Zitt Startet 20.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 20.Februar.2013 Jeg har disse to værstasjonene. Den ene har jeg i båten, og den andre hjemme. Som dere ser er de litt uenige på temperatur, mens de er helt enig på luftfuktighet(22%) inne. Slik er det ikke alltid. Den til venstre kan plutselig finne på å vise under 10%, mens den til høyre viser 30%. Nå viser begge sol i fremtiden, men der er de ofte uenige også. Det blir omtrent som forholdet mellom Storm.no og Yr.no. Er det sikkert at jo dyrere jo bedre? Hvilke erfaringer har dere med værstasjoner? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 20.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 Har også hatt noen rimelige modeller av værstasjoner, som vel egentlig viste litt i "hytt og pine". Tror nok at man å betale noe mere for å få et noe bedre kvalitetsinnstrument kontra mange av disse billig-modellene som selges over alt? Sitér dette innlegget Link to post
kodalse Svart 20.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 (redigert) høres jo ut som om du har svaret allerede. Kall den ene for Storm, den andre for Yr. For ordens skyld ville jeg kalt den mest "optimistiske" for Storm, Er de enige så kan du trolig gå ut fra at været også blir slik de kommende 24 timer. Er de uenige er også været ustabilt. Som en skipper sa til meg. Værvarsel utover 24 timer er som yatzy å regne på kysten. Redigert 20.Februar.2013 av kodalse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 Jeg har en relativt gammel værstasjon i Hulda. Den kostet i sin tid litt over 1 000 kroner. Den er forbausende nøyaktig i sine prognoser. Den imponerer. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 20.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 (redigert) Jeg har den til høyre 199,- på Clas O. Funker over all forventning, til og med værprognosene synes å stemme bra. Redigert 20.Februar.2013 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Zitt Svart 20.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 Jeg har den til høyre 199,- på Clas O. Funker over all forventning, til og med værprognosene synes å stemme bra. Ja, det er den jeg har mest tiltro til! Den til venstre kostet 7-800 hos Jernia. Dyrt er ikke alltid best, med andre ord! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 Tror ikke meteorologene blir arbeidsløse med det første pga værstasjoner. Prognosene måles ut fra endring i barometrisk trykk. Synkende= dårlig vær. Raskt synkende = storm. Stabilt høyt = sol osv. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bidevind Svart 20.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 (redigert) Jeg tror at det vil bli varmere frem mot sommeren for så å bli kjøligere mot vinteren igjen. Omtrent der ligger denne spådommen. Hvis du sier at været i morgen blir lik været i dag, så tror jeg du får bedre "treff" en med disse. Redigert 20.Februar.2013 av Bidevind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 20.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 For min del starter jeg dagen med å kikke ut vinduet. Forbausende hvor treffsikkert det er;-) Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 Når jeg nå kikker ut vinduet, stemmer det at det er "Smukt Veir" som min værstasjon sier. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Zitt Svart 20.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 For min del starter jeg dagen med å kikke ut vinduet. Forbausende hvor treffsikkert det er;-) Sent from my iPad using Tapatalk HD Det der går ikke på Vestlandet! Det blir gjerne storm før klokken 12 på formiddagen! Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 20.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 Værstasjon: morsom duppeditt for oss som liker det. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 20.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 Hm, værstasjonene nevnt over virker noe begrenset, da de kun kan måle ting som temperatur, luftfuktighet og trykk samt muligens vind hvis du gidder å klatre opp og montere vindgiveren et egnet sted. Jeg kan jo komme med et tips til en svært billig og enkel værstasjon som er minst like anvendelig: En Værstein! Det du trenger er: En passe stor stein Sisaltau (2-3m) (veldig viktig at det er sisaltau, og ikke f.eks. nylontau, ekte speidere bruker kun sisaltau til alt.) Et tre Du henger steinen opp med sisaltauet i et tre innfor synsvidde av teltåpningen, vinduet på soverommet eller hvor du nå ønsker å se den med. Steinen vil nå indikere været på følgende måte: Skygge under steinen: Sannsynligvis sol. Steinen pendler: Vind. Jo større pendlebevegelser, jo mer vind. Steinen er våt: Det regner, eller har nylig regnet. Du kan ikke se steinen: Det er enten natt eller tåke. Sjekk lysforholdene ellers for å avgjøre om det er natt eller tåke. Steiner er uklar: Enten tåke (noe lettere enn over), eller du har glemt å ta på brillene. Steinen er hvit: Nylig snøfall. Steinen er hvit og uklar: Det snør kraftig. Det finnes sannsynligvis et utall flere indikasjoner. Den store fordelen er at en slik værstein kan settes opp overalt uten at du trenger å ta med deg noe ekstra (sisaltau og kniv har man jo alltid med seg på tur, en stein finner du). Da jeg opprinnelig leste om denne fantastiske værsteinen kom jeg på en genial måte å modifisere den på slik at den med 100% nøyaktighet kunne forutsi været de neste 14 dagene, men margen i bladet var for liten til at jeg fikk notert det ned. Og nå husker jeg ikke lenger helt hva jeg kom på. Men det jeg husker, er at man trengte: 100g sleggefett. 10m grønn overledning. 2 røykvendere, en av dem inverskoblet og brukt i feedback kretsen. Dette gir noe lav fasemargin, så det er mulig du trenger en bøtte vakuum for å lage et kompenserende nullpunkt. Her må man prøve seg litt frem. Mulig man trengte noen meter svingradius også, husker ikke helt. Nå fikk jeg aldri testet dette i praksis den gangen, for yngstemann, som alltid har som oppgave å ta med seg røykvenderen hadde som vanlig ikke fått beskjed om dette... Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Zitt Svart 20.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 Du er min favoritt Standup komiker, Xtian!!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.