Jump to content

Spørsmål om båthavner i Stortinget!


Syvert

Recommended Posts

Førstkommende onsdag, 2. mars, stiller Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann, Kenneth Svendsen, følgende spørsmål i Stortingets Spørretime:

 

Jeg tillater meg å stille følgende spørsmål til Fiskeri- og kystministeren:

 

Det hersker i dag stor usikkerhet kommunene, og Kongelig Norsk Båtforbund som er Norges eneste landsomfattende båtorganisasjon, om en fritidsbåthavn er å anse som en havn i henhold til havne- og farvannslov. Stadig flere kommuner bruker fritidsbåthavner som inntektskilde for kommunekassen. Har Fiskeri- og kystdepartementet vurdert om dette er i strid med §23 i Havne- og farvannsloven som bestemmer at inntekter fra havner skal gå i egen havnekasse som kun skal brukes til drift av havnen og havneleden?

 

Spørsmålet er meget berettiget. I KNBF får vi stadig oftere meldinger om kommuner som vil gjøre fritidsbåthavnene til ”melkeku” for kommunekassene. Også Kystverket er i tvil om dette problemet fordi begrepet ”havn” ikke er definert i Havne- og farvannsloven. Det synes derfor som om det er et økende behov for å regulere kommunenes kreativitet når det gjelder å bruke utnyttelsen av vannspeilet for å pålegge båtfolket betydelige økninger i leier og avgifter som det i høyeste grad er tvilsomt om de har hjemmel for.

Da KNBF sto bak et tilsvarende spørsmål i Stortingets Spørretime for noen år siden, slo daværende fiskeriminister Jan Henry T. Olsen ettertrykkelig fast at kommunene ikke har hjemmel for å beregne leie og/eller avgifter for bruk av vannspeilet. Det blir derfor spennende å høre om nåværende fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen deler sin tidligere kollegas oppfatning!

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Hulda håper Syvert kommer tilbake til baatplassen.no med svaret. Vestby kommune antas å være en av de mer kreative. Blant annet vil det koste de mer uheldige båteiere med bil 15 kroner timen i parkeringsavgift for å være på sjøen, i tillegg til at leien for båtplass har fått en kommunal økning.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette trenger litt mer forklaring. Jeg har jo båten i Sonskilen (den private delen), men hvor er det snakk om parkeringsavgift i den størrelsesordenen du antyder???

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Dette trenger litt mer forklaring. Jeg har jo båten i Sonskilen (den private delen), men hvor er det snakk om parkeringsavgift i den størrelsesordenen du antyder???

Vi som ligger på den rette siden av elva er trygge. Det blir i disse dager satt opp betal-parkering i hele Son. Det området på andre siden av elven fra der hvor vi har båtplass er solgt til COOP som skal bygge ut hele området med butikk/blokkbebyggelse. Kommer du f.eks. med bil og skal innom kiosken på torget, må du betale 15 spenn før du går inn i kiosken. Det hele er gjort for å fremme handel og trivsel i Son. Ta ut penger fra minibanken, 15 spenn først. Jollesamlig på Seilforeningen med masse foreldre med biler, en fremtidig umulighet. Fremtiden er 28.02.2005, med vemmelig hilsen Vestby kommune.

Link to post

Vi som ligger på den rette siden av elva er trygge. Det blir i disse dager satt opp betal-parkering i hele Son. Det området på andre siden av elven fra der hvor vi har båtplass er solgt til COOP som skal bygge ut hele området med butikk/blokkbebyggelse. Kommer du f.eks. med bil og skal innom kiosken på torget, må du betale 15 spenn før du går inn i kiosken. Det hele er gjort for å fremme handel og trivsel i Son. Ta ut penger fra minibanken, 15 spenn først. Jollesamlig på Seilforeningen med masse foreldre med biler, en fremtidig umulighet. Fremtiden er 28.02.2005, med vemmelig hilsen Vestby kommune.

<{POST_SNAPBACK}>

WHATTA!!!

 

Hvilke side er ikke rett? Ligger på den siden hvor bommen til båthavna er.

 

mvh johan

Redigert av JohanPaaSnippen (see edit history)
Link to post

Det er viktig å kjempe mot snikavgifter med alle midler. Det er stadig flere kommuner som ser seg om etter nye innteksmuligheter og båtplasser har heldigvis vært vanskelig å få mer ut av pga havneloven. Dette med parkeringsavgift for bilene til båteierne er imidlertid en mulighet som garantert flere kummuner kommer til å utnytte. På legevakten i Kristiansand tar man parkeringsavgift fra syke folk på akutt visitt så det er sikkert ikke vanskelig å argumentere for at byrden også må bæres av folk som har råd til slik luksus som lystbåt er...

Link to post

Her i Oslo har kommunen noe som heter småbåtutvalget.

De færrste vet hva dette utvalget sysler med.

Ser ut som de driver en slags "stay behind" virksomhet :headbang:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det maritimstart.com bildet forsto jeg ikke noe av????? Jeg har kanskje tungt for det, - men?? Og "Småbåtutvalget i Oslo", siden du nevner det, har det noen interesse for andre enn Oslofolk? I så fall, siden du kjenner til det, hva driver de med? Driver de med parkeringsaker?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det maritimstart.com bildet forsto jeg ikke noe av????? Jeg har kanskje tungt for det, - men?? Og "Småbåtutvalget i Oslo", siden du nevner det, har det noen interesse for andre enn Oslofolk? I så fall, siden du kjenner til det, hva driver de med? Driver de med parkeringsaker?

 

Lars H.

Nei - jeg kjenner veldig lite til hva det kommunale småbåtutvalget driver med. Har bare hørt om det, men tror de er sterkt involvert i kommunale avgifter/prising på alt som har med båthavner på kommunal grunn å gjøre.
Link to post

Vi som ligger på den rette siden av elva er trygge. Det blir i disse dager satt opp betal-parkering i hele Son. Det området på andre siden av elven fra der hvor vi har båtplass er solgt til COOP som skal bygge ut hele området med butikk/blokkbebyggelse. Kommer du f.eks. med bil og skal innom kiosken på torget, må du betale 15 spenn før du går inn i kiosken. Det hele er gjort for å fremme handel og trivsel i Son. Ta ut penger fra minibanken, 15 spenn først. Jollesamlig på Seilforeningen med masse foreldre med biler, en fremtidig umulighet. Fremtiden er 28.02.2005, med vemmelig hilsen Vestby kommune.

<{POST_SNAPBACK}>

Her kan dere lese hele kunngjøringen fra Vestby kommune:

http://www.vestby.kommune.no/

For parkering ved den kommunale båthavna ("Sonstranda") blir det etter det jeg skjønner 10kr pr. time hver dag kl. 08-17 i sommerhalvåret. Blir fort penger av slikt hvis man er på sjøen noen dager i løpet av sommeren....

Link to post

Nei - jeg kjenner veldig lite til hva det kommunale småbåtutvalget driver med.

<{POST_SNAPBACK}>

OK, da dropper jeg det, men hva har MaritimStart med det å gjøre? :confused:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

OK, da dropper jeg det, men hva har MaritimStart med det å gjøre? :confused:

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Maritimstart har sikkert ikke så mye med denne saken å gjør, derimot finner du ikke linken til DENNE Båplassen hos dem..................

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Ligger i signaturen, og ikke i postingen. Må kanskje lage tydligere skille

<{POST_SNAPBACK}>

Ahaa, forsto det nå, din egen personlige feide med dem altså. De har forøvrig link til Sagaforumet på forsiden! :wink:

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Her kan dere lese hele kunngjøringen fra Vestby kommune:

http://www.vestby.kommune.no/

For parkering ved den kommunale båthavna ("Sonstranda") blir det etter det jeg skjønner 10kr pr. time hver dag kl. 08-17 i sommerhalvåret. Blir fort penger av slikt hvis man er på sjøen noen dager i løpet av sommeren....

Sonstranda er syd for Son sentrum. Båthavna er nord for Son sentrum. Mesteparten av området nord for sentrum er solgt, det er ikke enda merket av hvor stort dette omrtådet er. Ut fra skriverier virker det som at det er betydelig. Over brua (Såna) og inn bak bommene er det privat område. Her gjelder ikke parkeringsvedteketene fastsatt av kommunen. Lars H, JohanPaaSnippen, Hulda og andre er trygge der. Vi betaler kanskje nok allikevel.

 

Hulda har også kommunal båtplass i Strömstad. Det er vann på brygga, forløpig ikke strøm. Nå blir det lagt ut nye uteliggere på plassen min, den ene gangbar, som passer til 14 meter lang og 15 tonn tung seilbåt. 12 mnd. prisen økes da til SEK 7.000, før var det SEK 4.400. Parkering av bil inkludert. Det er et veldig godt hakk billigere enn det jeg betaler i Son. Det er andre forhold enn prisen som gjør at jeg er veldig godt fornøyd med å ligge i Son. Stort sett, vi har det så bra atte...

Link to post

Hmmmm.... Jeg hadde jo håpet at denne saken hadde vakt litt større interesse her på Baatplassen enn til havneforholdene i Son, men det var kanskje for mye å håpe på.... 

Hilsen Syvert 

Tja, kan jo være enig i det. Kanskje de andre kommer etter hvert, innlegget ditt er jo ganske nytt. Eller kanskje Son er representativt for Oslofjorden, og resten av landet har det så bra at det ikke er noe å skrive om? Dessuten fortelles det jo også om hvordan forholdene er i et pressområde i utlandet i kommunal havn. Dette er da slett ikke dårlig, om enn litt ensidig, respons.

 

Tilbakemelding om hvordan det går i Stortinget imøteses med stor interesse, sikkert fra fler enn oss i Son.

Link to post

Hmmmm.... Jeg hadde jo håpet at denne saken hadde vakt litt større interesse her på Baatplassen enn til havneforholdene i Son, men det var kanskje for mye å håpe på....  :confused:

Hilsen Syvert  :cryin:

<{POST_SNAPBACK}>

Det var iallfall et fint poeng for meg å ta med seg i et planlagt leserinnlegg i lokalavisen Sarpsborg Arbeiderblad.

Her har vår (penge)kjære rådmann pålagt Skjebergkilens Marina værsågo å generere et overskudd

på 1 mill. årlig som kommunen skal ha.

Siden kommunen har investert bare beskjedne kr 300.000,- i denne Marinaen (en del år siden godt nok), kan nok dette vise seg å være den mest gullkantede investering kommunen noen gang har gjort!

 

Her i kommunen har de styrene gjort mye rart - eller for å si det rett ut - direkte dumt. (som i 2003

å binde store deler av kommunens til gjeld til 7%p.a. - hvilket bare i 2004 medførte et tap på ca. 20 mill. kontra flytende rente).

 

Skulle det nå vise seg at det overskuddet rådmannen krever av Marinaen ikke er tillatt etter Havnelovens §23 - da har man lagt nok et egg her.

 

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post

Det var iallfall et fint poeng for meg å ta med seg i et planlagt leserinnlegg i lokalavisen Sarpsborg Arbeiderblad. Her har vår (penge)kjære rådmann pålagt Skjebergkilens Marina værsågo å generere et overskudd på 1 mill. årlig som kommunen skal ha. Siden kommunen har investert bare beskjedne kr 300.000,- i denne Marinaen (en del år siden godt nok), kan nok dette vise seg å være den mest gullkantede investering kommunen noen gang har gjort!

Takk til deg FredT! Det var denne typen innlegg jeg hadde håpet på! Kenneth Svendsen trenger "ammunisjon" til sine oppfølgingsspørsmål i Spørretimen. Jeg skal videresende innlegget ditt til ham som et meget godt eksempel på det som nå skjer i mange kommuner!

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Takk til deg FredT! Det var denne typen innlegg jeg hadde håpet på! Kenneth Svendsen trenger "ammunisjon" til sine oppfølgingsspørsmål i Spørretimen. Jeg skal videresende innlegget ditt til ham som et meget godt eksempel på det som nå skjer i mange kommuner!

Hilsen Syvert  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Mer informasjon om den saken kan finnes ved å søke etter "Skjebergkilens Marina" i Sarpsborg Arbeiderblad

Link to post

Det var iallfall et fint poeng for meg å ta med seg i et planlagt leserinnlegg i lokalavisen Sarpsborg Arbeiderblad.

Her har vår (penge)kjære rådmann pålagt Skjebergkilens Marina værsågo å generere et overskudd

på 1 mill. årlig som kommunen skal ha.

Siden kommunen har investert bare beskjedne kr 300.000,- i denne Marinaen (en del år siden godt nok), kan nok dette vise seg å være den mest gullkantede investering kommunen noen gang har gjort!

 

Her i kommunen har de styrene gjort mye rart - eller  for å si det rett ut - direkte dumt. (som i 2003 

å binde  store deler av kommunens til gjeld til 7%p.a. - hvilket bare i 2004 medførte et tap på ca. 20 mill. kontra flytende rente).

 

Skulle det nå vise seg at det overskuddet rådmannen krever av Marinaen ikke er tillatt etter Havnelovens §23 - da har man lagt nok et egg her.

 

mvh

 

FredT

<{POST_SNAPBACK}>

Det negative med Sarpsborg kommune om dagen er og att di ikke er i direkte penge nød. I fjor gikk di med ett possitivt overskudd på noen og 60 mill.

Ska bli meget interesant og se hva utvikklingen blir etter debatten på stortinget.

Som jeg ser det så må man separere dette med båtplasser og parkering. Det er ju helt klart att hvis det er en kommunal parkering så har kommunen rett og ta di parkerings avgifter som di vil. Og vi som båt eiere har alltid muligheten att parkere litt utenfor sentrum etter att vi har lasset av på brygga.

Link to post

Hulda håper Syvert kommer tilbake til baatplassen.no med svaret. Vestby kommune antas å være en av de mer kreative. Blant annet vil det koste de mer uheldige båteiere med bil 15 kroner timen i parkeringsavgift for å være på sjøen, i tillegg til at leien for båtplass har fått en kommunal økning.

<{POST_SNAPBACK}>

Hørte nettopp på Østlandssendingen. Der fortalte de at en ansatt i Vestby hadde fått drapstrusler(!) ifb. parkeringssaken!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...