Jump to content

historie om taubåten "kipp" ifra farris.


kipp36

Recommended Posts

Hei!Vi er et par karer som har kjøpt en gammel taubåt som ble bygget på midten av 50 tallet.Det vi vet om den er at den heter "kipp",ble bygget på trosvik verft i brevik og var inne på verftet i midten av 80 tallet for motorbytte og gennerelt vedlikehold.Den har godt hele sitt rolige liv på farris vann i larvik og skubba no tømmer,men ifølge forrige eier gikk den for det meste på tomgang mot land,mens gutta sola seg....jaja.Det jeg lurer på er om noen vet no mer?

Link to post

Det ligger en del historie om forskjellige taubåtær i et innlegg på "Taue- og slepebåtær i salt- og ferskvann!" (Ikke at jeg blir klok på dette). Tror folk blander to båtær, Kipp som ble bygget på Porsgrunn MEk i 1890 og den rønna som lå ved Farrisvannet med et skrog som ser ut som å ha blit skutt på med hagle. Utrolig nok så observerte jeg denne farkosten i Frierfjorden i dag. Ser ut til at de to toskene som kjører rundt i balja koser seg som bare det. Tror skuta er rigget med godt varmesystem for de sitter bak roret i T-skjorta. Jeg tok meg den frihet å vente et par timer til de hadde kjørt seg lei og la roret hjemover. I min nyskjerrighet lot jeg som om jeg ikke viste en dritt om farkosten, spurte om litt av hvert før jeg skjøt inn forsiktig hvor i pokker kommer den skøyta fra? Da kom det stolt fra han yngre kapteinen; Denna prinsessa har jeg personlig kjørt hjem fra Helgeroa utrolig nok så brøyta vi gjennom 20 cm med is før vi var fra som fuglen. Vi har kjøpt den av en tidligere brannmester i Larvik svarte den eldste skalla mannen. Christian (den yngre) kunne informere meg at han har forsket litt på Kipps Historie. Her er det hvist ugler i mosen. Den yngre tror faktisk at denna farkosten er svisa sammen i all stillhet på Trosvik verksted med diverse skrapstål etter krigen midt i 50 åra. Jeg ble mektig imponert over historia til disse to skogsmatrosene, utrolig hva folk kan gå rundt å inbille seg hi hi hi. Vel jeg må konstantere at her må det forskes litt mere. Kan jo ikke tro at det er laget en slik båt bare for moroskyld. Papirer må jo finner et sted. Lykke til videre med flere innlegg.. Mvh Perren...

Link to post

hehe,kan nok hende at den eldste skalla mannen har no til felles med sealine f34....Og at han er en av de to tullingene i tskjorte...Vil ivartifall si jeg er mektig imponert over den md70c motoren til volvo,16500 timer på telleren,orginal lakk på motoren(så vidt jeg kan se) og startvillig til tusen i minus 5...Ikke oljeforbruk eller røyk av dimensjoner...Kansje en av grunnene kan vere at det er en 7 liter med rundt 100hk.

Link to post

Hei Kipp 36 og alle dere andre :-),, Srry for ordbruken i min forrige post. Jeg måtte bare legge inn litt ironi. Leste en artikkel fra et turforum fra Larvik der stod det en del negativt om kipp skjønner dere, ref skrifter fra "Taue- og slepebåtær i salt- og ferskvann!". Jeg er nemlig medeier i denne Taubåten hehe. La inn litt ironi fra tursiden. Jeg er veldig takknemlig hvis noen klarer å spore opp litt historie om denne litt snodige farkosten. Vi har kjørt full service de 2 siste dagene og det er som Kipp 36 skriver, jeg blir utrolig imponert av hva denne skuta leverer. Maskinelt virker den til å være et unikum, vi har byttet girolje 2 ganger + fylt det med diesel for å få vekk litt kondens; nå er olja rein for kondens, (Twindisk gir 3 til 1) vi har byttet motorolje utrolig nok så går det 25 ltr på denne maskina, vi har også bytta alt av filter + impeller. Vi har kjørt ca 7 timer etter full service og jeg er imponert Volvo MD 70C er fra og med i dag min favoritt motor. Jeg kjører normalt 2 stk D4 260 HK og de kommer til kort over maskina som står i vår lille slepebåt :-). Jeg er også imponert over all interesse som popper frem når vi kommer kjørende, utrolig hva voksene folk kan om norske gamle slepebåter. vi har fått spørsmål om båten opprinnelig het "Fuglen" det fikk vi vite at den ikke gjorde. Den har hett Kipp siden den fikk sin første sveis og slik er det vel. Har surfet på alle kanaler og jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke finner ut av hvor den egentlig kommer fra. Men skal vi tro forrige eier + Fritzøe skog så kommer den fra Trosvik Verksdet fra Brevik selv om den ikke står oppført. Det var derfor jeg skreiv at den var laget av skrapstål fra krigen :-).. Ellers så takker jeg igjen for interresen og hadde vært gøy om det dukket opp masse mere. jeg følger nøye med denna tråden :-) mvh sealine f34

Link to post

Dette er en link til boken "Båter bygd og levert av Trosvik verksted:

 

http://www.nb.no/nbsok/nb/95134a6c3499ea9a7a4eb7a06b14daf7?index=0#0

 

Som nevnt finnes ingen båt der som kan være Kipp, og det eneste de bygde av

skrapjern ser ut til å være kuleformede tanker. Jeg finner det merkelig at de skulle

bygge en båt uten at det ble registrert?

 

Porsgrund mek. verksted bygger som sagt taubåten DS Kipp som bygg nr. 4 i 1892,

og de bygger også DS Tom i 1903 som bygg nr. 33. Kipp ble levert til Trescow-Fritzøe.

Jeg tipper at det i alle fall er snakk om samme skrog, men at det ble satt inn en moderne

maskin etter krigen.

 

Taubåter som er over 100 år er faktisk fremdeles i bruk, som "Borg Viking" fra 1893:

 

1187999.jpg

Link to post

Prøv en etterlysning via Østlands-Posten (op.no)

Disse båtene håndterte/slepet tømmer som skulle til tresliperiet eller sagbruket til Treschow-Fritzøe. Nedre delen av Farris ble brukt til mellomlagring av tømmer når det kom inn større mengder enn det produksjonen kunne svelge unna, dvs i hogstsesongen. Så tæret man på disse lagerene ila sommer og høsten til hogsten tok seg opp igjen. Tømmerlass fra bil ble heist opp, slått wire på og lagt på vannet, så ble de lenket sammen, og båtene slepte lenker med 10-15 lass til og fra produksjonsområdene.

Jobbet mange folk på de forskjellige anleggene langs vannet, så det er sikkert noen som vet noe mer om båtene. Jobb ombord var ettertraktet og det var nok prima når våren kom og storgjedda gikk i garna som kunne settes under og langs lenker som lå fortøyd ute på vannet.Januar med 20 minus og træl med wire og glaserte tømmerbunter var sikkert ikke like trivelig.

Link to post
  • 2 uker senere...

20130227_181310.jpgHer kan man se kipp`s første slep i vårt eie.Dette er en kran lekter som vi hadde diverse planer for,men som beklagerlig vis gikk ned ved brygga når vi kom fram...Da skrinla vi det prosjektet rimelig greit.Lekteren skulle vist nok veie rundt en 25-30 tonn,men ved lanndsetting viste det seg at bare lekteren veide 44 tonn + stabilisatoren på siden veide 12,5 tonn...Md 70`n slutter ikke og overaske,båten dro lekteren uten videre problemer,og tempen på maskina ble ikke engang 80c.Med 56,5 tonn + lekter halv av vann syntes jeg dette var imponerende.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...