Jump to content

Drive spacers Bravo3X -kan jeg bruke samme som på 3XR?

powerpuff

Recommended Posts

Jeg har funnet ut at jeg må få senket drevene/propellene mine, blant annet fordi jeg "spinner løs" i det jeg skal opp i plan og har for mye slip....

Har dessuten også oppgradert fra 2x250HP Mercruiser D-tronic til 2x320HP D-tronic (software) nå i vinter.

Finner mengder av spacere til salgs i USA til ca 700USD pr stk , men er usikker på om jeg må kjøpe spacere for "Bravo drives" som det står på noen nettsider eller for Bravo3XR som det står på andre sider.....eller kan jeg bruke hvilken som helst spacer bare det er til Bravo drev??

(Den nedre kavitasjonsplata på mine drev er faktisk over 55mm over bunnen på båten, har derfor tenkt å kjøpe 2 1/2"spacere for å få disse jevnt eller under bunn av båten.)

Bravo drev har i utgangspunktet samme øvre hus, forskjellen ligger i det nedre huset, samt at det selvfølgelig er noe forskjeller på årsmodeller.

Det betyr at innfestning mellom øvre og nedre hus bør være like uansett Bravo 1,2 og 3, og derfor bør også spacere passe om hverandre, så langt det er innenfor nogenlunde samme årsmodeller.

Det er for eksempel en stor forskjell på drev før og etter 2004, men drev før 2004 bør være til dels like i innfestning mellom øvre og nedre hus uansett modell eller år osv.

XR drevene har en del forskjeller, dette er "high performance" drev, og det er flere ting som skiller disse fra vanlige Bravo drev, men jeg ville tro at innfestingen mellom husene er lik, uten at jeg noen gang har testet det.

Hei, Har hatt den båttypen du har med 2 stk 230 hk motorer, opplevde ikke de samme problemene med at propellene slipper for mye når båten skulle i plan. Min var byggenummer 10 av denne typen og en av de første som ble levert med twin installasjon. Tror nok ikke at fabrikanten har forandret høyde på drev i produksjonstiden så lenge dette fungerer. På innfestingen til trimsylinder på drevet er det en nylonforing som kan settes i to posisjoner, det kan hjelpe og flytte denne slik at drevet kommer nærmere skroget når det blir trimmet helt ned.

Det du må være klar over med den konstellasjonen du nå har med 320 hk og bravo 3 x drev er at motorstyrken er på grensen av hva dette drevet tåler av krefter. Bruk tid når du skal ha båten i plan det vil hjelpe på ditt problem, senker du drevet vil du tape fart. Det bør som ett minimum iunstalleres drevkjøling på begge drev.

kanskje et sett andre propeller vil hjelpe, dersom det er 3+3 blad nå ?

Det finnes jo 4+3 bladsett originalt (grei pris i USA), samt at Solas også leverer dette nå.

http://www.finn.no/finn/boat/parts/object?finnkode=39377134&FINNBOX_ENABLED=true&spidEnabled=true&WT.synd_type=agent

B3-BravoIII.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Takk for mange svar :-) Mine drev er fra 2005 - og skal da være av den "nye" typen.

Jeg har forstått at det er forskjell på "vertical shaft" tykkelsen på Bravo 3 og Bravo 3X , 3 har 1" og 3X og 3XR har 1&1/4"

Er usikker på hva som menes med vertikal shaft - men tror det kan være akslingen som da skal settes inn i skjøtehylsen på Spacerene ??

se link http://www.cpperformance.com/p-16392-bravo-xr-and-imco-sc-drive-spacers.aspx

Og jeg er enig at jeg også trenger drevdusj - har bestillt dette også....

Det var firmaet som lastet opp ny programvare i motorene mine som anbefalte å senke drevene med spacere- da jeg altså har for mye slip og sliter med å komme opp i plan.

Jeg har kikket på andre båter - og kan ikke se at noen andre har den nedre kavitasjonsplata så høyt over bunn på båten ?

Edgar -har du noen bilder av din båt på land med drevene på, og hvilken fart fikk du med 2x230HP?

Jeg har 3 + 3 blad nå ja, og vurderer eventuellt å bytte til 4+3 når jeg har fått testkjørt båten - det kan jo hende jeg må opp en størrelse på propellene også fordi motorene er sterkere nå?

Noen som har bilder av hvor høyt drevene dere står i forhold til bunn på dobbelinstallasjoner med Mercruiser :yesnod: send meg gjerne bilder eller post her :pray:

Jeg er fremdeles like usikker på om jeg skal bruke spacere for Bravo drev eller Bravo XR drev?? Noen som har sikker informasjon? :diving:

Forlenget drevet (XR-2010 mod.) med 3" i fjor. Det hadde god effekt på tilt og baugløft. Forskjellen på XR spacerene er at skjøtehylsen har mindre ytterdiameter for å passe inn i nedre delen. Verkstedet bestillte vanlig spacer først, men fikk ikke montert da hylsen var for stor. Ellers mener jeg alt skal være likt

Jeg har 3 + 3 blad nå ja, og vurderer eventuellt å bytte til 4+3 når jeg har fått testkjørt båten - det kan jo hende jeg må opp en størrelse på propellene også fordi motorene er sterkere nå?
Ja det er nok naturlig at du må opp 2-3 tommer i stigning med 140 hk ekstra å rutte med hvis ikke propellene fra før av var for store.

Tør man spørre hvilket firma som gjorde omprogrammeringen? Norsk Motorkompani ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

:thumbsup: :thumbsup: Det er Norsk Motorcompani som har oppgradert ja . Har ikke prøvd båten etter oppgraderingen, men det virker som et solid firma med MYE fagkunnskap , og service har vært helt super. De er seriøse og vil ikke omprogrammere uten at de har fått alle opplysninger om båt,vekt,turtall, gearration og propeller man har - i motsetning til de som selger "Chip-bokser".....

Redigert av powerpuff (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...