Jump to content

Kaste ut vanndassen til fordel for økodass

Enzo

Recommended Posts

Hva er egentlig problemet med å la de naturlige saker gå rett ut i sjøen? Jeg selv bruker ikke toalettpapir i toalettet men kaster dette i søppla isteden da dette legger seg på bunnen og ser skjemmende ut. spesiellt i havner) men ellers kan jeg ikke se noe problem med å la resten gå i sjøen.. Hva med å genmanipulere fisk og sjødyr til å gjøre fra seg i egnede tanker på havbunnen for et "bedre miljø"? snakket med en eldre båtboer i rørvik og han sa at han slapp alt rett ut i sjøen som båtfolket alltid har gjort, og han hadde aldri sett noen skit flyte runt i havna.

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Det er en på "langturseilere" på fb som for tiden prøver ut en amerikansk bio løsning. Jeg tror jeg vil satse på den når jeg kommer hjem.

Det er Markus jeg linket til. Tintomara.no

Synes det virker veldig spennende og det er jo ikke akkurat så mye mer arbeid med en slik dass enn med en septiktankløsning. Tror nok jeg lemper ut tank og vanndass på neste båt

Hva er egentlig problemet med å la de naturlige saker gå rett ut i sjøen? Jeg selv bruker ikke toalettpapir i toalettet men kaster dette i søppla isteden da dette legger seg på bunnen og ser skjemmende ut. spesiellt i havner)

Æsj... Å velge å ha bæsj i pose i stedet for på septiktank har aldri slått meg overhode og man tømmer da ikke septikken i havn???

I prinsippet er jeg enig, men i havner med dårlig sirkulason og en mengde båter kan det bli nokså guffent. Det er heller ikke så kjekt å bade sammen med lorten.

Jeg sier igjen,, man tømmer da ikke septikken i havn???

Ellers så kan jeg ikke se at det på langtur skal være noe problem med lukt fra slanger. Da brukes jo dassen daglig og unngår gammelt saltvann som står i dassen. Er man i havn på langtur utover det man har septikkapasitet til, får man finne alternativer på land om man ikke orker tanken på å forlate havnen når tanken er full.

De som bruker båten kun i helger, er nok mer plaget med lukt, og da er det gjerne det stillestående saltvannet som har skylden.

Når jeg brukte båt mest i helgene, hadde jeg alltid tom tank når jeg kom inn i havn. Vel fortøyd, fylte jeg septikktanken kvartfull med ferskvann som jeg igjen tømte når jeg var vel ute av havnen på neste tur. Nå som jeg bor i båten, skylles dassen daglig med nytt saltvann og da er det overhode ikke noe problem. Pommelipomm gjøres på land, så det er kun pimmelipimm som skylles ut.

Nå skal jeg kanskje legge til at jeg aldri har feriert i månedsvis i middelhavet eller i karibien, så det er mulig temperaturen der gjør at ting er annerledes for alt jeg vet.

En rekke uker med over 22 grader i vannet og stabilt høytrykk i indre Oslofjord blir kanskje ikke helt det samme.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Ser ikke helt problemet med vanndass. Urinen lar jeg gå rett ut, det faste via tanken inkl. papir som tømmes ved behov utpå. Etter at jeg la opp bedre lufting og med kullfilter fra tanken er det heller ingen lukt. Selvfølgelig hilser en på sine egne odører der og da i øyeblikket en sitter og trøkker ut det som naturlig må ut. Men de frie gasser er det ingen dasser som tar uansett, og de er borte innen du er ferdig (ved normalt kosthold) :giggle:

Redigert av Bøljan (see edit history)

Mitt forrige innlegg var selvfølgelig helt OT, så til Topic.

Det så interessant ut med en kompostdass om det de skriver stemmer (noe jeg ikke ser noen grunn til å tvile på)

Jeg ville helt klart gått for en løsning på å fjerne urinen uten å måtte bære den i land uansett hvilke lover og regler som måtte være nedfelt i de strøk jeg måtte ferdes. Men om de som langtursseilere har klart seg en hel sommer uten å tømme komposten, er det helt klart interessant. Det blir nok ikke i denne båten, men når jeg senere en gang får råd til større båt og skal bruke mer tid på seiling enn på jobbing, så er dette høyst aktuelt.

RSL

Men de frie gasser er det ingen dasser som tar uansett, og de er borte innen du er ferdig (ved normalt kosthold) :giggle:

For noen er Junkfood og Chilli normalt kosthold.

Svelger man alt som god fisk på forsiden av VG, så spiser man vel bare linser eller ett eller annet og om det blir normalen, blir jeg høyst unormal.

RSL

Såkalte difusjonstette septikslanger vil lukte etter en tid, det gjør fot øvrig alt av plast også ventiler. Ingen langturseilere jeg kjenner putter papir doet. Urinstein i slanger danner seg så lenge en pisser i doet og sammen med papirrester er en garanter at det tetter seg over tid. Og lukten slår igjennom. Med båtdofartstid rundt 40 år derav 6 på langtur vet jeg litt om det, RSL.

Såkalte difusjonstette septikslanger vil lukte etter en tid, det gjør fot øvrig alt av plast også ventiler. Ingen langturseilere jeg kjenner putter papir doet. Urinstein i slanger danner seg så lenge en pisser i doet og sammen med papirrester er en garanter at det tetter seg over tid. Og lukten slår igjennom. Med båtdofartstid rundt 40 år derav 6 på langtur vet jeg litt om det, RSL.

Septikslanger er ferskvare på linje med gasslanger.

Bildet nedenfor, er av slik min septikslange så ut når jeg overtok båten og forsøke få papir gjennom slike slanger kan jeg skjønne er en utfordring.

Langturseilere vet garantert hva som lønner seg over tid, så jeg skal ikke komme med innvendinger, men for meg er det uttenkelig å ta vare på papiret ved mitt bruksmønster. Bare tanken på at andre skal sitte ved siden av en pose hvor mine tørk ligger å "gasser" seg, gir meg gåsehud. Vel... sånn er jeg engang skapt, så får andre lagre på sine etterlatenskaper om de ønsker det.

bilde004.jpg

Urinstein.....

RSL

Problemfritt ja kanskje men mer stress og mer lukt tror jeg.

Nå har kanskje jeg litt annerledes bruksmønster enn den vanlige BPleser da jeg ligger i havn der det ikke er mulig å komme ut om vinteren på grunn av is.

En dass som brukes daglig året rundt med tank av plast vil lukte til slutt uansett hvor mye man bytter slanger osv. Samtidig så er det verdifull plass som går til spille av en 90+ liters tank

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...