't shoot the messenger...

X10an

X10an

Hamran skrev for 8 timer siden:

Her en profesjonell som frakter 20m

195B3208-92B0-4834-B4D7-2C9296012D2A.jpeg.8f4797a1f829cfc4f921234d0dd9ebee.jpeg.ec920adaca48e73d2b8e146d81d03280.jpeg

 

Transporten på bildet er strengt tatt ikke akseptabel i følge politiets _interne_ retningslinjer. Selv om lovverket ikke stanser dette direkte.

 

Oslo politidistrikt opplyser "at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil" 

 

Dette betyr at om lastebilen på bildet har en akselavstand på 7 meter, kan lasten stikke ut ca. 3,5 meter bak bilen. Lenger utstikk anmeldes etter vtrl. § 3.

 

Tilhengeren bak har ingenting med lovligheten å gjøre, men den gjør transporten "visuelt" penere. At befrakteren er kaller seg "profesjonell" har heller ingen betydning for transportens lovligheten. Dette kvalifiserer helt klart til førerkortbeslag på stedet. Prøv bare å tenk deg hvor mye dette overhenget faktisk slår ut ved full sving. 

 

Denne lasten skulle derfor vært fraktet med semi, men ettersom total lengde da blir over 22 meter kreves dispensasjon.

For å slippe dispensasjon kan frakten utrolig nok fraktes lovlig stående rett opp. Men dette betinger selvfølgelig at det ikke er lave bruer og ledninger langs veien. En mellomting vil selvfølgelig være på semi, med ene enden 4 meter ut bak, lavt over veien, og fremste delen løftet høyt opp slik at man kan utnytte lengden av hypotenusen. Men selv dette vil nok bli i høyeste laget... (uten å ha regnet på det) 

 

 

Men for å svare på det egentlige spørsmålet ditt:

Hamran skrev for 8 timer siden:

Hva er egentlig feil ved transporten over?

 

Copernicus skrev On 15.2.2013 at 15.11:

 

2056299810.jpg.7d14d59d7cfa542ee62ffb19548ce745.jpg

 

Her stikker lasten ut langt over én meter foran kjøretøyet jf. Forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, første ledd, bokstav a. Tilhengeren er her et selvstendig kjøretøy, og det hjelper ikke at lasten ikke stikker ut foran trekkvognen. I tillegg praktiserer politiet sine interne regler om at utstikket bak ikke skal være over 50% av avstanden mellom bilen og aksel på tilhenger.

 

Don't shoot the messenger...

X10an

X10an

Hamran skrev for 8 timer siden:

Her en profesjonell som frakter 20m

195B3208-92B0-4834-B4D7-2C9296012D2A.jpeg.8f4797a1f829cfc4f921234d0dd9ebee.jpeg.ec920adaca48e73d2b8e146d81d03280.jpeg

 

Transporten på bildet er strengt tatt ikke akseptabel i følge politiets _interne_ retningslinjer. Selv om lovverket ikke stanser dette direkte.

 

Oslo politidistrikt opplyser "at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil" 

 

Dette betyr at om lastebilen på bildet har en akselavstand på 7 meter, kan lasten stikke ut ca. 3,5 meter bak bilen. Lenger utstikk anmeldes etter vtrl. § 3.

 

Tilhengeren bak har ingenting med lovligheten å gjøre, men den gjør transporten "visuelt" penere. At befrakteren er kaller seg "profesjonell" har heller ingen betydning for transportens lovligheten. Dette kvalifiserer helt klart til førerkortbeslag på stedet. Prøv bare å tenk deg hvor mye dette overhenget faktisk slår ut ved full sving. 

 

Denne lasten skulle derfor vært fraktet med semi, men ettersom total lengde da blir over 22 meter kreves dispensasjon.

For å slippe dispensasjon kan frakten utrolig nok fraktes lovlig stående rett opp. Men dette betinger selvfølgelig at det ikke er lave bruer og ledninger langs veien. 

 

Men for å svare på det egentlige spørsmålet ditt:

Hamran skrev for 8 timer siden:

Hva er egentlig feil ved transporten over?

 

Copernicus skrev On 15.2.2013 at 15.11:

 

2056299810.jpg.7d14d59d7cfa542ee62ffb19548ce745.jpg

 

Her stikker lasten ut langt over én meter foran kjøretøyet jf. Forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, første ledd, bokstav a. Tilhengeren er her et selvstendig kjøretøy, og det hjelper ikke at lasten ikke stikker ut foran trekkvognen. I tillegg praktiserer politiet sine interne regler om at utstikket bak ikke skal være over 50% av avstanden mellom bilen og aksel på tilhenger.

 

Don't shoot the messenger...

X10an

X10an

Hamran skrev for 8 timer siden:

Her en profesjonell som frakter 20m

195B3208-92B0-4834-B4D7-2C9296012D2A.jpeg.8f4797a1f829cfc4f921234d0dd9ebee.jpeg.ec920adaca48e73d2b8e146d81d03280.jpeg

 

Transporten på bildet er strengt tatt ikke akseptabel i følge politiets _interne_ retningslinjer. Selv om lovverket ikke stanser dette direkte.

 

Oslo politidistrikt opplyser "at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil" 

 

Dette betyr at om lastebilen på bildet har en akselavstand på 7 meter, kan lasten stikke ut ca. 3,5 meter bak bilen. Lenger utstikk anmeldes etter vtrl. § 3.

 

Tilhengeren bak har ingenting med lovligheten å gjøre, men den gjør transporten "visuelt" penere. At befrakteren er såkalt "profesjonell" har i utgangspunktet heller ingen betydning for transportens lovlighet.

 

Denne lasten skulle derfor fraktet med semi, men ettersom total lengde da blir over 22 meter kreves dispensasjon.

 

Men for å svare på det egentlige spørsmålet ditt:

Hamran skrev for 8 timer siden:

Hva er egentlig feil ved transporten over?

 

Copernicus skrev On 15.2.2013 at 15.11:

 

2056299810.jpg.7d14d59d7cfa542ee62ffb19548ce745.jpg

 

Her stikker lasten ut langt over én meter foran kjøretøyet jf. Forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, første ledd, bokstav a. Tilhengeren er her et selvstendig kjøretøy, og det hjelper ikke at lasten ikke stikker ut foran trekkvognen. I tillegg praktiserer politiet sine interne regler om at utstikket bak ikke skal være over 50% av avstanden mellom bilen og aksel på tilhenger.

 

Don't shoot the messenger...

X10an

X10an

Hamran skrev for 7 timer siden:

Her en profesjonell som frakter 20m

 

Transporten på bildet er strengt tatt ikke akseptabel i følge politiets _interne_ retningslinjer. Selv om lovverket ikke stanser dette direkte.

 

Oslo politidistrikt opplyser "at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil" 

 

Dette betyr at om lastebilen på bildet har en akselavstand på 7 meter, kan lasten stikke ut ca. 3,5 meter bak bilen. Lenger utstikk anmeldes etter vtrl. § 3.

 

Tilhengeren bak har ingenting med lovligheten å gjøre, men den gjør transporten "visuelt" penere. At befrakteren er såkalt "profesjonell" har i utgangspunktet heller ingen betydning for transportens lovlighet.

 

Denne lasten skulle derfor fraktet med semi, men ettersom total lengde da blir over 22 meter kreves dispensasjon.

 

Men for å svare på det egentlige spørsmålet ditt:

Hamran skrev for 7 timer siden:

Hva er egentlig feil ved transporten over?

 

Copernicus skrev On 15.2.2013 at 15.11:

Her stikker lasten ut langt over én meter foran kjøretøyet jf. Forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, første ledd, bokstav a. Tilhengeren er her et selvstendig kjøretøy, og det hjelper ikke at lasten ikke stikker ut foran trekkvognen. I tillegg praktiserer politiet sine interne regler om at utstikket bak ikke skal være over 50% av avstanden mellom bilen og aksel på tilhenger.

 

Don't shoot the messenger...



×
×
  • Create New...