Goodspeed Startet 16.Februar.2013 Del på Facebook Startet 16.Februar.2013 Hei, Jeg driver og ser på bavaria 29 sport og har lest mange sterke meninger om denne:). Jeg har imidlertid noen spørsmål jeg enda ikke har funnet i forumet. Håper noen her kan hjelpe:) Jeg har skjønt det ble gjort noen endringer fra 2005 til 2006 modellen, bl.a større toalett. Hvilke andre endringer har blitt gjort (f.eks av stuve muligheter, osv)? Står førersetet i 2006 modell på braketter slik at dette er mulighet å senke(mener å ha lest en annen som gjorde det på en annen BMB modell)? Ifht det store "kun én vindusviskerproblematikken"- er det fysisk umulig å sette inn visker med motor her pga hvordan båten er bygget (noen kommenterte at motor måtte monteres utvendig)? Ifht den elektriske motorromsluka, er det ingen mulighet å overstyre dette manuelt? Håper på svar fra dere:) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Kristina III Svart 16.Februar.2013 Del på Facebook Svart 16.Februar.2013 Jeg har hatt en 2006 modell, du har sikkert lest mine erfaringer i erfaringsdatabasen https://baatplassen.no/i/page/Erfaringsdatabasen/erfaringer_motorbaat/_/bavaria-29-sport-r58 Du bør kontakte Lunde båt om forskjellene fra 2005 til 2006. Det som er sikkert er at det ikke var mulighet til å endre på setet. Du skal også være oppmerksom på at det står for mye til høyre og gir en litt rar sittestilling. Trangt for høyrebeinet mot skottet. Ingenting er umulig når det gjelder å montere babord viskermotor, men jeg er også rimelig sikker på at motoren må monteres utvendig. Og da kan du like godt gjøre det samme med styrbord motor. Hvis ikke vil det se rart ut. Som jeg skriver i i mine erfaringer er sikt et problem på denne båten. En visker til hjelper noe, men du sitter uansett med toppen av vindskjermen midt i glaningen. Så i stedet for visker bør du heller installere en digital radar. Koster lite, og gir enda større trygghet i alle situasjoner. Motorromsluka kan du jo bare koble av og løfte manuelt. Den er ikke så tung. Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 16.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2013 Tusen takk for svar. Var litt de svarene jeg fryktet. Hehe. :) Kanskje et dumt spørsmål, men digital radar, er dette noe annet enn "vanlig" radar? Har sett flere som har kommentert at en slik burde installeres. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
mhemil Svart 16.Februar.2013 Del på Facebook Svart 16.Februar.2013 Jeg har også skrevet om forandringene fra -05 til 06 og 07 i en annen tråd her inne. Størst fra -05 til -06, men også flere forbedringer til -07. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 16.Februar.2013 Del på Facebook Svart 16.Februar.2013 Noen forskjeller mellom 2006/2007 og tidligere modeller: - større bad - 2 ekstra luker på dekk som gir ekstra lys nede, i tillegg gir det båten et bedre utseende - ny layout på bysse - lysere treinteriør - mer skap-plass - høyere ståhøyde under dekk - rekka langs dollbordet strekker seg lengre bak som gjør det tryggere for barn å gå langs rekka - lyse vindusglass - tøffere fasong på targabøylen Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 16.Februar.2013 Del på Facebook Svart 16.Februar.2013 Tusen takk for svar. Var litt de svarene jeg fryktet. Hehe. :) Kanskje et dumt spørsmål, men digital radar, er dette noe annet enn "vanlig" radar? Har sett flere som har kommentert at en slik burde installeres. Så og si alle nyere radarer er "digitale" radarer. Det som skiller dem fra forgjengerene er at signalbehandlingen skjer oppe i selve radaren, ikke nede i skjermen. Dette gjør blant annet at kabelen mellom radaren og skjermen er mye tynnere, da det er ett digitalt signal (ikke ulikt en nettverkskabel) som går fra radaren til skjermen. Den største fordelen er at signalet behandles digitalt i stedet for med analoge filtre. Dette gir en haug med fordeler. Blant annet bedre oppløsning og seperasjon av ekkoene. I tillegg gir de fleste digitale radarer forskjellig farge på ekko av forskjellig styrke. Dette gjør at du kan se ett kraftig ekko (som regel rødt) "inne" i ett svakere ekko (som regel blått). F,eks en båt inne i ett kraftig regnvær. Dette er mye vanskeligere å se på en eldre analog radar. Desuten så har digitale radarer mulighet for å stille seg inn automatiks (sjødemping, regndemping, forsterkning og så videre), men jeg vil allikevel anbefale at du lærer deg å gjøre dette manuellt da det nesten alltid gir bedre resultat. Så og si alle fritidsbåtradarer er i dag digitale. Det store spørsmålet er om du skal ha en bredbåndsradar, eller en konvensjonell puls-radar. Begge har sine fordeler og bakdeler, så her er det bruksområde og smak og behag som avgjør hva du velger. Det er flere gode radar-tråder på forumet, så det er bare å søke og lese. :) Selv har jeg Raymarine-plottere og Raymarine RD418HD-radar. Hvis du har noen spørsmål om disse så skal jeg prøve å hjelpe så godt jeg kan. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Goodspeed Svart 18.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2013 . Det er flere gode radar-tråder på forumet, så det er bare å søke og lese. :) Selv har jeg Raymarine-plottere og Raymarine RD418HD-radar. Hvis du har noen spørsmål om disse så skal jeg prøve å hjelpe så godt jeg kan. Ikke dumt, har egentlig aldri tenkt tanken på at radar kan være behov for i en sånn båt. Men jeg skal lese meg litt opp på det og se hva som er der ute. Snart båtmessetid, så sikkert mulighet for å sjekke ting ut litt live. Takk for tips :) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Goodspeed Svart 18.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2013 Noen forskjeller mellom 2006/2007 og tidligere modeller: - større bad - 2 ekstra luker på dekk som gir ekstra lys nede, i tillegg gir det båten et bedre utseende - ny layout på bysse - lysere treinteriør - mer skap-plass - høyere ståhøyde under dekk - rekka langs dollbordet strekker seg lengre bak som gjør det tryggere for barn å gå langs rekka - lyse vindusglass - tøffere fasong på targabøylen Takk for svar.:) Ja, skjønner at det må bli 2006 eller nyere det må bli. skulle fortsatt ønske at det ble gjort noen utbedringer på styreposisjon ifht størrelse og sikt. Er litt redd for at dette er noe som kan komme til å plage meg litt i lengden (basert på folks erfaringer). Men det beste er vel å få testet det ut når jeg er litt lenger i prosessen og kan avtale prøvekjøring, og ta endelig avgjørelse da. Er imidlertid ikke så lett å være objektiv til slike ting når jeg mentalt har innstilt meg på at jeg uansett har lyst på BMB 29. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Goodspeed Svart 18.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2013 En annen ting jeg glemte å spørre om - noen som vet hvor man kan få tak i originalbrosjyrer (evt. pdf) til Bavaria 29 sport 2006/07 modell? Jeg har uten hell prøvd å få dette fra Bavaria Norge, ei heller har jeg funnet noen andre arkiv på nett som har dette liggende. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.