Jump to content

Pakkboks og strømtyv Viknes 770 combi


Knutandr

Recommended Posts

Hei jeg har 2 spørsmål.

Det første først.

 

I dag da jeg skulle fylle gris i pakkboksen, klarte jeg å presse ut en stålring på øvre siden av pakkboksen, den knakk.

Går det bra? eller må jeg på land med en gang.

 

Har en garnhaler montert med hydraulikk pp montert på siden av motor med reim til reimskive på motor,

På pumpe er det montert en magnetclutch, pumpa og fundamentet er tredd nedd på motorlabb, og Clutchen får da minus fra gods.

Så er ledning koblet til + på batteri med en bryter mellom. I den siste tiden har jeg merket mer rust rundt og på motor, samt noe hvott som legger seg på alt.

Så spm er om tæringen kommer fra magnetcluthen

 

 

Link to post

Er ikke så uvanlig att fjæra som holder simmerringen på plass i fettsmurt pakkboks deler seg i to en finner da som regel den ene halvmånen i kjølsvinet . Svar på ditt spørsmål er att du trenger ikke stresse med og ta båten opp med engang i din pakkboks har du fremdeles den aktre simmerringen som holder tett. Det samme skjedde meg en av di første dagene jeg hvar begynt på ferie i 09 jeg fortsatte min ferie og brukte båten i 6 uker før jeg tok den på land og skiftet simmerring uten problem.

Link to post

:worry:

Du har nok dessverre sprengt den fremre simmeringen. Ingen umiddelbar synkefare om du ikke ser vann strømme inn, men det må utbedres før du bruker båten. En vanlig feil er å trykke inn for mye fett i pakkboksen. Når simmerringene er i orden kommer det ikke vann inn via pakkboksen, men fettet kommer heller ingen vei, det forblir stort sett i pakkboksen og forbrukes minimalt. Trykker du inn stadig mer fett vil det føre til at pakkboksen fylles opp, fettet har ingen mulighet for ekspansjon, pakkboksen går varm og i verste fall sprenger fettet seg vei gjennom de sprengte simmerringene. Og når bakre simmerring er sprengt, fyller du også opp hylserøret med fett.

Det klarer seg som regel med en tørn på smørekoppen vår og høst. Skru til du kjenner litt motstand og så ytterligere ett tørn, skru så litt tilbake så fettet kan ekspandere når det blir varmt.

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post

Du må antakelig av med roret & propellen . Løsne klemflensen og trekke akselen ut til du får av klemflensen. da er det bare og bytte simmeringer. Man bytter selfølgelig begge når man først er i gang , samt sjekker hylserør for tæring osv. Lageret bak i hylsa bør også sjekkes/skiftes når først akselen er ute.

Det er litt jobb, men dette er noe man gjør hvert 10-20 år.

 

Sjangsen for en stor plutselig lakkaske er forøvrig svært liten, men du bør utbedre dette i løpet av våren.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...