Jump to content

Hvordan unngå fuktskadet/misfarget speil på bad?

Popeye70

Recommended Posts

Speilet på badet på vår båt har en liten glippe mellom listen i underkant og selve speilflaten, og her kommer det tydeligvis inn litt fukt når noen dusjer. Muligens kommer det også litt fukt inn ellers også hvis luftfuktigheten blir høy (ved bruk av varmtvann i vasken, f.eks.).

Her er et bilde av hvordan speil-løsningen ser ut:

Dufour-385-Grand--039--Large-2008-414_12

Som dere ser så heller speilet litt bakover, og det bidrar effektivt til at vann som renner nedover speilet samles opp i sprekken mellom speil og trelisten i underkant. Vannet trekker deretter inn mellom glasset og det reflekterende skiktet, og misfarger det reflekterende skiktet så det nesten ser ut som rust og vannskjolder.

For å løse dette problemet vurderer jeg å fylle en eller annen masse inn i sprekken, men er usikker på hvilken masse jeg i så fall bør velge. Jeg ser for meg å prøve å finne enten en transparent masse, eller en offwhite-/kaffe-latte-farge som mest mulig matcher fargen på resten av interiøret. Hvitt kan også gå an ettersom det blir en ganske tynn stripe.

Er det noen som har et tips her? Vanlig baderomssilikon? Sika? Tec7? Noe annet?

Alle konstruktive innspill tas imot med takk!

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Takk til dere alle tre for svar. Treverket burde være tørket godt nå. Lav temperatur = lite fukt i luften, og badet har ikke vært brukt siden september (ikke dusjet siden juli). Tipper jeg kan legge på en stripe silikon så fort det blir varmt nok i lufta - bør vel ha 5-6 varmegrader så silikonen herder.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...