Jump to content

landstrømsentral, hvilken sikring amp velges?


Alternes.

Recommended Posts

Landstrømkabelen min er vel ca 25-30 m ja. kvadrat, tja, hehe. det er snakk om en bygg kabel ala de som er på trommel og det burde jo holde? At jeg har koblet boksen feil har jeg ingen tro på etter å ha åpnet den og sett over alt sammen nå. Vis det skulle finnes feil så måtte det jo ha vært feil på sikkringen på brygga også da den heller ikke går og det er jo meget usansynlig ( egen sikkring for min kurs) det gjør ikke saken noe bedre at jeg satte på stekovnen også nå, fortsatt ingen reaksjon :sad: og da er vi vel oppe i over 7000 w til sammen :worry: Takker så mye for engasjement for og finne ut av denne nøtta :thumbsup: Slik det ser ut nå tror jeg at jeg går for og skifte til 10 amp

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post

Dersom du har et multimeter tilgjengelig, vil jeg foreslå at du måler hvor mange volt du har inn til landstrømsentralen med og uten alle disse forbrukerne dine på. Du løser ingen problemer med å gå over til 10A sikring.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei,

 

Synes ikke dette er rart i det hele tatt med den siste informasjon om lang skjøteledning. Varmeovner er rene resitive laster. Det vil si at når spenningen går ned leverer de mindre. Formelen for Effekt er Spenning x Strøm. Om spenningen går ned med 20% går også strømmen tilsvarende ned. Et annet utrykk for Effekt er Resistansen i ovnene x Strøm x Strøm. Resistansen endrer seg ikke men kvadratet av strømmen gjør at du får bare 60% av den effekten du skal ha ut av ovnene. 6000W x 60% = 3600W Og sikringen skal ikke løse ut. (Dette regnestykket forutsetter da at spenningen har synket 20% til 184 V) Du får begynne som Lars anbefaler mål spenningen direkte på stikkontakten til vifteovnen.

Link to post

Som eysteind er inne på så er tiden vesentlig.

En automatsikring består av to deler, en elektromagnetisk utløser og en bimetallutløser. Den elektromekaniske utløseren kobler ut sikringen øyeblikkelig ved kortslutningsstrømmer, mens bimetallutløseren kobler ut overbelastning. Bimetallet trenger en viss tid for å koble ut.

For å finne tiden må man gå inn i et diagram som viser denne sikringens karakteristikk. Tiden blir kortere jo høyere overbelastningen er. Er overbelastnoingen stor nok vil den elektromagnetiske delen ta over, og koble ut.

Dette er ikke et problem. Hvis anlegget som sikringen skal beskytte er riktig dimensjonert så er det ingen fare. Sikringen bruker en viss tid på å løse ut ved overbelastning, men kabelen bruker også tid på å oppnå farlig temperatur. Sikringen skal alltid komme kabelen i forkjøpet.

Jeg har aldri opplevd at en sikring har streiket på en slik måte at den ikke har løst ut ved farlige strømmer, snarere tvert i mot.

 

Du gjør ingenting galt ved å skifte til en mindre sikring, anlegget blir jo bare sikrere, men da har du også en lavere begrensning på effektuttaket.

Link to post
Synes ikke dette er rart i det hele tatt med den siste informasjon om lang skjøteledning.

 

Nå opplyste jo trådstarter at han ikke hadde noen spesielt lang skjøteledning, kanskje opp mot 30m, og når han kaller det en "bygg kabel", er den sikkert minst 1,5mm2. Bruker han denne kabelen og setter på ovner med merkeeffekt på tilsammen 6000W resitiv last, kan en regne litt på dette.

 

Disse ovnene vil ha en motstand på ca. 8,8 ohm, temmelig uavhengig av spenningen inn på dem. Landstrømkabelen på 30m og 1,5mm2 vil ha en motstand på 0,5 ohm. Tilsammen blir dette 9,3 ohm. Dersom spenningen i kontakten på land er 230V, skulle dette gi en strøm på ca. 25A, og en av sikringene skulle løst ut umiddelbart.

 

Men hvorfor skjer ikke dette? Jeg forutsatte at spenningen på land var 230V, men det er jo også en mulighet for at anlegget på land er underdimmensjonert slik at spenningen ved uttaket på land synker drastisk ved belastning. Men den må faktisk ned på 150V før strømmen er nede på 16A eller ca. 180V før strømmen er nede på 20A som sikringen kan klare over kort tid.

 

Så i tillegg til å måle spenningen inn i båten, skulle jeg gjerne visst spenningen i stolpen på land, begge målingene belastet og ubelastet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Men i trådstarters tilfelle, slo ikke sikringen ut selv efter tid. Er det noe vi har oversett som årsak til dette merkelige problemet? Jeg er åpen for forslag. Jeg er jo ikke utdannet elektriker men innen elektronikk og elektro.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Må dessverre arrestere meg selv litt, etter endel tenking og regning.

 

En ovn er en fast last, så motstanden forandrer seg ikke, dermed vil den trekke samme last uavhengig av spenning. :)

 

Så om sikringene dine ikke slår seg ut pga last, så lev med det. Har du enda kabler som tåler litt, gjerne 2,5 mm, så kos deg. Men bruk sunn fornuft med last og stikk kontakter. Vanlige pluggbare (2 pinn) er KUN beregnet for 16amper. Selv om du har skjøteledning med flere utganger, så er pluggen i enden kun beregnet og godkjent for 16amper.

 

Til flytebrygger og båter, så anbefaler jeg å benytte gummikabel type NMHVR.

 

Om du er usikker på om sikringene slår seg ut ved kortsluttning, så kan du lage en pluggbar kortsluttning med ett støpsel (2 pin), der du kobler ledning (2,5mm) mellom begge pinnene. Slå ut sikringene FØR du plugger den i kabelenden, slå inn sikringen, den skal ikke kunne stå inne, men falle ut umiddelbart. MEN obs, gjør dette kun om du er 100% sikker på hva du gjør!!!!!!!!!!!!!!!

 

Tar ingen ansvar for det Dere måtte finne på å forsøke!

 

Kobler sikringen ut, så har du ihvertfall kortsluttning sikkerhet. ;)

 

Men om du ennå er usikker på sikringene dine, få en elektrikker til å bytte disse.

 

Det andre jeg fortalte tidligere, ang selektivitet MÅ du får ordnet opp i. Skal være mindre sikringer i båten enn på land!

 

Å husk, har Dere metallbåter, monter skilletrafoer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Spenningspotensialet som kan oppstå mellom båt og brygge kan slukke "lysene" deres på millisekunder. :)

Link to post
Skal være mindre sikringer i båten enn på land!

 

Hvor i alle dager har du det fra? Er det feks. 16A sikring på land og du har 2,5mm2 landstrømkabel og fordeling i båten pluss at støpsler og stikkontakter er for 16A har jeg aldri hørt noe om at en må ha mindre sikring i båten. Det må være feil. Skulle det være korrekt, er det feil i omtrent alle båter med landstrøm.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Hvor i alle dager har du det fra? Er det feks. 16A sikring på land og du har 2,5mm2 landstrømkabel og fordeling i båten pluss at støpsler og stikkontakter er for 16A har jeg aldri hørt noe om at en må ha mindre sikring i båten. Det må være feil. Skulle det være korrekt, er det feil i omtrent alle båter med landstrøm.

 

Er noe som heter selektiviet i ett anlegg.

Sikringer i underfordeling skal ha utfall først.

 

Dermed er nok Sikringskap på land 1 fordeling og sikringer ombord er 2 fordeling.

 

Så om du har 1 kabel til båten din og du sikrer på land med 16amper og underfordeler til 2 eller flere 16amper sikringer ombord. så ved en overbelastning så vil muligens sikringen på land falle ut først og det blir strømløst ombord.

Har du en selektivitet fordelt over mindre sikringer, så vil du fortsatt muligens ha strøm på vitale installasjoner.

 

Om dette er et krav i installasjoner på båter, vet jeg ikke sikkert. Dette er en anbefaling. Er ett krav i boliginstallasjoner.

Link to post

Da var jeg tilbake med bilder, Jeg må nå bare si tusen takk for at dere engasjerer dere i saken! selv kan jeg ikke mye om strøm og da er det virkelig flott og kunne spørre hyggelige og greie folk med masse kunnskaper om det meste her på forumet :smiley:

 

1396693.jpeg Her ser dere altså sentralen med to stikkutak, pluss kabelen til høyre under som går videre

 

1396694.jpeg Til denne kontakten, som igjen går videre

 

 

 

1396696.jpeg Til denne kontakten og slutter her.

 

Alle støpsler er dobbelisolert untatt TV"N

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...