Alternes. Startet 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 18.Februar.2013 (redigert) Jeg har en landstrømsentral med 16 amp automatsikkringer, jeg er innforstått med at sikkringene bør være lavest mulig i samsvar med forbruket. når har det seg slik at om jeg så hadde satt på alt jeg har av el i båten så ville alikevel ikke sikkringene ha gått med denne størrelsen. satt på 2 stk vifteovner på 2000 w samt tv, kjøleboks og lader uten at sikkringene går.. så bør jeg kanskje bytte ut sikkringene med 10 amp? uten at jeg har noe spesiellt ingående kunnskap om strøm, så ser det jo ut til at det skal litt for mye guffe til før sikkringene går? Redigert 18.Februar.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Christina 3 Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 På en 16 amp kurs kan du dra ut 3680W ved 230V. Vis du hadde på 2 stk vifteovner på 2000W blir jo det 4000W totalt pluss alt det andre så da skulle sikringen slått ut :-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 16 amp er vel 3600 w, så da burde vel sikringen gått. Kan det være noe galt med den?. Kunnskap omkring sikringer skal jeg ikke begi meg ut på... Du vil ikke ha inn en varmtvannsbereder da? -da trenger du jo litt ekstra w å gå på. Jeg har montert Ctek sitt opplegg, stor pakke med utbygging. Den har 3 utganger med en dedikert til vvbereder. Dvs, jeg er fortsatt bare nesten ferdig med monteringen.. Jeg går ut ifra at du vil ha "plug and play" opplegg så du har lov til å gjøre det selv? Hvor mange stikkontakter vil du ha? Det du skal være obs på er at Ctek har sitt eget design på landstrøminntaket, så om du har en skikkelig landstrømkabel fra før, med 3-pins rundkontakt, så kan det være greit å kjøpe opplegg med samme kontakten. Ellers pådrar du deg en ekstrakostnad på 2000 kr i ctek sin egen 25meter kabel... Mitt opplegg kom på drøyt 9000 kr, dvs noe lavere siden jeg hadde 15 % rabatt og fikk tak i en del ekstra billig og ubrukt på finn.no Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 sikringen på land skulle også ha slått ut med over 4000w... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 Hulda kjører kurser a 10 A og 30 mA ut fra skilletrafo. Sikringene skal matche tversnittet på kablingen. Og så har jeg en kurs på 16 A som er beregnet på sveiseapparatet. Omtrent samme systemet fra aggeregatet. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 18.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 (redigert) Dette var da veldig merkelig! For ikke nok med at jeg har 16 mp sikkring i båten, har jo utaket på brygga også 16 amp Kan det ha noe å gjøre med koblingen min av boksen? Nå skal det nevnes at bortsett fra min c-tec lader så er vel landstrømanlegget mitt mer eller mindre jalla Eureka Noen varmtvannstank har jeg nok desverre ikke plass til. Landstrømsentralen har 2 stk stikkontakter pluss en mulighet for innkobling via et hull i boksen. De to stikkkontaktene bruker jeg til lader og kjøleboks, alt annet i båten går på denne ledningen som jeg har koblet inn på boksen denne ledningen har 7 utak , er denne da uten sikkring? hørtes i såfall rart ut.. Bare for og ha nevnt det om det har noen betydning, så gikk sikkring på brygga når jeg ved et tilfelle dro en stikkontakt fort ut av et støpsel uten at sikkringen i båten gikk Redigert 18.Februar.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
index Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 Så lenge anlegget er dimensjonert for 16A så trenger du ikke redusere sikringsstørrelsen. Slike sikringer tåler som regel 5-10% overbelastning, dvs med 240 volt spenning så klarer den ca 4225 watt. Så du har nok vært helt på grensen til å sprenge sikringen her... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Alternes. Svart 18.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 Ja.. jeg får ta og få tak i en ovn til og sette på, bare for å ha det på det rene at sikkringene fungerer som de skal. De er jo lys i både lampa for jordingen og utak, regner med at det er dette som skal indikere at alt er i orden. Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Lars H. Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 Landstrømsentralen har 2 stk stikkontakter pluss en mulighet for innkobling via et hull i boksen. . . . . . denne ledningen har 7 utak , er denne da uten sikkring? hørtes i såfall rart ut.. Ja, det høres rart ut med denne "løse" ledningen. Har du noen dokumentasjon på landstrømsentralen, fabrikat og type? Jeg har ikke etter litt leting funnet noen landstrømsentral der det er noen andre uttak enn via stikkontaktene. Er det en hjemmelaget "jalla" løsning med uttak før sikringene? Har du selv montert landstrømsentralen, eller er det en tidliger "hobbyelektriker" som har montert den og kanskje selv har laget hulle i boksen for å kunne trekke maksimalt av usikret strøm for påfallende bruk? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Alternes. Svart 18.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 (redigert) http://www.bestmarin.no/Produkter/Elektrisk-utstyr/Landstrøm/Sentral/Landstrømsentral-PRO-S-IP44--228221-p0001666555.aspx . Nei, dette hullet er under boksen fra fabrikken av og det står at man kan koble til en forbruker/ ledning via denne også. når jeg koblet denne ble denne koblet via sikkringen, så dette skal vel egentlig være i orden skulle jeg tro. Når jeg tenker meg om har jeg faktisk brukt mere en 2 vifteovner. jeg ble nødt til og tine opp påfyllingsrøret i flere timer for en stund siden. da hadde jeg på 2 st 2000 w ovner mot dette røret, pluss at jeg hadde en ovn på 1800 w til oppvarming i havedcabinen. pluss kjølebosen. dette skulle tilsammen bli godt over 5000 w, uten at hverken sikkringen på brygga eller i båten slo ut Redigert 18.Februar.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Lars H. Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 OK, men har du sjekket at denne ledningen virkelig er koblet inn etter sikringen slik at du mister spenning ut på denne ledningen når du manuelt slår av sikringen? I så tilfellet virker det som om alt er i orden bortsett fra at sikringen er veldig "snill". Men at en sikring på 16A, om den er i båten eller på land ikke skulle slå ut med et forbruk på over 20A (5000/230) er meget rart. De to ovnene dine, er de termostatstyrt? I så tilfelle er det kun i "worst case" at begge går på full guffe. Kan dette være forklaringen? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hegra Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 Uten at jeg har særlig kunnskap om dette, men har det noen betydning når det er sikringer både på land og i båten? Det blir vel to sikringer etter hverandre på samme kurs. Vil det medføre at de ikke slår ut, eller har det ingen betydning?? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 (redigert) Det har ingen betydning, den mest følsomme av dem vil slå ut først. Redigert 18.Februar.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Alternes. Svart 18.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 joda, strømmen blir borte på alle forbrukere når sikkringen blir avslått manuelt. Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 Ligger du med 3faset sikring ? Då kan du ha fleire kurser ombord med berre ein sikring. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Alternes. Svart 18.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 (redigert) Ligger du med 3faset sikring ? Då kan du ha fleire kurser ombord med berre ein sikring. 3 faset? Kan du beskrive hva dette innebærer? Redigert 18.Februar.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Hardball Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 Okei, nu skal vi lage virkelig krøll i problemet. :) Om Dere benytter for tynne kabler og gjerne lange føringer. Kanskje 50-100 gummikabel. Da vil det bli spenningsfall ved forbruket (ovn). Så om du har ovner på 2000w, så vil de ikke gi en angitt effekt (Watt). Dermed blir ikke regnestykket rett. Så om du kun har 200volt i skuta, pga spenningsfall, så blir ikke effekten (strømmen) rett. På kanten, så om lengden på kablene blir tilstrekkelig lang, så skal det fryktelig mye til for att sikringene skal falle ut. Grunnen til att dine sikringer ombord ikke går, når lasten blir for stor er tilfeldigheter, siden det ikke er selektvitet i anlegget. Dvs 16ampere på land og 16ampere i underfordeling (båten) Det skal være selektivitet, da dine sikringer skal falle ut i båten, om feilen ligger der. Pga lange og tynne kabler, så vil muligens ikke sikringene på lang falle ut tids nok. Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 18.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 kommer tilbake straks, setter nå på 6000 w og ser hva resultatet blir av det Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Alternes. Svart 18.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 (redigert) Nix.. nå satte jeg på 2 stk 2000 w rett på stikkontakten i landstrømsentralen pluss tv"n på det andre utaket og en ovn på 1800 w = 6000w... hverken sikkringen på brygga eller på sentralen går.. hmmm.. når det tydeligvis skal flerfoldige kw til over den egentlige grensen, hvilken misjon har disse sikkringene da? her skulle jeg nesten tro at det ikke hadde hatt noen betydning om jeg ikke hadde hatt sikkringer overhode? Redigert 18.Februar.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
index Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 Hva er det egentlig du prøver å bevise? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eureka Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 hvordan ser egentlig den strømregninga di ut? hehe Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 18.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 (redigert) Prøver å bevise? prøver jeg å bevise noe? Saken er vel den at jeg lurer på hvorfor i all verden ikke sikkringer som skal slå ut på 3,6 kw ikke slår ut engang på 6 kw! Det er vel kanskje en grunn til at jeg har anskaffet en landstrømsentral, for og påse at sikkerhgeten overholdes..når de ikke går når jeg belaster de flerfoldige kw over hva de skal tåle så er det vel klart at jeg blir bekymret. Strømregninga mi er ikke mere en 300 kr i måneden Jeg tipper at mitt totale konstante forbruk er på ca 2100 kw.. Men tilbake til saken som nå er avsporet. Hvorfor slår ikke sikkringene inn på 6000 kw? altså godt over 2000 w mere en de skal tåle.. Når det tydeligvis må et helt kraftverk til for at de skal slå ut, om de i det hele tatt gjør det.. hva gjør de da ved en elektrisk feil? hva vil dette generere av strøm? vis de tydeligvis kanskje tåler 10 kw vil de da slå ut ved en feil på anlegget? Bekymeret Redigert 18.Februar.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
index Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 Det er bare du som vet hvordan du har koplet anlegget ditt! Om det stemmer at alt forbruket går gjennom en automatsikring på 16A og denne ikke løser ut ved 6 kW belastning, ja da virker den ikke som den skal. Men hvis belastningen er fordelt over to sikringer, eller om du har koplet den ekstraledningen din på inngangen til automatsikringen i stedet for utgangen, ja da forklarer det jo mye. Bare husk på at slike ting har du ikke lov til å kople selv. og det er gode grunner til at fagfolk skal ta seg av denslags... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
eysteind Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 En sikring skal vel tole ca 1,45 x merkestrøm i en time før den tripper. Dvs for en 16A sikring 23,2A og 5336W ved 230V. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 (redigert) Tenkte jeg skulle nevne det som Hardball skrev jeg også, men han kom meg i forkjøpet. Hvor lang er landstrømkabelen din, og hvilket kvadrat? Du vet du må ha 2,5mm2 med 16A sikring? Og husker jeg ikke helt feil, er det ikke lov å bruke landstrømkabel på over 25m. Og jeg er selvfølgelig kun med her for å hjelpe til med å finne ut hvorfor sikringen din ikke løser ut slik at du kan få rettet opplegget slik at det kan fungere fornuftig og sikkert. Redigert 18.Februar.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.