Jump to content

Acer Iconia B1 nettbrett 999kr, bruke til Navionic?

Proxor

Recommended Posts

Ser elkjop.no har eit billigt nettbrett til 999kr med Android 4.1 - Jelly Bean.

http://www.elkjop.no/product/data/nettbrett/ACNTL15EE002/acer-iconia-b1-7-nettbrett

Da lurer eg på om eg da vil kunne få Navionic til dette? da mobil telefoner som fks samsung note 2 som også har Android 4.1 får eg lagt det in på.

isåfall blir jo dette ein billig og grei liten kartplotter alternativ til og ha i båten.
vet at 3g er ein pluss pgr av bedre signal eller noe i den dur, men har også hørt om dem som bruker ipad uten 3g hvor det fungerer det og, så går utifra at 3g ikke er eit must.

På Ipad sitter GPS mottaker på samme chip som 3g sitter. Ergo, ingen 3g, heller ingen GPS. Men du trenger ikke ha sim kort eller være i deknings område for 3g for at GPS skal virke, du må bare ha den chippen i maskinen.

Uten den chippen virker kartprogrammene fint , men de kan ikke plassere deg i kartet for de vet ikke hvor du er. Blir altså som ett papirkart med zoome muligheter. Med GPS er det jo en kart plotter.

Men det du ser på er ikke Ipad, så om GPS og 3g har noen sammenheng der er jeg usikker på.

Redigert : Kikket på linken, og der står det intet om GPS, så da blir det ikke en fullverdig kartplotter i så fall....

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

se der ja=)
ser også at han som spurte nevnte at det sto at den hadde gps på andre sider utenom elkjop sin så var vel bare noe dem ikke har fått notert.

men da tror eg nesten eg må prøve ut denne, håper bare at eg får lasta ned navionics appen da, vet ikke om på samsung mobilen eg hadde om eg fant navionics appen via google play store eller om det var noe spesiel samsung app.

Redigert av Proxor (see edit history)

Kjøpte det brettet for en stund siden og det virker greit med Norgeskart og Locus,

har intrykk av at GPS-en ikke er så bra, den finner ikke så mange satellitter og den

bruker litt tid på å komme i gang. Det kan være at man kan bruke blåtann GPS hvis

nødvendig.

Brettet i seg selv virker bra, fungerer veldig bra på WI-FI, ellers har jeg naturlig nok

ikke fått prøvd det på fjorden enda....

kjøpte det selv idag, har fått lasta ned Navionics til 150kr, går utifra at det ikke er noe vitts og laste ned HD versjonen til dette brette så eg jekk for den billige navionics.

skal ut og sjekke senere, nå sitter eg innendørs så får ikke gps signal og det er jo forståligt, usb gps til pc får heller ikke signal her inne så eg får ta den med meg ut senere ikveld og se om den finne meg:)

sitter og laster ned mest muligt av karte via wifi nå, eg måtte slå på gps manuelt i menyen foresten, greit og vite så man ikke sitte og klør seg i hode.

Da har eg vert ute og testa om eg fekk signal på gps i navionic, og det funker, den finner meg og følger og viser meg på sjøkartet helt fint, tok ca 1min før den koblet seg opp til gps etter eg var kommet ut så fortvil ikke om det står no gps signal med det første, den kobler seg opp tilslutt.

så ønsker man seg ein fin liten kartplotter med 7" skjerm til 999kr er det bare og dra og kjøpe=) ditta var jo bare helt knall, da sparte eg mange tusen fremfor og kjøpe ipad eller ein kartplotter med 5"skjerm til 4000+ kr.

Den kartplotteren til 4000,- har ikke kart, og de er heller ikke gratis, så du har spart mer enn som så :thumbsup:

Gratulerer så meget med ny kart plotter :clap: .

Gi oss gjerne en tilbakemelding over tid om batterikapasitet etc etter hvert.

Jeg har allerede normalt 1 Ipad og 2 Iphone med Navionics ombord i tillegg til fastmontert kartplotter, men dette hørtes likevel ut som en grei backup løsning å ha liggende i tillegg.

Den lader på vanlig USB stikk ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Apropos Navionics. Jeg fikk nettopp en ny iPad som overtae for min eldgamle uten 3G. Jeg har brukt Navionics på iPhone lenge, men nå finner jeg bare et kart for Europa uten Danmark. Tidligere har jeg kjøpt et som dekker Skagerrak og Østersjøen - tror jeg... Og jeg lurer på om dette var et slags spesialtilbud for noen år siden. Må jeg bare leve med å kjøpe to kart om Danmark også skal med, er det noen som vet?

Som jeg nevnte, er jeg litt usikker på GPS'en på Iconia B1, har nå sammenlignet brettet med mobilen (Samsung Note) ved hjelp

av appen GPS-test.

• Brettet bruker 1-2 minutter før GPS'en virker, mens mobilen kommer etter bare noen sekunder.
  • Mobilen finner 18 satelitter og bruker dem alle, brettet finner 11 og bruker 8 av dem.
  • Posisjons-presisjonen er imidlertid omtrent den samme.

nidelv 1874, jepp kan stemme tok 1+ min før gps kobla seg opp her og etter eg var kommet ut, men det gjør ingen ting.

når den først hadde kobla seg opp forble den tilkobla, merka ikke noe til at den datt ut.
Jepp skal kjøpe meg ein slik 12v mini usb lader.

eg og merka at eg ikke får lasta ned kart over danmark via navionic lengre, kansje dem har meldt seg ut og ikke vil vere med i navionic appen?

Så vidt jeg kan se blandt tidligere innlegg, skal det være helt problemfritt å bruke dette brettet til GPS i båt.

Tok derfor turen innom en butikk i går, og tenkte jeg skulle kjøpe et eksemplar.

Traff på en super-selger som hardnakket påstod at GPS på dette brettet kun virket dersom man hadde kontakt med Wi-Fi.

I følge han var det maaange som hadde tenkt å bruke det til plotter, men det skulle altså ikke fungere.

Løsningen var selvsagt å kjøpe en Samsung til 3 ganger prisen.

Jeg valgte å ikke kjøpe brettet der og da, og heller reise hjem og finne ut litt mer.

Er det noe sannhet i selgeren sine påstander, eller er det bare å kjøpe med god samvittighet?

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Brettet har innebygget gps chip, så det virker uavhengig av internett.

Uten gps chip kan det virke på 3/4G mobilnett (denne har ikke) eller A-gps (tror det heter det) via internett.

Det er opplyst i spesifikasjonene at gps er innebygget.

Tidliger innlegg beskriver og det.

Communication & GPS
Acer's entry-level tablet is well-equipped for wireless communication. Wi-Fi standard 802.11 b/g/n and Bluetooth 4.0 are available. It is no surprise that Acer does not install a dual-Wi-Fi antenna for 2.4 and 5 GHz networks in view of the price range. Many providers omit a GPS sensor, but fortunately Acer does not. While the Wi-Fi adapter works reliably and has sufficient range, the GPS sensor is not one of the strengths of the Acer Iconia B1. The initial sat-fix needs over a minute, even outdoors. The tablet also quickly loses the satellite connection in heavily overcast conditions or in the woods. Nevertheless, it is quite suitable.

Ellers går det vel å bruke en ekstern gps antenne.

Specifications;

Acer Iconia B1-A71

:: Processor
:: Memory
512 MB, DDR3

:: Graphics adapter
PowerVR SGX531
:: Display
7 inch 17:10, 1024 x 600 pixel, capacitive, multi-touch, TN, glossy: yes

:: Harddisk
8 GB SSD, 8 GB

:: Connections
1 USB 2.0, Audio Connections: 3.5 mm jack, audio-out, mic-in, dual-mic, Card Reader: microSD, SDXC max. 32 GB, Sensors: GPS, gyroskope, accelerometer,

:: Networking
802.11 b/g/n (bgn), 4.0 Bluetooth

:: Size
height x width x depth (in mm): 11.3 x 197.4 x 128.5

:: Weight
0.32 kg Power Supply: 0.124 kg

:: Battery
Lithium-Ion, 2720 mAh
Battery runtime (according to manufacturer): 360 min

:: Price
119 Euro

:: Operating System
Android 4.1 Jelly Bean

:: Additional features
Webcam: Front: 0.3 MP, Speakers: 1 watt speaker, Keyboard: virtual, 12 Months Warranty
Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Iconia B1 har ikke SIM-kortholder, og har dermed ikke tilgang på verken GSM, 3G eller 4G... Om den skal på nett, må du ha tilgang på trådløst nett.

Jeg tror Jonnyboy har møtt standarden av Elkjøps selgere. De som er instruert til å snakke opp til dyrere salg.

Så lenge du bruker en kartapplikasjon som støtter offline-navigasjon, er jeg rimelig sikker på at dette brettet duger. Men brettet mitt kommer ikke i posten før i morgen, så jeg skal ikke være påståelig.

:smiley:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...