Jump to content

Bør denne dieseltanken vaskes?

Windy37GM

Recommended Posts

Jeg åpnet dieseltanken min igår for å titte. De mørke feltene i bunnen er et utrolig tynt belegg. Jeg stakk nedi et kobberrør og laget spor idet, men ingen ble virvlet opp, alt så grønt og fin ut.. . Her er 2 bilder:

image4.jpg

image6.jpg

Røret som synes er retur fra motoren.

Så til spm. Bør denne vaskes, eller er dette helt greit for en tank som er 7 år? Vi bruker båten sikert 100 motortimer i året, så det går noen liter gjennom denne tanken.

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Den er jo nesten tom, så hvorfor ikke rengjøre den skikkelig når du allerede har tatt alt arbeidet med å åpne tanken. For mesteparten av jobben er jo allerede gjort...

Kjøp en liten drillpumpe til en hundrelapp, og tapp tanken helt tom da ser du hva som er på bunnen. Dersom dette ikke er dieseldyr men bare en misfarging så er det bare å tanke opp igjen :thumbsup:

Redigert av Fjellmatros (see edit history)

Jeg tenker som Fjelmatrosen.

Her er det så lite at du klarer deg med en hevertpumpe til kr 40,- fra Biltema til å pumpe opp det du har av diesel igjen på tanken. Så tørker du opp gørra med tørkepapir og har på litt Dieseldyrdreper ved neste fylling. En kolloni med dieseldyr dobler kollonien hvert 20 minutt om de har optimale levevilkår, så når temperatruen stiger og du kanskje får litt kondens på tanken, risikerer du at du har en Zoo på tanken og dette kan du unngå med under en times jobb.

Det ser veldig bra ut på bildet, men den mørke gørra langs kantene, ser for meg ut som avføring fra Dieseldyr og da ville jeg ikke nølt med å ofre en time.

Det du pumper ut, kan du helle på igjen etter tanken er rengjort i og med at det ikke virvles noe opp når du rører nedi der.

De to siste literne kan du sikkert ofre om du pumper langs kantene.

20-365_l.jpg

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

• 1 år senere...

Alt snakk om diesel dyr er bortkastet!! Det er IKKE vanlig å få dette i tankene nå til dags. Før i tiden, ja! Hør med eksperter på Diesel agregat og motorer, de bare ler av all hysteriet rund båt folkets diesel dyr prat!

Er det kommet vann i tanken er det bare å suge opp diesel og vann, hell på diesel igjen og kjør.

Den tanken er som ny og ikke bruk tid på og vaske den i bunn! bortkastet!

Jeg ser returen fra motor, men hvor er pickup-røret? Er det et kammer til ved siden her som vi ikke ser her?

Alle tanker jeg har åpnet ser bra ut i midtre og øvre kammer. Det er i det laveste kammeret, hvor pickup-røret sitter, at godsakene samler seg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Er ikke de mørke feltene langs kantene bare anløpning fra sveisingen da? Kan også se antydning til anløpning oppover langs hjørnene. Synes tanken ser fin ut nedi. Sist jeg sjekket så tanken min noenlunde lik ut, men det kommer av at jeg tok drittjobben i fjor vår og spadde ut litervis med dieseldyrslim før en skikkelig skurejobb. Så at dieseldyr er et problem man bare hadde før i tiden tror jeg lite på :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...