Jump to content

Spørsmål om båthavner i Stortinget!


Syvert

Recommended Posts

Hmmmm.... Jeg hadde jo håpet at denne saken hadde vakt litt større interesse her på Baatplassen enn til havneforholdene i Son, men det var kanskje for mye å håpe på....  :confused:

Hilsen Syvert  :cryin:

<{POST_SNAPBACK}>

Takker så mye for engasjementet! :yesnod:

 

Jeg har selv kommunal båtplass i Kristiansand. Kristiansand kommune er en versting når det gjelder å utnytte båtfolket. De har foreslått å med et pennestrøk slette all ansiennitet på inskudd, betale tilbake opprinnelig beløp (uten renter), og gå over til ren markedsleie.

 

Dette vil medføre anslagsvis tredobling av båtplassavgiften for meg og mange med meg.

 

Mitt medlemskap i KNBF vil bli fornyet, ja. Godt vi har vaktbikkjer som Syvert! :seeya:

Link to post

Takker så mye for engasjementet!  :yesnod:

 

Jeg har selv kommunal båtplass i Kristiansand. Kristiansand kommune er en versting når det gjelder å utnytte båtfolket. De har foreslått å med et pennestrøk slette all ansiennitet på inskudd, betale tilbake opprinnelig beløp (uten renter), og gå over til ren markedsleie.

 

Dette vil medføre anslagsvis tredobling av båtplassavgiften for meg og mange med meg.

 

Mitt medlemskap i KNBF vil bli fornyet, ja. Godt vi har vaktbikkjer som Syvert!  :seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Er det politikerene eller byråkratene som finner på sånt? Det må velges politikere inn i bestemmende organer som stopper byråkratene når de finner på slike urettferdigheter som dette.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Takk til deg FredT! Det var denne typen innlegg jeg hadde håpet på! Kenneth Svendsen trenger "ammunisjon" til sine oppfølgingsspørsmål i Spørretimen. Jeg skal videresende innlegget ditt til ham som et meget godt eksempel på det som nå skjer i mange kommuner!

Hilsen Syvert 

Slik som dette? Sakset fra Moss Avis:

 

Misbruker båtfolket

Båtfolket går hardt ut mot kommunen

 

 

KRAV: Båtfolket i Son krever dokumentasjon på hvorfor politikerne må legge på båtplassavgiften med 35 prosent.

I et brev til Vestby kommune, krever Son båtforening og seilforening en dokumentasjon på årsaken til avgiftsøkningen på 35 prosent per båtplass.

 

KJERSTI HALVORSEN

 

I brevet skriver de to foreningene blant annet dette:

«Ifølge vedtatt budsjett for år 2005 øker de administrative kostnadene til Son havn med 800.000 kroner. Havna skal ifølge havneloven ha et eget regnskap og budsjett uavhengig av kommunens. Kommunen har ikke anledning til å hente midler til kommunens egen drift fra havnekassa, uten at det er dokumenterte kostnader som kommunen har for havna. Son Båtforening og Soon Seilforening krever en entydig dokumentasjon på at denne økningen skyldes rene faktiske økte utgifter som kommunen har i forhold til driften av småbåthavnen. Vi krever en orientering om hvorfor man har funnet det riktig å belaste båtfolket med en avgiftsøkning som overskrider alle andre normale økninger i en tid med rekordlav rente og inflasjon.»Ekstraskatt

Videre i brevet heter det:

«Er det riktig at båtplassleierne i Son havn skal betale ekstraavgift eller ekstraskatt til kommunen fordi kommunens økonomi er skakkjørt? Er dette Vestby kommunes alternativ til eiendomsskatt? Hvor i vårt samfunn aksepterer innbyggerne, og tillater politikerne, en avgiftsøkning på 35 prosent? Vestby kommune reklamer stort for hvor flott det er å oppleve sjø- og småbåtliv i kommunen og spesielt i Son.

Båtlivet er en viktig rekreasjonsmulighet, men dette skal ikke bare være for de med veldig god økonomi. De fleste av oss som har båt i havna i dag har en helt normal inntekt og prioriterer båtlivet sammen med familien. Vi oppfatter også at pensjonistrabatten skal fjernes. Det finnes faktisk politikere som i en valgkamp påstår at de taler den «vanlige manns» sak og som vil ta vare på vår kulturarv. Hvor er deres stemme nå?»Krever kopi

De to foreningene skriver til slutt dette:

«Nå er vi også kjent med at store deler av bryggeområdene ved Son havn nord, som i dag er benyttet av båtplassleierne på A og B-bryggene, forsvinner denne sesongen. Vi tar som en selvfølge at politikerne har tenkt over hvilke konsekvenser prisøkningen kan få, og bortfall av parkeringsplassene medfører. Vi ber om å få tilsendt kopi av konsekvensanalysen. Dersom politikerne har fattet vedtak uten en objektiv konsekvensvurdering, må man kunne tillate seg å uttrykke bekymring over grunnlaget som vedtak fattes på.»

Brevet er underskrevet Svein Gramsett i båtforeningen og Finn Spone i seilforeningen. De ber nå om svar fra hvert enkelt politisk parti.

Sitat slutt.

 

Deretter kan man jo undre. For noen år siden brukte Vestby kommune store beløp på planlegging av utvikling av Son sentrum. Snøhetta ble involvert som konsulenter. Det skulle bli benker og parker og det som bedre var. Nå blir de samme områdene nedbygget med skilter, betongklosser, parkeringsautomater og kampesteiner. Et større areale er solgt og vil bli utbygget med COOP i første, leiligheter i andre og parkeringsplasser på toppen. En av flere større betongklosser blant mindre trehusbebyggelse.

Link to post

Takker så mye for engasjementet!  :yesnod:

 

Jeg har selv kommunal båtplass i Kristiansand. Kristiansand kommune er en versting når det gjelder å utnytte båtfolket. De har foreslått å med et pennestrøk slette all ansiennitet på inskudd, betale tilbake opprinnelig beløp (uten renter), og gå over til ren markedsleie.

 

Dette vil medføre anslagsvis tredobling av båtplassavgiften for meg og mange med meg.

 

Mitt medlemskap i KNBF vil bli fornyet, ja. Godt vi har vaktbikkjer som Syvert!  :seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

mulig å si hva du betaler idag?

 

mvh johan

Link to post

Politikere kan en jo stole på like langt som en kan kaste et piano,og det er ikke særlig langt :crazy:

<{POST_SNAPBACK}>

Nå syns jeg du var snill Thor, så mye kan du vel ikke stole på dem?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Politikere kan en jo stole på like langt som en kan kaste et piano,og det er ikke særlig langt :crazy:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Godt sagt. Politikere er også antakeligvis den eneste typen mennesker (egentlig er de blanding av kjeks og menneske) som har problemer med å begripe hva en «havn» kan være for noe (se Syvert's første innlegg ang. lovtekst).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...