Tallisman Startet 20.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 20.Februar.2013 Har en Sleipner oljefylt pakkboks den har nå begynt og lekke inn sjøvann som har blandet seg med oljen pakkboksen det vil si att oljen som står i slangene er begynt og ligne majones.pakkboksen er ellers tett det kommer ikke sjøvann inn i båten. Er litt inne på tanken om og ikke bry meg om dette da jeg hvet att om jeg skifter simmerringer så hvarer det ikke så lenge før oljen begynner og ligne majones igjen. Noen andre båtfolk som har erfaring med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 20.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 Dette kan du godt fikse selv. Grunnen til at simmeringene ikke holder så lenge etter at du har byttet til nye, er at du glemmer å polere propellakselen der hvor simmerringen ligger ann på akselen. Bruk sisal skive på drill og polerpasta så løser du dette problemet enkelt. Er det mye slitasje, flytter du bare pakkboksen litt ut eller litt inn. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 20.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 Husk også syrefaste fjærer, ihvertfall på bakerste simring av de tre. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 20.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 Takk for gode tips. Men for oljefylte pakbokser så føler jeg etterhvert at det er mer normalen med innblanding av sjøvann i oljen. Tror rett og slett att di fleste båter med oljefylt pakkboks har mer eller mindre innblanding med sjøvann i oljen. Sitér dette innlegget Link to post
Bonaqua Svart 20.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 Har samme pakkboks og erfaring som Salomon - får "majones" 3-6 cm opp i slangen på begge sider. Tapper av dette "grumset" innimellom ......men er fort tilbake, Trur heller ikkje dette har store betydning. Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 20.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 Hei, Hadde samme problem på en båt jeg hadde en gang. Tok like godt å konverterte til fett. Det viktige er at det må være et system hvor du skrur fettet ut i hylsen, men for meg fungerte det bra. Mye mer robust enn olje. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner Motor Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Hei Problemet ditt er nok at du ikke får vann inn til bakre simring under kjøring og dermed vil denne miste kjøling og bli ødelagt. Sjøvann vil da trenge inn i pakkboks og blande seg med oljen. Du bør sjekke at vannintakene, på utvendig stevnlager, ikke er tette eller for små. Sjekk også inne i hylserør om det er groe som hindrer vannet å komme helt fram under kjøring. Du kan kontakte oss på Sleipner og vi skal sende deg informasjon om bytting av simringer slik at de blir liggende riktig. Vi har også simringsett til salgs. Viktig at disse har rustfrie fjærer. Med vennlig hilsen Sleipner Motor Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Jeg byttet fra Volvo dong til Sleipner med simmeringer og olje. Ved bytte fant jeg tynn kobbertråd som var viklet rundt akslingen og laget spor. Volvo dongen var ødelagt. Gradene på akselen ble polert med drill og sisalskive samtidig som akslingen ble dreiet rundt. Byttet i 2008 og har ikke noe misfarging av oljen. Har egen slange inn på hylserøret for kjøling. Renhold og forsiktighet under montasje av Sleipner sin oljekjølte pakkboks med simmeringer er vel også veldig viktig for holdbarheten. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Har hatt flere slags pakkboxer på mine snekker. Har i dag oljesmørt pakkboks , noe jeg også hadde på siste snekka som jeg hadde for en del år tilbake. Syntes denne fungerer prikkfritt. Ingen lekkasje , ingen forurenset olje (vann), og helt vedlikeholdsfri, da oljeforbruket jo er lik null. Pakkboxen blir jo en del varm når jeg kjører med høyt turtall over perioder ,men har inntrykk av at dette er " normalt " på disse typene, slik som mange båteiere også refererer til . inkl. Sleipner, i følge tidligere tråder ang. dette temaet.. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 21.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Når jeg tenker meg om så husker jeg att jeg tørrkjørte hylsen i 40 min - Glemte og åpne skruen og slippe ut luft til det kommer inn sjøvann. Dette skjedde August 2012 etter att jeg hadde vært på Slipp. Lurer på om det var nokk til og ødlegge den bakerste simmeringen?.Lurer også på om det er nødvendig og skifte alle simmerringene eller holder det med den bakerste som skal holde sjøvannet ute? Mulig Sleipner motor har en mening om dette pakkboksen var ny i 2011. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Du kan ikke tørrkjøre den p.g.a. glemt lufting, pakkboksen er jo oljefyllt. Lufting av pakkboksen etter sjøsetting er jo for at der ikke blir stående ei luftlomme som "stenger" for sjøvannet, så det ikke kommer helt inn og kjøler ned pakkboksen. Denne prosedyren er det nok mange som aldri utfører, og jeg kjenner sjøl flere i båthavna som aldri har utført dette så lenge de har hatt båt. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 21.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Etter Sleipners spesifikasjoner er det fremhevet att det er vigtig og åpne lufteskruen etter sjøsetting. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Etter Sleipners spesifikasjoner er det fremhevet att det er vigtig og åpne lufteskruen etter sjøsetting. Helt riktig det. For å få kjøling til pakkboksen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.