Yukon Startet 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 15.Februar.2013 Hei!Jeg vurderer å gå til innkjøp av en ny båt til sportsfiske. Den båten jeg har nå er ca 8 fot, veldig gammel og ikke spesielt stabil. De siste to årene har jeg heller lånt båt, mens min egen ble kjørt på åsen for å brukes i mindre vann og til mindre fisk. Det har vært ganske vanskelig å håndtere gjedde i den lille båten, samtidig som det er liten plass til utstyr og meg selv. Jeg er usikker på hva slags båt som kan være aktuelt for meg. Den båten jeg har lånt er en 12 fots pioner-båt, som har funka veldig bra til mitt fiske. Jeg heller likevel mer mot aluminiumsbåt. Det er fordi den skal være veldig mye lettere, noe som er en fordel for meg da jeg ofte tar en tur på vatnet helt aleine. Jeg har som regel masse utstyr med meg og har gjerne en kilometer å gå til båtplassen i skogen, så det vil være avslappende å ha en lett båt å drive med når jeg først kommer fram. Fisket jeg bedriver har for det meste vært drivende fiske hvor jeg står i båten og kaster alt fra 10 grams spinnere til jerkbaits på 150 gram osv. Dorging bedriver jeg også når jeg forflytter meg fra vik til vik. Derfor må den være stabil og ganske lettrodd. Jeg har sett på et par stykker nå på finn.no hvor den første er en aluminiumspram http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39323188 og den andre en vanlig aluminiumsbåt http://www.finn.no/finn/boat/new/object?finnkode=39828296 Hvis noen kunne delt noen tanker rundt alubåter til fiske, og fordeler/ulemper med pram kontra standard robåt hadde det vært supert!Dersom noen har andre tips, kom gjerne med det ;) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Om du står mye i en så liten båt så vil vel prammen være mere stabil da den så brei og flat ut. Om du kjører mye i litt bølger er den andre bedre vil jeg tro. Vet ikke hvordan prammen er å ro, men den er vel grei nok.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Yukon Svart 15.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Om du står mye i en så liten båt så vil vel prammen være mere stabil da den så brei og flat ut. Om du kjører mye i litt bølger er den andre bedre vil jeg tro. Vet ikke hvordan prammen er å ro, men den er vel grei nok.. Vil det være mer hensiktsmessig å skaffe en større båt? Jeg vet noen foretrekker rundt 14 fot. Selv mener jeg det er mer enn jeg behøver da jeg ikke har tenkt å ta båten med ut på veldig store vann. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Om du ikke har bruk for det er det jo ikke nødvendig.. Hehe.. Men jo større båt jo mer stabil er den.. Som regel.. Men de blir jo også tyngre og vanskeligere å håndtere alene... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.