Jump to content

Kjøp av min første seilbåt, hva bør jeg sjekke?

Normannj

Recommended Posts

Hei!

Har tusslet litt rundt her på forumet, men har nå laget meg en bruker for å stille noen spørsmål angående kjøp av min første seilbåt.

Jeg er helt blank når det kommer til seilbåt. Så må komme hit for hjelp.

Jeg har sett litt rundt på både Finn og Blocket, men har aldri funnet en båt som har det jeg vill ha, før nå.

Siden jeg er relativt ny angående seilbåt lurer jeg på hva jeg må være obs på.

Har funnet en båt som jeg virkelig likte.

Båten er en Nantucket Islander 33 fra 80 tallet, som jeg liker veldig godt etter bildene jeg har sett. Siden det står veldig lite om disse på nettet lurte jeg på om det er noen som vet noe om de eller har erfaringer?

Fikk beskrevet at det ikke var noen store feil.. men det er jo ikke sikkert.

Det jeg kan tenke meg som ble nevnt var vell:

Propell hadde litt tæring pga. for lite sink.

Båten har teakdekk og noen av natene skal være litt slitt, om jeg forsto det rett.

Cockpit trenger og slipes og lakkes.

Noen kroner og jobb kan jeg legge ned på båten. men noe større prosjekt rundt det vill jeg helst unngå.

Men er det noe spesielt jeg bør vite før eller noe jeg må se etter når jeg eventuelt drar å ser på en bruktbåt? Er det noen mulighet å leie en ekspert som kan dra å se på den og gi en tilstands rapport eller lignende? Da jeg er på jobb kan jeg ikke dra akkurat nå.

Noen som har kjøpt usett med hjelp av en innleid ''ekspert''? eller er det mer uvanlig rundt båter?

Dette er en båt jeg virkelig har lyst på å den virker som den har de løsningene jeg ser etter.

Har ikke sett en eneste båt som har den romslige å fine løsninger for å være så ''liten''( 33 fot )

Er det noen andre båter dere vil anbefale? Som har rikelig med plass under dekk, stor lugar, do med dusj, varmt og kalt vann, kan seiles aleine og er ellers en bra båt for en nybegynner. hadde tenkt å bo i båten så må være litt komfort, men vil også ha en sikker og sjødyktig båt!

Håper det er noen som kan hjelpe en nybegynner her, og at det ble ok skrevet.

Om det er noe mer dere må vite for å kunne hjelpe er det bare å si ifra.

Velkommen til forumet! Jeg ville vært skeptisk til en båt med gammelt, slitent teakdekk; er det først litt problemer med det skal du ikke se bort fra at det dukker opp flere, å bytte ut slikt koster mye. Ellers er det viktig å sjekke tilstanden på motor, seil, rigg og kjøl (skader etter grunnstøting?).

Hyggelig med nok en båtboerkandidat! Jeg bor på 32 fot og synes det er akkurat passe, andre krever langt mer for å trives, atter andre klarer seg med mye mindre. Jeg synes det er viktig å ha ståhøyde i det meste av salongen.

Mens jeg haler foten opp av salaten er sikkert kyndigere sjeler på god vei til å komme med klokere ord.

Redigert av Euklid (see edit history)

Noen kjappe tips, hulter om bulter:

les tråder her på BP som omhandler råd knyttet til kjøp av bruktbåt. Det er veldig mye erfaringsgrunnlag du kan dra nytte av (bruk søkefunksjonen).

ikke kjøp båt uten at du har satt deg skikkelig inn i mulig fallgruver og har en realistisk forståelse av kostnader og arbeid forbundet med å rette opp eventuelle feil.

For å en aktiv tråd og gode innspill kan det lønne seg å stille spesifikke spørsmål, vise bilder eller lignende fremfor å håpe på at noen skrive lange generell betraktninger som kanskje kan være av nytte.

Mange her kan være behjelpelig med besiktigelse om du bor langt unna.

Kjenner ikke båten du vurderer, men har et inntrykk av at det er få i markedet. Det kan bety at den er tyngre å få solgt om den ikke helt er slik du finner ditt behov å være.

Første seilbåt er sjelden "ideell", men vet gjerne for lite om hva en er tjent med første gangen en solgte (jeg måtte ha tre forsøk før jeg "traff").

Ekstrautstyr og oppgraderinger får selger aldri mye igjen for. Så det er mye bedre å finne en båt der forrige eier har tatt brorparten av slike kostnader, fremfor å kjøpe et oppussingsobjekt.

De aller fleste seilbåter er gode sjøbåter og tåler mer enn mannskapet. Men en dårlig vedlikeholdt båt kan gi problemer som potensielt er farlig.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Det så jo fint ut det der, men som Euklid sier, er tilstand på teak, motor og seil så viktig at jeg fraråder deg å kjøpe usett.

Teak, motor og seil til den båten, vil koste omtrent det samme som han skal ha for båten. Jeg ville uansett prutet en del på prisen om det viser seg at du fortsatt MÅ ha den båten etter å ha sett den.

Grønske på ratt, er vel ikke det verste og bare kosmetisk samtidig som det lar seg fjerne.

Jeg bor selv i en 34' gammel Svenske og trives kjempegodt med det. Jeg betalte også mer, men da var det andre tider. Nå er tiden for å gjøre godt båtkjøp og det vet selger sikkert like godt som alle andre.

Om du ikke er så båtvant selv, ville jeg nok hatt med meg en annen som du anntyder, men pass på at denne personen ikke er en som til vanlig frekventerer i båter som er 3-4 ganger dyrere enn det du har penger til. Jeg personlig liker båter fra 80-90-tallet bedre enn de nesten nye man kan kjøpe nå. Dette er for meg så viktig, at jeg heller kjøper noe som må repareres enn å kjøpe noe jeg ikke trives med.

Du vet selv hvilket budsjett du har, så jeg skal ikke råde deg til å kjøpe hverken det ene eller det andre som koster 100-300' mer enn det du er på jakt etter.

Som sagt tror jeg du har en del prutningsmonn på den båten, da den vel ikke er av de aller mest vanlige og sikkert litt "tungsolgt". Dette er noe du skal ha klart for deg, da du ender opp med å skulle selge denne en gang før eller siden og da er det bedre å ha noe ettertraktet å selge enn noe som er litt "sært".

Jeg ville ikke funnet på å kjøpe en båt uten å ha vært ombord. Du skal be om å få tilbringe 5 minutter alene i båten. Så skal du slenge beina på bordet og spørre deg om du kunne tenke deg å sitte akkurat der hver kveld ett par år fremover. Posetivt med to lange benker, slik at begge kan sovne mens man leser i drittvær om du brått får en livsledsagerske (om du ikke allerede har).

Kjempeflott med to adskilte lugarer og egen dass/dusj. Alle disse tingene har jeg i min båt også og setter pris på hver og en av dem gjentatte ganger hver mnd.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Tror jeg fant båten, koselig og praktisk innvendig synes jeg. Ville sjekket teakdekket veldig grundig, dersom det etterhvert må byttes blir det dyrt!. En detalj siden du skriver at du vil ha en båt som er lett å seile alene: denne har ikke selvskjøtende vinsjer, og det er en ulempe i så henseende. Stor pluss for ovnen hvis du skal bo ombord. Pluss også for fast vindrute.

Framtia på AIS

Har funnet den jeg også, men det å ikke ha selvskjøtende vinsjer kan man sikkert leve med. Det er mulig man kan kjøpe en tilsats som passer på eksisterende vinsjer, men ellers går det garantert bra uten. Denne båten kommer uansett aldri til å vinne noen soloseilas. Om jeg ikke husker feil, har den lystall på 1.14, noe som indikerer at den seiler meget godt for en motorseiler å være. Jeg har ikke så godt nett i dag, så jeg fikk ikke sett så nøye på bildene, men mener å ha fått med meg at den er finnkjølet og det er en fordel på seilegenskapene kontra langkjølet som vel er mer vanlig på Motorseilere.

Men jeg gjentar... IKKE kjøp uten å ha vært om bord selv. Dette er ikke som å handle bolig usett selv om du skal bo der.

Bildene kan også lyve temmelig mye og selger kan ha vært selektiv med hva han har tatt bilder av. Jeg kan med letthet få svigemor til å bli borte fra et familiebilde om jeg vil, så om man har tilgang til Photoshop, er egentlig annonsebilder ingenting verd.

RSL

Flott båt det der, sikkert go kvalitet på den, men pris er for høy, denne kommer til og være leeeeenge på finn. Uansett er det en gammel 33 foter fra nesten 70 tallet. Lett seilt kan den heller ikke være med semi lang kjøl og båt på 8 tonn med seil som ikke blir nevnt i annonsen er dårlig tegn. Men har selv seilbåt fra 1978 som er konstant i oppgradering, konemor har ikke råd til sko lengre for jeg kjøper ting jeg MÅ ha. Motor,varme,seil,og skader er viktigst. Teak dekk og interiør osv er bare gøy og fikse på.

Takktakk!

Ja, det ser ut som det er slik. Er det noe jeg kan gjøre eller se etter for å vite om det er små eller store problemer med dekket? glemte og nevne at det er sånn flush og sandwich dekk, om det spiller noen rolle?

Har lest litt rundt ja, om hva man skal se etter, og da blir jo det du nevner nevnt. Men er det inntrykket å magefølelsen som teller mest her også? Ser jo så klart etter ting som kan virke rart eller ødelagt. men tenkte om det er noe mer spesifikt man bør se etter? Som ting man lett overser om man ikke er nøye.

kjøl, skrog, ror, motor og seil har jeg fått en liten forståelse for, men rigg er jeg litt usikker på. Hva ser man etter her?

Stå høyde er jeg vell egentlig ganske enig i at det må være, blir slitsomt i lengden å gå å bøye seg. Hvilken båt har du, euklid?

Problemet er vell det at jeg ikke helt vet hva man skal spørre om her. Jeg søker meg rundt å leser meg stadig frem på ting jeg lurer på, men visse ting er det vanskelig å finne svar på så man skjønner det. Å som sagt så er jeg mest ute etter tips å triks som kan være lurt å vite når man går til innkjøp av båt. Å siden jeg er ny innen dette med seiling å seilbåter, og kommer fra en plass hvor det ikke er en eneste seilbåt i marinaen, er det lite hjelp å hente der og.

Båten ligger ute på Finn, og jeg har vell kun sett 2 eller 3 til etter noen søk på google.

Ekstrautstyr og oppgraderinger kan jeg godt koste på litt ekstra, om det skulle være nødvendig. Men helt klart, finner jeg en båt med det jeg føler jeg trenger så er jo det bra, noe jeg føler denne har.

blir drøyt å betale mer en 700k for en båt synes jeg. men ikke engang båtene i den prisklassen har jo det som jeg synes er så praktisk å fint med denne. nettopp det med god plass nedi, fin lugar i bauen, dass, dusj, fin messe, fint kjøkken, og greit kartbord med bra sitteplass. det er som akkurat det jeg har leita etter.

Ja, en liten stund med båten selv før kjøp er jo et must. sånn er det med det meste synes jeg. så man kan binde litt å se om det er noe en virkelig liker. liker helst å se selv også, blir jo stresset av folk i rundt seg når man skal se litt nøye på ting.

Han nevnte det med vinsjene ja, men som jeg forsto det er det enkelt å fikse?

Og det med å se usett er jeg jo egentlig enig i. var derfor jeg tenkte mer på dette med noen ''ekspert'' som kan bli med eller eventuelt dra å se på den, kanskje ta noen bilder osv.

Men det kanskje er best å vente til man er ferdig på jobb å håpe den ikke er solgt, så man får dra å se på den selv?

Hva mener dere ville vert en mer passende pris på den?

Semikjøl, hva er forskjellen her. jeg søkte på dette før idag, men fant ingenting. :confused:
Kom jo bare nye og nye innlegg jo mer jeg skreiv så det ble en lang post dette.

Takk for flotte svar!

Redigert av Normannj (see edit history)

Er enig med mange her, jeg tenker at den nok er 100" for dyr, kanskje mere.... Synes det lukter "langturseiler" lang vei av denne, sjekk stående/løpende rigg, skroggjennomføringer og fukt i tillegg til det som allerede er nevnt. Ellers var den fin og sikkert veldig bra som bo båt. Stusser litt ved lystallet. synes dette virker høyt for tung semilangkjølt motorseiler.

Trygve

Åpne alle luker, skap, skuffer og benker og pirk på absolutt alt. Grav i det som kan graves i av utstyr, åpne strømpanelet og sjekk koblinger, trykk på alt av brytere, steng og åpne alle bunnventiler, test dusjen og toalettet, kort sagt; test alt som kan testes, ta MANGE bilder og skriv ned en liste over alt som bør byttes iløpet av kort tid eller som ser slitent ut. Gå på nett når du kommer hjem og sjekk hva ting på den listen vil koste å kjøpe nytt evt restaurere/overhale. Vurder også hva du kan gjøre selv og hva du må betale andre for å gjøre. Bruk kalkulatoren, og sov både to og tre netter, før du besøker båten en gang til.

Jeg kjøpte den første seilbåten jeg var på visning i, og tok meg ikke tid til å pirke for mye på ting. Følte litt at jeg "invaderte" privatlivet til forrige eier ved å rote og grave for mye, og gikk dermed glipp av endel "tjaffs" som jeg gjerne skulle oppdaget før kjøpet. Nå er jeg heldigvis glad i å pusse å fikse, og har både hus og garasje som jeg kan fylle med båt-ting som må fikses på, men skulle jeg bodd i en båt og samtidig reparert like mange ting som jeg nå må fikse, så hadde jeg nok gått på en smell.

Så ta deg god tid, ikke stress, om båten blir solgt fordi du er for "treig" til å bestemme deg, så dukker det bestandig opp et annet godt kjøp om ikke så lenge.

Happy hunting :smiley:

For nøyaktig ett år siden var jeg i trådstarters sko... det vet mange av dere alt om. Jeg kunne ikke kjøpt meg seilbåt uten hjelp herfra.

Det er lite info om båtmodellen på udkik.dk

http://www.udkik.dk/app/yyshow.jsp?id=NANTUCKET33&pr=979

ikke sikker på om det er samme modell en gang.

Det er mye man kan se ettter og mye er nevnt.

Det med dekket/ dollbord: problemet her, som med mange eldre båter, er at sandwich-konstruksjonen, som gjerne har balsatre som kjernemateriale, kan få vannskader om ytterdekket lekker. Dette kan være i røstjern, der hvor vant, altså side-wire fra masta, går gjennom dekket. Og det kan være lekkasje gjennom skruehull hvor teaken er festet til dekket. Spør derfor eier i det minste om hvilket vedlikehold det har vært av tettninger av gjennomførringer i dekket. Når du ser båten må du også se godt etter. Vanntrukket balsakjerne avdekkes gjerne ved at det er svikt i dekket,men muligens vanskelig når det er treak oppå som også avstiver. Se etter vannlekkasjer ved røstjern innvendig.

Jeg skal ikke begi meg ut på de store rådene. Men, som det blir nevnt, mest mulig ståhøyde. jo mere utstyr som er nyere enn 10 år og er inntakt er toppers. Elektrisk oppleg er er viktig. Så også rigg, mast, seil og motor. En båt bør være tørr.

Siste råd for nå er: kom deg på visninger, også de båtene som er under og over klassen du mener er riktig for deg. Det handler om å få erfaring om hva du skal se etter, særlig som fersk ang seilbåt. ikke let deg blind på finn. Du vet ikke hva du ser etter før du har vært ombord i noen båter. Du vet også lite om hva du kan vente deg av tilstand til hvilken pris. Jeg kjøpte båt nummer 4 som jeg så på.

jeg skal se om jeg finner min "kjøpstråd". Tror den het noe slikt som "Eurekas seilbåtjakt".

Masse lurt er allerede nevt. Da vi begynte å snuse på seilbåt, kjøpte vi en hel haug med bøker om seiling, samt "båtvedlikehold - og enkle reperasjoner". Dette, samt masse tid på båtplassen gjorde oss bedre rustet til visninger. Vi Googlet bobåt og kjøpetrådene her på BP, og samlet tips i et excelark. Boken "vedlikeholdslogg for båteieren" er også kjekk for å finne spørsmål til en visning.

Hvordan er tilgang på båtplass der du tenker? Hvordan tenker du å bo? Vaske tøy? Kan du klare deg med båtens dusj?

Vi kikket på flere båter før vi kjøpte, noe jeg er glad for.

På båtene vi kikket på, så vi forskjell på vedlikeholdsnivået,- de som var nøye, var det jevnt over, de som var slurvete, var også det jevnt over, men det syntes ikke på bildene... Feks grønske på rattet, hvorfor er det slik? Er dette et bilde på vedlikeholdet jevnt over (les latskap eller slunken lommebok), eller er det kun et bilde på manglende rengjøring? Min drømmeselger er et petimeter som tar hele båten seriøst.

God jakt :)

Guest Avmønstret#

Likte ikke helt det med tæring på propellen "pga for lite sink". Båten ligger med landstrøm og avvfukter, kan det være en del av årsaken og hvor omfattende er evt. denne tæringa?

Avfukter er jo flotte greier men er det noen spesiell årsak til at det er i bruk? Har båten et fuktproblem som "dekkes over" vha avfukter?

Skjønner godt at du liker båten, syns også den var veldig tiltalende. Men er enig i de andre her som påpeker at det er en sjelden og "sær" båt som antagelig er vanskelig å omsette i forhold til andre mer vanlige og ordinære båter, så prisen er vel noe for høy.

Hei Nordmannj

Da jeg leste om dette ble jeg først veldig skeptisk, men etter at jeg finstuderte annonsen og bildene fikk jeg et mer positivt intrykk.

Vanskelig å beskrive hva du bør se etter, men her et par tanker jeg gjør meg:

- Er båten tørr? Dvs er det noen lekkasjer fra dekket? Dette kan være vanskelig å oppdage men du bør kontrollere spesielt alle steder der det er gjennomføringer gjennom dekk som vantinnfestninger o.l

- Hva med plastpest? Dette er heller ikke så lett å kontrollere uten å ta opp båten osv.

- Teakdekket virker ganske slitt på enkelte steder. Spørsmålet er hvor slitt det er, og det er ikke lett å vurdere for en som ikke har erfaring med gamle teakdekk.

Tror det hadde vært en fordel å hatt med seg en som har erfaring med 80 talls seilbåter når du skal se på båten. Når det gjelder markedspris er den vanskelig å fastsette siden det ikke finnes tilsvarende båter i Norge. Slik jeg tollker annonsen virker selger veldig seriøs. Dette kan være en veldig godt kjøp men det også ende opp med mareritt. Hvis du går for denne båten må du belage deg på hå ha den en stund. Tror ikke dette er en lettsolgt båt. Hvis man skal sammenligne denne båten med noe annet er Najad 34 det første jeg tenker på. Muligens også HR Rasmus.

Lykke til :)

Det skal mye til for at alt skal være perfekt på en såpass gammel båt, så neon ting får være viktigere enn andre.

Man får nesten dårlig samvittighet av å ramse opp alt man bør sjekke osv osv... man risikerer å aldri få seg båt om man skal høre på alle, så dette er ikke ment som avskrekking.

Ang fukt i tak, ville jeg sjekket hva han har gjort med lukene.

Er det svart Sika som er klint på her?

luke_midt.jpgluke_foran.jpg

RSL

Hei!

Jeg har bodd i en 33-foter fra 70-tallet i tre år. Det var den første båten jeg kjøpte. Her skal du få et par gode tips:

* Ikke bli hodestups forelsket i båten med en gang du kommer om bord, med påfølgende ignorering av feil og mangler. En gammel båt har garantert mye å sette fingrene på. Mye kan være mer alvorlig enn det først ser ut til. Selv sjekket jeg ikke skroget grundig da jeg kjøpte båten. Etter hvert viste det seg å være en gammel kollisjonsskade ved kjølinnfestingen som førte til at vi måtte ta båten på land og bruke to uker på å slipe ned hele bunnen av båten med vinkelsliper og støype ny glassfiber. Det var et helvetes arbeid som kunne vært unngått ved bedre inspeksjon før kjøp!

* Se etter vann under dørken. Er det det - er det salt eller ferskt? Er det salt - glem båten. Er det ferskt - hvor kommer det fra? Se etter krakeleringer/sprekker i skroget, særlig rundt kjølen. Ikke finn på å kjøpe en grunnstøtt båt.

* Hvordan ser motorrommet ut? Flyter det oljevann i bunnen, og rør og ledninger ligger som en spaghetti? Styr unna. Det vitner om dårlig vedlikehold og mange hjemmelagede løsninger.

* Finnes det vannskader på interiør? Det betyr lekkasjer eller kondens. Det kan være et helvete å få tettet og reparert.

* Hvordan lukter det når du kommer om bord for første gang? Lukter det stramt/muggent/septik bør du tenkte det nøye om. Det skal lukte nøytralt og friskt i en båt.

* Stol på magefølelsen.

Er det den båten som ligger på finn? I så fall er prisen ca 100.000,- for høy. For et par hundre tusen ekstra kan du få en 20 år nyere og dobbelt så stor båt i dag.

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Propell hadde litt tæring pga. for lite sink.

Ikke lest alle svarene, så med fare for å gjenta andre :

Den setningen der finner jeg skummel !

Jeg byttet i November ut mitt seildrev pga tæreskader. Kostet meg 50 000,- :headbang:

Propellen er normalt ikke det første som tæres, så er propellen tæret, er sannsynlig vis andre komponenter på drevet enda mer tæret.

Få dette undersøkt !

Sjekk olja på drevet. Er det vann i den er det sannsynligvis gjennomslag allerede.

Men det kan være ille selv før det er gått så langt.

Det sagt, så er det ikke umulig at skadene på propell skyldes kavitasjon heller, men så lenge selger selv opplyser at det har vært for lite Zink så er det vel derfor skulle man tro....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Takktakk!

Stå høyde er jeg vell egentlig ganske enig i at det må være, blir slitsomt i lengden å gå å bøye seg. Hvilken båt har du, euklid?

Nordship 32. Veldig fornøyd med den som bobåt, men akterlugaren i Nantucketen ser langt bedre ut enn min; det var jo en skikkelig rederlugar der!

Det er mye godt å si om denne båten, og selv om det ikke er årets kupp slik den står er det ikke godt å si hva som er rett pris for en spesiell båt med mye utstyr om selger er tålmodig; hva ville en tilsvarende utstyrt Najad eller HR fra samme epoke ligge på? På den annen side bør en kanskje ikke betale allverden for en steingammel radar eller annen elektronikk som kan ta kvelden når som helst.

Jeg er veldig fornøyd med å ha et skikkelig cockpittelt når jeg skal bo i båten, men slikt kan en jo få sydd senere, selv om det selvsagt koster litt. Båten har ikke særlig mange vinduer, føles den mørk innvendig? Nå har jeg alle gardinene trekt for det meste av året i min båt, så mine mange vinduer i skroget gjør kanskje ikke allverden av forskjell, når alt kommer til alt.

Steinsvik har en bra liste over kontrollpunkter. Gammel båt er alltid litt jobb, så det gjelder å finne en som har en standard en kan opprettholde uten at det bare blir et ork.

Seilene er av noenlunde moderne standard, om motoren er så velholdt som det kan virke trenger ikke det heller være noe enormt problem, skjønt det aldri er godt å si når gamle dieselmotorer blir kostnadbomber. Jeg tror jokeren er teakdekket, hvis dette må skiftes (og det må det før eller siden) kan det finne på å ryke seks sifre.

Eureka, den linken er til feil båt, fant dog ikke den jeg mener. Etter det jeg har funnet ut er den designet av Peter Cole i Australia men bygget i Taiwan, og som jeg har forstått det er vist Peter Cole en meget respektert båtdesigner. Det lille som er skrevet om den er for det meste posetivt også.

Det med båt bøker har jeg tenkt på, skal sjekke ut de titlene du nevnte der og bestille noen så man har å bla i.

Det nevnes mye om hva man bør se etter her, og det har virkelig hjelpa meg med å få en bedre forståelse om hva jeg bør se etter.

Som nevnt så har man jo flere båter i ulike prisklasser fra ny til eldre, og har sett litt på andre båter nå. og hevet budsjettet til maks 1. mill. det er en god del mer utvalg i den prisklassen. Men lurer litt på hvilke merker som er bra? Hva har dere og hvordan er båten? Hva har dere prøvd og kan anbefale over 32'?

Eller er det slik at alle båter er bra, men at det spiller mer på hvordan den er vedlikeholdt, brukt og hvordan man selv liker båtens egenskaper? Siden jeg er ny innen dette har jeg vell ingen form for erfaring med hvordan en behagelig båt er å seile, for meg.

Forstår at man så klart må lete litt etter den båten man vill ha, men for å unngå så mye leting som mulig vill jeg helst begrense hvilke båter som er verdt å se på.

Båtplass er vell noe vanskelig nå for tiden. Det er en god del gjestehavner rundt om kring hvor jeg bor, og kjenner en god del båtfolk så jeg får nok lånt meg en plass til jeg får løst det. Ellers har jeg jo tenkt å reise litt rundt, og bo der det går å jeg vill bo helt enkelt.

Ellers er jo klesvask mulig å gjøre med en bøtte, vaskemiddel, vann og litt slit.
Najad er jo så innmari dyrt, men ingen tvil at det er en fin båt, med bra løsninger under dekk. hvorfor er de så dyr? leste noe om at prisene styres etter hva folk er villig til å betale, da er det vell slik med de også? men i den prisklassen er det jo en god del andre båter som kanskje frister mer.
Selger nevnte at 3-4 rekkestøtter var byttet pga at de lekte, men de skal ha bli fikset.
Dette ble sagt om røst jernene: Røst jern gjennomføringer er lett å vedlikeholde da de er fylt med sika og har deksel på topp.
Skal man si at konklusjonen på hva man skal se etter er å helt enkelt se på alt som er på båten, i alle kroker å kanter, og ser det bra ut så er det bra?
Er av typen som fikler og lurer rundt alt som er, så det burde gå greit da eller?
Men er fortsatt litt usikker på hvordan man ser om en rigg er bra eller dårlig, er det slik at det også synes veldig godt?
Aksling skulle være i rustfritt.
Selger sa at riggen var bra og solid, men at den ikke var ny. men inntrykket jeg fikk var at det skulle være i bra stand.
Han sendte en ganske lang liste over ting jeg spurte om pluss om det var noe annet man burde vite om, så det var rart om han ikke nevnte noe om den svarte ''listen'' rundt lukene. det så litt merkelig ut, skal høre med han om hva det er.
Ellers så hadde det vært fint om noen kunne dele sine erfaringer med sine båter eller båter dere har opplevd på andre vis.

Vill ha en båt jeg kan stole på og som jeg samtidig kommer til å trives i. trur jeg sa tidligere i tråden at jeg ikke hadde noe bestemt budsjett men at over 700k ville blitt litt drøyt, men har også funnet ut at det er rundt der det er størst utvalg, de blir også en god del nyere i den prisklassen. Trenger ikke handle båt akkurat nå, og heller ikke for 1. mill. Vill også være forberedt i tilfelle det dukker opp noe som kan være kurrant.

Ellers kika jeg på den Luffe 43 ja, men fant like mye om den på nettet som Nantucketen.

Er det noen som har erfaring med Luffe 43? eventuelt tanker rundt den på finn?

Har også sett en god del på jeanneau, beneteau og bavaria. noen synspunkter på de? har hørt mye dårlig om bavaria, stemmer det?

Den Luffe 43en burde ha en verdi på 1,5 mill eller så der. Ny 43 foter derfra koster vel 3-4 mill. og dette er langt fra volumprodusjon. Send en IM til Kjappfot, han er den eneste jeg vet om her på BP som seiler Luffe. Selv har jeg drømt om en 43 ds, under finner du en film fra da den norske båten Lufelia var på langtur.

seilmagasinet.no/id/24524?catid=4&catname=Turseiling

Men husk at en større båt gir større kostnader.

Framtia på AIS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...