Albinisten Svart 24.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2013 Har ikke lest alle svarene her så det er mulig jeg kommer med en del gjentakelser, men får så være. Vi gjorde som du for noen år siden og kjøpte båt uten å kunne noen ting om seiling, motorteknisk, el-teknisk etc. Vi har samme båten idag, men det har kosta kroner og tid! Neste gang skal vi forsikre oss om at motor og det elektriske anlegget er på stell. Som Euklid nevner ville jeg unngått en båt med "slitt" teakdekk, spår deg mye arbeid, frustrasjon og kroner der! Nye seil kan jo bli veldig dyrt, men har man kronene det koster og er villig til å bruke de så er det jo ikke der du kjører deg fast på tid og arbeid. Problemer på motor og el-anlegg tar tid å fikse uansett om du gjør det selv eller setter det bort som verksted jobb. Rigginga er ett viktig punkt spesielt om du som du sier vil ha en båt som er enkel å seile solo, ikke hokus pokus å gjøre noen grep som får alle fall og skjøter ned til cockpit, men det kan være at eksisterende tauverk er for korte og da må du skifte disse og du må ha blokker, avlastere og vinsjer og det koster penger. Alle disse "feilene" har vi/er i ferd med å utrede og skulle gjerne vært foruten en del av dem. Håper innlegget mitt kan være litt til hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Ut på tur Svart 24.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2013 Ser at du tenker å reise rundt, og låne plass osv. Om du går endel opp i størrelse på båten, så blir også potensielle båtplasser færre pga bredde. Da vi kikket etter vår ferie/familiebåt, kikket vi først på båter fra tidlig 80tall pga pris, men endte etterhvert på et noe høyere budsjett, og gikk for en Bavaria 38 fra 98 istedet. Fordelen med disse er bl.a. plastbad og dusj,- slipper å dusje rett på treverk. Og så er jo alt nesten 2 tiår nyere enn hva vi kikket på først. De masseproduserte båtene får mye pepper her inne, men gjør du et søk på finn ut fra pris og er litt selektiv på alder, ser du at det er flest av Bavaria, Jean. Benet. osv. Du får en ganske så bra båt i prisklassen 5-700 etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
Normannj Svart 26.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 Fin film, takker for linken! Hvilke kostnander kan jeg regne med? Hvor mye går i vedlikehold og eventuelt reparasjoner, og hvor mye øker de for hver fot? Ser helst etter båt uten teakdekk ja, det er ikke så om og gjøre for meg. det likte jeg med luffen da, den var nesten teak fri. Albinisten, kan du fortelle litt mer om hva du har måttet utrede og hva det har kostet sånn ca ? Ut på tur, hvordan liker du Bavarian din? Hvordan håndterer den hardt vær? Da jeg har planer om å reiser litt rundt, muligens en jordomseiling så vill jeg ha en båt som tåler det og er sikker. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 26.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 Men er fortsatt litt usikker på hvordan man ser om en rigg er bra eller dårlig, er det slik at det også synes veldig godt? Man kan se om vant og stag er rette og fine, eller har knekk, om kordellene ikke er tvunnet jevnt og pent hele veien. Innfesting av salingshorn, om det er bulker eller andre tegn til skade på mast eller bom. Tilstand på trinser i mastetoppen som fall skal løpe over. Hvis båten er fra 80-tallet spørs det om ikke stående rigg (vant og stag) bør ha vært byttet, kan være lurt å spørre eier om dette er gjort, eventuelt hvorfor ikke. Hvis båten aldri har vært på langtur og ikke skal det heller er kanskje ikke dette livsviktig, men ellers bør det på bordet. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 26.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 Jeg regnet litt på dette med kostnad og størrelse for et års tid siden; mange beskrev at det nærmest var slik at kostnadene doblet seg for hver 3.-4. fot, for meg hørtes det helt usannsynlig ut i utgangspunktet. Men så skal den litt større båten ha tykkere wire i riggen, større anker med heftigere vinsj og annen kjettingdimensjon, mer krefter i seilene som krever andre blokker og vinsjer og så videre. Jeg endte opp med å tro at det var ganske realistisk at en ~36-foter i ellers samme klasse som min båt ville koste nær det dobbelte i innkjøp, og bortimot det dobbelte for svært mange av de løpende oppgraderingsutgiftene. Kostnader skal matche inntekter og behov; selv om større båt er dyrere er det ikke om å gjøre å gå for det minste og trangeste. Kjøp stort nok til at du blir fornøyd, lite nok til at du kan håndtere både båten og kostnaden. Min personlige preferanse hvis du har langturplaner er å helle mot en båt litt mindre enn det man kanskje ville endt opp med ellers; den største hindringen i å komme seg på tur er å ende opp med så dyr båt og så store utgifter underveis at turen blir uoverkommelig dyr. Jeg planlegger å legge ut på jordomseiling førstkommende juli i 32-foteren; mindre enn de fleste, stort nok for suppegjøkene som skal dra. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 26.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 (redigert) Kostnader skal matche inntekter og behov; selv om større båt er dyrere er det ikke om å gjøre å gå for det minste og trangeste. Kjøp stort nok til at du blir fornøyd, lite nok til at du kan håndtere både båten og kostnaden. Min personlige preferanse hvis du har langturplaner er å helle mot en båt litt mindre enn det man kanskje ville endt opp med ellers; den største hindringen i å komme seg på tur er å ende opp med så dyr båt og så store utgifter underveis at turen blir uoverkommelig dyr. Jeg planlegger å legge ut på jordomseiling førstkommende juli i 32-foteren; mindre enn de fleste, stort nok for suppegjøkene som skal dra. Det å ha økonomi til å fullføre er meget viktig, og det er vel ikke særlig lurt å sitte på land i årevis og spare til drømmebåten, når man egentlig kunne vært underveis allerede. Men det er nå slik at størrelse og fart henger proporsjonalt sammen også. Nå har det nettopp vært diskutert i en annen tråd her hvor viktig - eller uviktig - det er å knipe inn en halv eller hel knop på langtur. Det får man jo bare bli enig med seg selv om. Jeg har ihvertfall endt opp med en båt som har latterlig god plass i forhold til mitt behov, men som er så stor som jeg er komfortabel med å håndtere aliene og dermed gir meg max. aksjonsradius. Dog er jeg ikke på langtur, økonomien er mer oversiktilig og konsekvensene ved "konkurshavari" på sommerferie er ikke helt fatale ... Redigert 26.Februar.2013 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ut på tur Svart 27.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 (redigert) Ut på tur, hvordan liker du Bavarian din? Hvordan håndterer den hardt vær? Da jeg har planer om å reiser litt rundt, muligens en jordomseiling så vill jeg ha en båt som tåler det og er sikker. Vi liker den veldig godt foreløpig, men har bare rukket å bruke den noen få ganger, da vi kjøpte den sommeren 2012. Rop på Tempest, de kjørte vel sin Bavaria 36 rundt jorden mener jeg å huske. Redigert 27.Februar.2013 av Ut på tur (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Tempest var vel ikke rundt jorden, kun en sving rundt noen av kantene i atlanteren Sitér dette innlegget Link to post
Ut på tur Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Enzo, bra du passer på. Jeg tror jeg blander Tempest med en annen båt. Men tilbake til trådstarter,- det vi gjorde, var å sette opp ønskene i en prioritert rekkefølge. Dette forandret seg imidlertid etter hvert som vi ble bedre kjent med ulike båter, størrelser, merker, alder etc. Så mitt råd er å lese mye, google langtur og jordomseiling, mye å lære av å lese om andres erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Då var Nantucketen på finn solgt. Skal vi gratulere, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.