hansemann1 Startet 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 18.Februar.2013 Jeg må bytte undervannshus på min utenbords Yamaha 60 hk 94-modell. Grunnen er en stygg sprekk som går fra kanten ved propellen og i en u-form et stykke inn på huset. For øvrig fungerer huset bra. Jeg har fått tilbud om å kjøpe et hus som er utvendig helt men har muligens noen problemer innvendig (problemer med å få i gir og lekker litt olje), og som heller ikke er klarert av en mekaniker. Prisforlangende er kr. 3.500 inkl. mva og frakt. Er dette en OK pris? Er det overkommelig å flytte over innmaten i eksisterende hus til det jeg kjøper? Har litt mekkeerfaring, men ikke med undervannshus. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 syns kanskje 3.500 var litt dyrt for et uv hus i ukjent stand... Har en gang fått flytta over innmat fra et hus til et annet (også på Yamaha 60) - det må da shimses opp for å få rette pasninger. En tidkrevende jobb, innebærer at man setter isammen og tar fra hverandre flerfoldige ganger. Tror jeg betalte 2500,- i arbeid. Var vel i 1995 tror jeg. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars K Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 Det går å bytte over innmaten,men det er litt jobb og ting kan fort ryke. Her ser du alle delene: http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1994/P60TLHS/LOWER%20CASING%20DRIVE%201/parts.html Nr 73 må skrus ut og alle delene skal dras ut,her er det mange chims og noen Oringer man må være forsiktig med og ha kontroll på... Hvordan ser sprekken i huset ditt ut? Ikke umulig at det går å sveise. Synes kanskje 3500,- var litt stivt for et deffekt u.hus,men nytt er jo svindyrt. Sitér dette innlegget Link to post
hansemann1 Svart 18.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 Her er et bilde. Er det mulig å sveise dette? Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 20 år gammel støpealu som har stått i sjøvann er IKKE sveisevennlig akkurat. Ville brukt litt mer tid på å lete etter et brukbart undervannshus. Sitér dette innlegget Link to post
hansemann1 Svart 18.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 Slår meg ikke helt til ro med det. Hvorfor er ikke 20 år gammel støpealu sveisevennlig? Noen andre som har erfaringer med sveising av undervannshus som kan vurdere dette? Setter stor pris på svar. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 (redigert) Forholdsvis nye aluminiumsplater og rør som har vært mye i kontakt med sjøvann er til tider et mareritt. For eksempel garnrenner og rekker. Dette er et 20 års gammelt undervannshus i støpt alu! Sistnevnte gjør ikke saken bedre. Den delen som skal sveises; er den en del av lagerhuset? Men du finner sikkert noen som er villig å sy det sammen for en billig penge. Er jo ikke store skaden skjedd uansett. Selve huset er jo allerede gåent. Redigert 18.Februar.2013 av busterx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 18.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2013 Det pleier å gå fint å sveise girhus, selv gamle. Har sprekken utviklet seg sålangt som til giret(der olja er)? Det ser nesten ut som om giret er tett på bilde. Det er isåfall mindre komplisert og fikse det. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 19.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 Har selv sveiset 30 år gamle undervannhus og det går greit,men man bør ikke pusse ned sveisen for mye. Her er det en som selger i deler,kan jo høre hva han skal ha for huset hvis det er iorden? http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=39766579 Sitér dette innlegget Link to post
hansemann1 Svart 20.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 Jeg fikk et tips om å tette igjen sprekken med forsterket marine epoxy-lim. Noen som har erfaringer med det? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 20.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 Jeg ville sveisa det. Litt skummelt hvis sprekken utvider seg,men her går den kanskje i en bue og ut igjen? Opplagringen til propellakselen sitter jo inne der og det er endel krefter i sving. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.