Enzo Svart 19.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 Og ja selvsagt skyller vi ikke ned papir. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 19.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 Hvis du har tilgang på 230V så er virkelig forbrenningsdo noe å tenke på. De to vanligste er Incinolet og Cindrella. Har selv Incinolet på hytta, to personer i en uke med bruk hver dag. Resproduktet etter en uke er en snau halvliter ren aske. Standard modellen har kapasitet på 4 personer, krever 10 amp.kurs. Den håndterer fast, vått og papir. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 19.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 Du kan jo beholde vanndassen som et supplement til eldassen når du er under fart og kanskje ikke tilgang på 230V. Du har kanskje plass til begge deler? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 19.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 Cluet for å unngå lukt er å pumpe ordentlig. Slipp en papirbit i doen og tell hvor mange pump det tar før den kommer ut. Så må alle dobesøk avsluttes med å pumpe like mange ganger slik at det aldri står urin og dritt i slangene. Sørg også for å ha en do uten septik hvis du har to. Bruk denne mest mulig. Plastseptik suger. Har det for første gang nå og det er ikke akkurat genialt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Bitteliten Svart 19.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 Slipper man problemer om man har ferskvannsspyling i doene? Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 19.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 Har sett en del på cinderellatoalett men kan ikke se at dette er enkelt og montere på båt siden det krever så mye lufting+eksos ut Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 19.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 Spyling med ferskvann er absolutt en fordel, både med tanke på lukt og urinstein. Men trådstarter er vel ute etter et annet alternativ enn vanndass, etter det jeg har forstått er han båtboer og ligger i havn med is på alle kanter. Ikke bare å dumpe ut septikken da. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 19.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 Slipper man problemer om man har ferskvannsspyling i doene? Du slipper problemet med urinstein og du slipper at det lukter vondt etter at båten har stått en uke eller to uten å være brukt. Stillestående saltvann lukter langt fra parfyme, men dette kan du unngå om du har manuell do og skyller ned med ferskvann når du er ferdig med helgen og lar tanken stå kvartfull med ferskvann. Ved start av neste tur, tømmer du septiken på vei ut på tur. På ferieturer, kan du ha i en kopp med 34% eddik (rema 1000) pr uke og det vil forebygge urinstein. Det er en reaksjon mellom saltvann og urin som danner urinstein, så du ønsker ikke ha denne blandingen stående i rørene over tid. (Det kommer ikke over natten, men over tid) Problemet med for mye papir i forhold til vann som gjør at septikken ikke tømmes, er lik enten du bruker fersk eller saltvann. Bruke LITE papir er et clue her og riktig papir. Mange sverger til uresirkulert papir som da har mer trefiber og ikke så mye lim. (Resirkulert papir har mer lim for å holde de korte fibrene sammen). Selv bruker jeg det kipeste resirkulerte papiret fra Rema og der er så dårlig at den aller største faren ved bruk, er at fingrene går rett igjennom og du har brune fingertupper. Dette har jeg brukt uten problemer nå i 5 år og det er kun papirsørpe som kommer ut sammen med maiskorn og etterlatenskaper når jeg tømmer septikken, RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Bøljan Svart 19.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 (redigert) Ja luft er nok en utfordring i båt, dimensjoner på utflukt er 125 mm Ø Noe lukt på utluft er det også, det lukter ikke møkk men en aning kremering vedr. forbrenningsdo Redigert 19.Februar.2013 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 19.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 Problemfritt ja kanskje men mer stress og mer lukt tror jeg. Nå har kanskje jeg litt annerledes bruksmønster enn den vanlige BPleser da jeg ligger i havn der det ikke er mulig å komme ut om vinteren på grunn av is. En dass som brukes daglig året rundt med tank av plast vil lukte til slutt uansett hvor mye man bytter slanger osv. Samtidig så er det verdifull plass som går til spille av en 90+ liters tank Jeg bor også i båten og har også is rundt meg til siste halvdel av mars. Bruker som sagt dassen på jobb og i land til fast avfall og det flytende går rett ut. (Jeg innrømmer det under sterk tvil at jeg vet et par anledninger har mått ty til båtdassen i løpet av vinteren og at jeg har tømt dette sent om kvelden etter å ha forsikret meg om at ingen ser det. Det er 15 meter dypt her båten ligger og det er en elv her som har hatt vannføring hele vinteren som danner en strøm ut av havnen, så med -2 grader i vannet, så regner jeg med at ingen bader rundt båten min vinterstid. (skarp iskant like ved også), men som sagt. Dette innrømmer jeg under tvil, så ikke si det til noen.) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Enzo Svart 20.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 Jeg kan også innrømme både det ene og det andre under sterk tvil men jeg skal ikke gjøre det, man kan si det sånn at om man mistenker at man ikke vil like svaret så ikke spør. Gammelt båtboerord Septiktank i plast, montert i en båt der slanger og tank og slikt er montert før dekk og innerliner og toalettmodul og slikt ble løftet på plass på fabrikken er noe drit. (gjelder mange nyere båter) Å bytte setikslanger er en dritjobb og å bytte selve tanken er enda verre. Jeg byttet blandebatteri i dusjen for et par år siden, må det gjøres igjen så selger jeg heller båten før jeg gjør det igjen og det er en easylett jobb sammenlignet med å begynne å lefle med drittanken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.