Jump to content

16fot Trio, fuktig finér og skum i dørken. Hvordan fikse..

kjellboe

Recommended Posts

Nå vet ikke jeg hvor stor båt eller hva slags båt, men som jeg tolker spørsmålet bør skummet fjernes og erstattes om det skal fungere som et flyteelement. Når du holder på med dette, tar det såpass lang tid at finerplatene tørker der de står oppetter en vegg e.l.

Beklager, men vått skum er masse vekt og til ingen nytte. Er det skum som er med tette porer, har du en sjans, men da vil du slite med å få bort fuktigheten under og dørken vil nok aldri tørke.

Bilder og mer info, er nok en fordel om de skal få de beste rådene her. Jeg hadde en gang en UTgammel Trifoil med masse vann i skummet. Jeg valgte å ta det fra undersiden. Jeg skjærte bort "kjølen" med vinkelsliper. Pirket ut alt skummet, fylte på med byggskum (ikke førtevalg om båten skal bli som ny, men bra nok for mitt formål), Så la jeg inn en 1"x2" impregnert på høykant i skummet og fylte på enda mer. Når det var tørt, skar jeg til formen og støpte med glassfiber. etter fire lag pusset jeg over og malte med Bengalakk, stoffet og sjøsatte.

Båten gikk i plan for første gang siden jeg kjøpte den for 4000 inkl motor og den fungerte som landstedsbåt i ti år etter det....

Som sagt, var dette et utgammelt vrak av en båt som bare hadde bruksverdi, så det er mange riktigere måter å gjøre dette på. Bilder og mer info, vil gi deg alle mulige svar og så får du selv velge ut ifra lyst, ork og lommebok hvor flott det skal bli til slutt.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Her er det andre som har mye mer peiling enn meg, men byggskum er sikkert det billgste selv om det ikke er direkte billig. Ikke er det bra nok heller har jeg forstått etter en rekke tråder her på BP. Det vil over tid trekke ny fuktighet osv. Så er det et stoff som er "dritbra" som jeg ikke husker navnet på, men som er dyrt og som man trenger spesialister til å sprøyte inn da det ekspanderer mye mer enn du klarer å holde kontroll over selv. Er du ute etter billigste løsning, så er det sikkert mulig å spikke til noen isoporklosser som et puslespill om åpningen du lager er stor nok.

Det er en masse tråder om dette på båtplassen, så du kan i mellomtiden søke på feks "byggskum" i søkefeltet hvor det står "Googlesøk på Båtplassen" på toppen av siden.

Da får du opp masse tråder hvor byggskum er nevnt som et alternativ. De aller fleste er rådet til å bruke noe annet.

RSL

Jeg kjenner ikke båten, men det kan fort hende at det er andre her som har gjort den jobben på samme eller tisvarende båt. Jeg har heller ikke gjort tilsvarende utbedringer selv, men har sett en del på youtube fordi jeg har en jobb å gjøre i samme gate om dollbord på seilbåt som har fuktig kjernemateriale,-men ingen skum.

Her er et youtubeklipp i en serie av flere som du ser i høyre kolonne.. Det kan gi deg en ide om hva som venter deg...delvis, men du skal også ha i noe skum etter hva jeg forstår.

Det kommer nok litt ann på hvordan det hele er bygget opp mtp hva du skal erstatte det med.

Du må også undersøke omfanget av det fuktskadede området.

Finerplata er sannsynligvis opprinnelig plastet fast med glassfiberdekket i dørkenen din. Det er det som gir stivhet. Har du svikt i dekket?. Ettersom den har blitt fuktig, så har den sikkert også sluppet taket etterhvert som du har gått på dørken.

En metode for å finne ut skadeomfanget er å borre 6-8mm hull i glassfiberdørken med 5cm avstand. Begynn innerst hvor du vet det er fukt og jobb deg utover. Fuktig finer vil komme opp med borret der det er fuktig.

Når du kommer til tørr finer, så vet du ytterkanten på det fuktige området. Deretter er det vel bare å markere rette linjer i dørken og kutte opp dekket med en Fein multitool. -Den skal ettersigende lage mindre støv da den sager og ikke sliper som en vinkelkutter.

Så er det vel bare å rive ut det bløte, bygge opp på nytt med skum og støype inn en ny plate med divinycell, eller en finerplate om du vil. Divinycell har lukkede celler og trekker ikke vann. Plaste på med ny glassfiberduk og male over.

Som sagt, dette kan jeg ikke, men det gir deg vel en ide sånn ca hva som kan gjøres.

Får du moderator til å endre på emnetittelen din, så kan du lettere fange oppmerksomheten til de som har hvært borti lige omstendigheter før. Noe ala " 16fot Trio, fuktig finer og skum i dørken. Hvordan fikse.."

En annen sak er jo å lokalisere og tette vanninntrengningen...

Jeg skal uansett slipe ned båten og reparere en del gamle skader i kjølen før jeg lakker den opp.

Så den blir tett før den går på vannet igjenn.

Kryssfinerplata sitter vel fast i skummet?

Ellers kunne jeg tatt ut finerplata og lagt båten opp ned med en varmovn under og prøvd og tørke ut skummet mens jeg jobber på kjølen...

-Kjell

Jeg finner forøvrig mange som selger skum, men bare i USA...

http://aeromarineproducts.com/boat-foam.htm

Det var bare og Google: LIQUID URETHANE POUR FOAM

Det spørs bare om noen av de sender til Norge...

Er det noen som vet om skum i norge?

Jeg snakket forøvrig med en som nevnte at jeg kunne støpe det tett uten skum så var det en luftlomme som holder båten oppe om den blir fyllt med vann.

Høres det fornuftig ut?

Ikke uten å forsterke dørken. Skummet, er med på å stive av dørken, over der er finerplaten og som du sier, er glassfiberen over der igjen sprukket.

Når ikke finerplaten har skummet å støtte seg på, vil du temmelig fort stå med sprukket dørk på ny og hvem vet hva det har å si for hva båten tåler av krappe bølger i stor fart osv.

RSL

Er det noen som vet om skum i norge?

Om du hadde fått kjøpt det ville det likevel ikke vært til nytte. Det krever både profesjonelt verktøy og fagkunnskap.

I tillegg må man ha en spesialtilpasset jigg som holder kryssfinéren på plass til skummet er herdet, det er store krefter i sving når det ekspanderer.

Skum ble brukt i bunnen av småbåter da det er billigere å produsere på den måten enn å stive av skroget på konvensjonelt vis.

Å tørke ut skummet er i praksis ikke mulig.

Dette er en klassisk problemstilling ifm eldre båter og en gjenganger på forumet.

Gå til søkesiden og søk på skum i kun titler så vil du få opp over 30 tråder som handler om temaet.

Når du får ut et par hundre kg med vått skum, blir den helt annerledes å kjøre ja.

Men om du ikke får stivet av dørken unnenifra, er det kortvarig glede. Om et par personer på 70kg står på dørken mens du hopper over en bølge i plan, er det du har av fall på dørken i dag bare barnemat. Det er sikkert fullt mulig å skjære til isoporklosser og bygge det opp som et puslespill om du allikevel skal rive av hele dørken inkl finerplatene. Da har du flott avstivning og bra med flyteelementer, Med isopor med tette porer som opptar det aller meste av plassen i dobbeltdørken, er det også begrenset hvor mye vann det er plass til der om du skulle få lekkasje i dørken igjen ved en senere anledning.

Denne metoden er også mye lettere og mindre tidkrevende enn å bygge med spant.

(Isopor kuttes lettest om du setter spenning over en stram ståltråd så den nesten gløder. Da er det som å skjære i kram snø med varm kniv)

2.jpg

Her er lenke til prosjektet jeg nevnte:

https://baatplassen.no/i/topic/36869-mitt-altfor-omfattende-renoveringsprosjekt-av-17-fots-plastbaat/

Jeg prøvde aldri båten før skummet ble fjernet, så jeg vet ikke hvordan egenskapene endret seg.

Syntes nå at den var god å kjøre.

:)

Du vil se at jeg la spantene på tvers. Har sett andre som valgte å legge dem i båtens lengderetning.

Det skal være en mindre omfattende jobb.

Gudd løkk!

:wink:

Jeg har vært ute og revet opp en den av dekket nå, og det er jo ikke rart det har lekkt inn vann...

Det ser ut som den har blitt kjørt mer på skjær enn på vann, og dette har blitt reparert halveis...

Jeg har laget mal til spunt etterhvert som jeg har tatt opp gulvet (0,5m om gangen), tanken er at skummet holder bunnen i båten i riktig form.

Men det er noe rart, kjølen ligger jo høyere enn bunnen ved siden av. Det kan jo ikke være riktig.

Jeg anntar at kjølen skal være laveste punkt på båten.

Båten ligger på hengeren nå, vil det hjelpe og ta den av hengeren og støtte den opp på sidene?

-Kjell

avstivermal.jpg

Redigert av kjellboe (see edit history)

Det er ikke så mange og finne av de tror jeg, men jeg har en ide om hvordan den skal være.

Jeg har slipt meg ned til glassfiberen under på båten og halve kjølen har vært sprekt og støpt sammen igjennn men da ikke rett...

Så jeg sliper vekk det meste av denne halvdårlige reparasjonen og tar den på nytt :)

Det var 5 til 8mm gelcoat under kjølen, bør jeg erstatte den? Det er kanskje greit med noe ekstra beskyttelse nå båten skal på henger osv...

dscn8000.jpg

Om du ser at kjølen ikke er rett så kan du bygge opp en støtte til den blir rett. (Etter at den er snudd 'på hodet, noe du uansett må gjøre)

Du må grunne med 2-komponent epoksy før du legger på bunnstoff. Hvor mange strøk avhenger av produsenten. (Alt gammelt bunnstofff må fjernes først.)

Er også viktig at det ikke er noe gelcoat igjen der du skal reparere, glassfiber får ikke feste på gelcoat.

Det var en del mer arbeide og slipe ned undersiden av båten ned til glassfiberen enn jeg trodde, men nå begynner jeg og se slutten på slipinga og kan begynne og støpe :)

Jeg ser at jeg i tillegg må sparkle opp litt der jeg har slipt og tenkte og bruke korthåret glassfibersparkel fra biltema.

Denne kan jeg vel påføre rett på glassfiberen også noen lag epoxygrynning og lakk utenpå?

Jeg tenkte og bruke jotun antipest og topgloss.

Ja, den sparkelen er fin å bruke. Kan brukes overalt, men ikke oppå gelcoat, den må fjernes helt først.

I områdene hvor det har sprukket må du støpe med matter, her nytter det ikke med sparkel. 450gr matter er vanlig å bruke, men jeg tror ikke de har så tykke på biltema.

Du må ikke bruke noe annet enn primer (antipest eller andre fabrikater) under vannlinjen.

Og bunnstoffet på påføres innen en begrenset tid, om primeren er gjennomherdet vil ikke bunnstoffet få feste.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...