Jump to content

Vannintrengning i Sleipner oljefylt pakkboks


Tallisman

Recommended Posts

Har en Sleipner oljefylt pakkboks den har nå begynt og lekke inn sjøvann som har blandet seg med oljen pakkboksen det vil si att oljen som står i slangene er begynt og ligne majones.pakkboksen er ellers tett det kommer ikke sjøvann inn i båten. Er litt inne på tanken om og ikke bry meg om dette da jeg hvet att om jeg skifter simmerringer så hvarer det ikke så lenge før oljen begynner og ligne majones igjen. Noen andre båtfolk som har erfaring med dette?

Link to post

Hei

Problemet ditt er nok at du ikke får vann inn til bakre simring under kjøring og dermed vil denne miste kjøling og bli ødelagt. Sjøvann vil da trenge inn i pakkboks og blande seg med oljen. Du bør sjekke at vannintakene, på utvendig stevnlager, ikke er tette eller for små. Sjekk også inne i hylserør om det er groe som hindrer vannet å komme helt fram under kjøring. Du kan kontakte oss på Sleipner og vi skal sende deg informasjon om bytting av simringer slik at de blir liggende riktig. Vi har også simringsett til salgs. Viktig at disse har rustfrie fjærer.

Med vennlig hilsen

Sleipner Motor

 

Link to post

Jeg byttet fra Volvo dong til Sleipner med simmeringer og olje. Ved bytte fant jeg tynn kobbertråd som var viklet rundt akslingen og laget spor. Volvo dongen var ødelagt. Gradene på akselen ble polert med drill og sisalskive samtidig som akslingen ble dreiet rundt. Byttet i 2008 og har ikke noe misfarging av oljen. Har egen slange inn på hylserøret for kjøling.

Renhold og forsiktighet under montasje av Sleipner sin oljekjølte pakkboks med simmeringer er vel også veldig viktig for holdbarheten.

Link to post

Har hatt flere slags pakkboxer på mine snekker. Har i dag oljesmørt pakkboks , noe jeg også hadde på siste snekka som jeg hadde for en del år tilbake. Syntes denne fungerer prikkfritt. Ingen lekkasje , ingen forurenset olje (vann), og helt vedlikeholdsfri, da oljeforbruket jo er lik null. Pakkboxen blir jo en del varm når jeg kjører med høyt turtall over perioder ,men har inntrykk av at dette er " normalt " på disse typene, slik som mange båteiere også refererer til . inkl. Sleipner, i følge tidligere tråder ang. dette temaet..

Link to post

Når jeg tenker meg om så husker jeg att jeg tørrkjørte hylsen i 40 min - Glemte og åpne skruen og slippe ut luft til det kommer inn sjøvann. Dette skjedde August 2012 etter att jeg hadde vært på Slipp. Lurer på om det var nokk til og ødlegge den bakerste simmeringen?.Lurer også på om det er nødvendig og skifte alle simmerringene eller holder det med den bakerste som skal holde sjøvannet ute? Mulig Sleipner motor har en mening om dette pakkboksen var ny i 2011.

Link to post

Du kan ikke tørrkjøre den p.g.a. glemt lufting, pakkboksen er jo oljefyllt. Lufting av pakkboksen etter sjøsetting er jo for at der ikke blir stående ei luftlomme som "stenger" for sjøvannet, så det ikke kommer helt inn og kjøler ned pakkboksen. Denne prosedyren er det nok mange som aldri utfører, og jeg kjenner sjøl flere i båthavna som aldri har utført dette så lenge de har hatt båt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...