Knutandr Startet 20.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 20.Februar.2013 Hei jeg har 2 spørsmål. Det første først. I dag da jeg skulle fylle gris i pakkboksen, klarte jeg å presse ut en stålring på øvre siden av pakkboksen, den knakk. Går det bra? eller må jeg på land med en gang. Har en garnhaler montert med hydraulikk pp montert på siden av motor med reim til reimskive på motor, På pumpe er det montert en magnetclutch, pumpa og fundamentet er tredd nedd på motorlabb, og Clutchen får da minus fra gods. Så er ledning koblet til + på batteri med en bryter mellom. I den siste tiden har jeg merket mer rust rundt og på motor, samt noe hvott som legger seg på alt. Så spm er om tæringen kommer fra magnetcluthen Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 20.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 Er ikke så uvanlig att fjæra som holder simmerringen på plass i fettsmurt pakkboks deler seg i to en finner da som regel den ene halvmånen i kjølsvinet . Svar på ditt spørsmål er att du trenger ikke stresse med og ta båten opp med engang i din pakkboks har du fremdeles den aktre simmerringen som holder tett. Det samme skjedde meg en av di første dagene jeg hvar begynt på ferie i 09 jeg fortsatte min ferie og brukte båten i 6 uker før jeg tok den på land og skiftet simmerring uten problem. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 20.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 (redigert) Du har nok dessverre sprengt den fremre simmeringen. Ingen umiddelbar synkefare om du ikke ser vann strømme inn, men det må utbedres før du bruker båten. En vanlig feil er å trykke inn for mye fett i pakkboksen. Når simmerringene er i orden kommer det ikke vann inn via pakkboksen, men fettet kommer heller ingen vei, det forblir stort sett i pakkboksen og forbrukes minimalt. Trykker du inn stadig mer fett vil det føre til at pakkboksen fylles opp, fettet har ingen mulighet for ekspansjon, pakkboksen går varm og i verste fall sprenger fettet seg vei gjennom de sprengte simmerringene. Og når bakre simmerring er sprengt, fyller du også opp hylserøret med fett. Det klarer seg som regel med en tørn på smørekoppen vår og høst. Skru til du kjenner litt motstand og så ytterligere ett tørn, skru så litt tilbake så fettet kan ekspandere når det blir varmt. Redigert 20.Februar.2013 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knutandr Svart 21.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Hei og takk for svar, Her er det en som mener jeg jeg må få det fikset og en som mener jeg kan bruke båten. jeg startet opp å kjørte tilbake til havna i går uten at jeg kunne se noe lekkasje. Men den kan vel plutselig komme når det ikke passer. Er det mye jobb å skifte den ringen eller fjæra? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Du må antakelig av med roret & propellen . Løsne klemflensen og trekke akselen ut til du får av klemflensen. da er det bare og bytte simmeringer. Man bytter selfølgelig begge når man først er i gang , samt sjekker hylserør for tæring osv. Lageret bak i hylsa bør også sjekkes/skiftes når først akselen er ute. Det er litt jobb, men dette er noe man gjør hvert 10-20 år. Sjangsen for en stor plutselig lakkaske er forøvrig svært liten, men du bør utbedre dette i løpet av våren. Sitér dette innlegget Link to post
Knutandr Svart 21.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Ja har snakket med en del folk i dag. å de mener det ikke er noe stor sak å skifte ringen. Båtvogn har vi jo i havna, å der kan jeg stå lenge nå på denne tiden. Å de ringene koster vist ikke all verden heller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.