Jump to content

Godkjent vifteovn i båt fra if forsikring


jsw

Recommended Posts

Aller først: if tar ansvar, de løste saken rimelig kjapt! Honnør til dem for dette!

 

Så til saken:

 

Etter flere tråder her om samme tema ser jeg at Gjensidige har godkjent Thermal 2000, gitt jevnlig tilsyn. Hva med de andre selskapene?? Jeg har ikke Gjensidige, men if.

 

Gikk en runde med if for å vite hva som var godkjent av blåseovner hos dem, brukte Thermal 2000 som eksempel. Syntes det kunne være veldig greit å vite i forkant, dvs slippe å høre i etterkant at: sorry, du valgte feil produkt.

Etter litt fram og tilbake med fagavdeling involvert fikk jeg til svar at intet spesifikt produkt var godkjent, men at det måtte egne seg for utendørs miljø.

Da måtte jeg bare spørre tilbake: Hva er et "utendørs miljø"??

 

Da fikk jeg følgende, hyggelige tilbakemelding:

 

Hei, fikk beskjed nå om at denne ovnen er godkjent, og det var vel denne du hadde sett deg ut.?
http://www.seatronic.no/opplagsutstyr-opplagsovner-c-89_174/thermal-2000-vifteovn-p-420

 

Så da vet vi dét :yesnod:

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Mange med forskjellig erfaring, leste vi i en annen tråd her inne, men min Thermal 2000 skal aldri ertattes. Om den må, blir det i en ny av den samme ! 575,- på tilbud hos Seatronic, det er bra pris ! Løp å kjøp !

 

Webasto Airtop 5000, 2 frostvakter a 200 watt, samt denne vi her sankker om ! Våren kan bare komme !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange med forskjellig erfaring...

 

Jeg så dette. Nettopp derfor var det viktig for meg å vite at den iallefall var godkjent.

 

Årsaken til at jeg absolutt vil ha vifteovn er helt enkelt fordi jeg mener dette er overlegent effektivt i forhold til oppvarming av alle kriker og kroker samt tørking av luft. Så får jeg ha jevnlig tilsyn og regner med at det går bra. Det gjør helst dét, selv om det alltid er noen vet om noen som... :-)

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Har denne i båten, og kjører den på økonomimodus, fungerer glimrende. Har også satt på en temperaturmåler som bryter strømmen til ovnen, den virker som de gamle urene en brukte for å koble inn og ut strømmen, men dette fungerer ved att en stiller inn temperaturen en ønsker den inn og ut på.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Da er ovnen innkjøpt og tilkoblet, fint med alle de positive tilbakemeldingene her på denne vifteovnen :smiley:

 

Har koblet denne temperaturvakten imellom

http://www.clasohlson.com/no/Temperaturvakt/Pr361181000

og satt den til å gi strøm ved temperatur lavere enn 10 grader - det burde holde - særlig fordi jeg i tillegg har montert en avfukter

http://www.seatronic.no/avfuktere-c-404/meaco-dd8l-junior-avfukter-p-4060,

som fungerer fra +5 grader og opp. Og den blåser jo også en del varme når den arbeider.

 

Så nå føler jeg at jeg har sikret meg med både bukseseler og belte... :giggle:

 

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Så nå føler jeg at jeg har sikret meg med både bukseseler og belte... :giggle:

 

Den følelsen skal du ta vare på. Den er viktig.

IKKE tenk tanken at strømmen kan gå o.l., for det vil bare ødelegge nattesøvnen... *knis*

 

(Noen velger å ha dieselfyren stående på laveste temperatur i tilfelle strømmen på brygga går en kald natt)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Har brukt Thermal 2000 i mange år, men i år kjøpte jeg en ny fra Seatronic fordi jeg mistenker at viftelageret begynner å bli utslitt. Vær obs på at dette er en utgående modell. Det har kommet en nyere modell, men ulempen med den nye modellen er at den trekker mye mer strøm. Fordelen med den nye er at den har termostat.

Link to post
Share on other sites

Ny modell?

Det sa de ingenting om - derfor tilbudet altså..

Men om jeg visste jeg kunne velge mellom den med øko-modus eller med termostat, vil jeg nok allikevel ta den "gamle" som jeg nå har kjøpt. Temperaturvakten til noen få kroner gjør termostat-jobben greit. Men å redusere strømtrekket, det går dårlig med en ekstern duppeditt :-)

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Linker du den nye, Bliss ? Det er jo øko-modus og trinn kontra termostat som gjorde 2000 så genial..

Jeg har ingen link til den nye. Da jeg skulle bytte ovn i høst snakket jeg først med Padda Marinehandel der jeg hadde kjøpt den gamle.

 

De ikke flere igjen og hadde måttet ta inn den nye modellen ble det sagt.

 

Den nye har ikke samme øko funksjon (kun to trinn + termostat/frostvakt). Laveste trinn var 800w (tror jeg) og det blir i meste laget

Derfor kjøpte jeg den gamle modellen fra Seatronic. Kan sikkert lønne seg å hamstre da det er begrenset levetid på disse ovnene.

Link to post
Share on other sites

Disse to viftene er produsert av forskjellige fabrikker. Med andre ord er den siste ikke en nyere versjon av Thermal 2000.

Dette ser man ut ifra bruksanvisningen som følger med.

 

Selv har jeg 2 stk Thermal 2000, og er kjempefornøyd med de. Tørre kabiner, og viftene går og går.

 

vifte1.jpg.jpg

 

screenshot298.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Eg var og titta på en brannskadd 411 for noen år siden, meiner på at det da var den "Gjensidige forsikring" godkjente vifteovnen som hadde tatt fyr.

 

Skikkelig ille, det der med båtbrann. Særlig fra vifteovn som en tross alt kunne ha unngått. Men min filosofi er at alle produkter, også panelovn, oljeovn, wallas båtvarmer osv, uansett hvor bra, dyre og godkjente de måtte være, kan avstedkomme feil. Og en sjelden gang går det riktig ille. Det eneste en kan gjøre er å investere i best og tryggest mulig teknologi, gjerne med et ekstra "godkjent"-stempel. Og ikke la seg vippe helt av pinnen av en skrekkhistorie. Da burde jeg sluttet å kjøre bil for lenge siden. For ikke å snakke om å dra båten opp i mer enn 5 knop, kysten er bl.a. full av umerkede skjær.

Legger skrekkhistorien et stykke bak i hodet, men sjekker båten kanskje en gang ekstra framover :-)

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...