larsen2000 Startet 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 21.Februar.2013 Jeg frakter båt på henger som tilsammen veier ca 800 kg. Jeg har til nå kjørt Volvo V70 1.6 som har vært tilstrekkelig til vanlig bruk, men når jeg rygger opp den trange oppkjørselen min som i tillegg er oppoverbakke og hengeren bremser litt er det komplett umulig å ikke svi clutchen litt. Er det noen teknisk kyndige her som vet om automatgir vil slites av denne type bruk? Er det noen clutch som slurer der slik at det er like usunt som med manuelt gir, eller er det null problem? Er keen på å bytte til samme bil med automatgir, og større motor blir kjapt 50 000,- ekstra. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Hjelper my å spærre bremsefunksjonen på hengeren ved rygging da.. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 21.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Pleier faktisk å gjøre det, har laget en anordning med et strestykke. Men blir fortsatt mye filing for å lirke båten på plass! Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Har dratt min båt og henger totalt 1200 kilo med Mercedes e200 og automat. Ingen problem det. Men å rygge i motbakke med brems er vanskelig.. Det blir fort tungt.. Ellers er automat generelt mye bedre å dra med enn manuell.. Spesielt ved småkjøring og opp/ned ramper... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
larsen2000 Svart 21.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Hvordan oppfører automat seg når det blir tungt? Går motoren ned i turtall eller "slures" det på et vis som ved manuell? Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 21.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Hvordan oppfører automat seg når det blir tungt? Går motoren ned i turtall eller "slures" det på et vis som ved manuell? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Den ligger på et turtall som uten henger.. Blir det tungt, girer den ned.. Opp ramper vet jeg ikke helt.. Aldri luktet brent som det ofte gjør med manuelle gir hvertfall;) kjørte rett opp rampa med den gamle tyskeren vår.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 automat har hydraulisk kraftoverføring, men det blir varmt der også om man bare står og "slurer" i timesvis, men har aldri hatt noe problem. men i lange oppoverbakker må man ikke kjøre på for lavt turtall med tung henger og automat. da kan man koke/brenne olja. gir ned manuelt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Monaco 27 Fly Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Det blir normalt ingen direkte mekanisk slittasje ved å slure med automatgear. All kraftoverføring skjer via oljen som er i momentomformeren (converteren), ved at olje slynges ut fra en turbin koblet til motoren, og inn i en annen turbin som er forbundet med gearkassen. Eneste forbindelsen mellom disse turbinene er altså oljen, og om du da slurer, er det bare oljestrømmen som ikke er sterk nok til å tvinge rundt den drevne turbinen. Derfor blir det heller ingen mekanisk slitasje. Men vær oppmerksom på at oljen blir meget varm, og kan overopphetes, ved mye/kraftig sluring. Dette kan i værste fall ødelegge oljen, og fremskynde behovet for oljeskift på gearkassen. Nå har vel de fleste nyere bilene en varsellampe, som tennes når oljen blir for varm, så normalt blir man advart om det i tide. OBS: Dette gjelder biler med vanlig "gammeldags" automatgear. Nå er det etterhvert blitt vanlig med diverse utgaver av multimode-gearkasser, og mange av disse er mekaniske gearkasser, med vanlig clutch, der gearskifte og clutching styres av elektronikk. Disse vil slite like mye clutch som en vanlig manuell gearkasse, ved slure-kjøring. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 DSG kassa er et eksempel, som nå har tørre clutch'er og tåler lite. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 (redigert) Jeg har automat og trekker mye henger og campingvogn. Bilen er levert med livstidsolje på kassen. Etter en telefonrunde til 2stk gearkasse verksteder i Norge og 1stk i Sverige, hvor alle anbefalte meg det samme, bytter jeg automatolje og flusher kassen hvert år. For å unngå reduksjon på oljekvalitet og avleiringer. Redigert 21.Februar.2013 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
puddingen Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Smart ! Spesiellt når garantien er utgått.. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Eg monterer ekstra oljekjøler på mine automater. Har kokt en kasse og det holder Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 US biler som skal trekke mye tilhenger og til dels tunge tilhengere blir utsyrt med ekstra oljekjøler på automatkassen for å kjøle ned oljen. Videre er de bilene også anbefalt bytte av automatolje på 60.000. Tror dette er fornuftig på automat, og denne livstidsoljen er det vel bare snart Audi som tviholder på. Byttet på min Audi ved 120.000 og den oljen var ikke mye pen, selv om Audi hevdet det vare var tull av meg å bytte. Motorstørrelse spiller mindre rolle for automaten, men det betyr mye for hvor stor henger du vil klare å trekke. Det er klart at min Expedition med 264 hk, trekker det meste, uansett hvor stor hengerne er. Slik vil det ikke være med en 1.6 liters motor på 105 hk. Men den vil nok fint klare en henger på 1000 kg, både med og uten automat. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Flushing av oljen er flere som gjør, gjerne de som bruker bilen sin hardere enn normalt. Tror ikke jeg ville flushet den uten at kassen giret rart. Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 22.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Volvo D2 har kommet med en ny automatkasse med dobbeltclutch. Noe som vet om den er oljebasert eller ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Og den 7 trinns DSG kassa, samt den med 6 trinn må ved normal rygging ha "rennafart", dvs at den trenger en del gass før den mer eller mindre plutselig griper tak og skyter avgårde bakover. Jeg kan forestille meg at den kan være tung å rygge sakte nok med når det er tungt lastet. Aner ikke hvilke biler som bruker DSG kasse nå men det er vel en del, og vel ganske sikkert alt fra VAG (VW, Audi, Skoda)? Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Mange biler har nedsatt hengervekt med automatboks. Antar dette er basert på et eller annet. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
motor Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Flushing av oljen er flere som gjør, gjerne de som bruker bilen sin hardere enn normalt. Tror ikke jeg ville flushet den uten at kassen giret rart. Er jo dumt å vente med oljeskift til det er for seint.. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 800 kg bør ikke være noe problem for automatkassen. (nå snakker eg gammeldags automat). Men spørs jo hvor mye du kjører. Mer last gir høyere temp. på oljen. På V70'en min flusher eg kassen hver 50.000 KM cirka. Da går det med mye olje. Bruker billig Biltema-olje til vasken og hiverpå skikkelig Valvoline etterpå. Det kommer ALLTID mye svart olje ut. Går ca 15 ltr totalt på en skikkelig flushing. Bare skifte av oljen hjelper ikke så mye. All dritten i kjøler og kasse må skylles ut. Flushes kassen varer de nesten evig. gjør du det IKKE varer den ikke lenge. Dette er noe som ikke var bakt inn i servicer før iallefall. Derfor røk det mye kasser på Volvo bl.a. i starten. Volvo innså så at kanskje oljen på automatkassene skulle ha litt mer fokus. Nå vasker også Volvo automat-kassene. nå er V70'en min kjørt 450.000 KM og girer like fint ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Anbefaler skift av olje hver 60 000 km og flushing hver 120 000 på verkstedet jeg jobber. Har aldri hatt havari på automatkasser ved denne anbefalingen hos mine kunder. Men har fått in havarier og brente clucher fra kunder som ikke har byttet olje. Står også ofte i instruksjonsboka at olje skal skifta oftere ved ekstrem bruk. Dette gjelder bla tilhenger og campingvognkjøring. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Worry II Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Hvorfor er ikke dette noe som legges inn i serviceintevallene fra Volvo ? Det er kun taxi som har intervall, meg bekjent.. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Det kan en jo lure på, men vil tro det har noe med service prisen å gjøre. Volvo burde jo absolutt ha med dette. Særlig på Xc 90 hvor de har hatt en del problemer med automatene Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Permagne Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 For å trekke båt opp rampa, er det i hele tatt vits å vurdere dsg kasse? De er i prinsippet en manuell girkasse mtp clutch, men jeg foretrekker å svi clutchen manuelt fremfor å stole på automatikken. Clutchskifte er sikkert dyrere på dsg enn vanlig manuell. Er 1gir i en dsg kasse lavere gearet enn 1gir på en manuell kasse? Det er jo ofte flere gir på dsg enn det som er vanlig kasse. I Trondheim er rampa ganske bratt, og min A6 er for høyt gearet på 1 gir til at jeg liker å trekke opp båten. Bytter til mer egnet bil om jeg har mulighet. Båt ca 1300kg. Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Jeg byttet på min 2006 V70 T5 nå på 133.000km. for 1. gang. Den olja så ikke bra ut ! Det står i serviceitervallene at olja skal "sjekkes", men det har jeg ikke noe tro på at gjøres i stor grad, eller tar jeg feil ? Jeg måtte selv ta initiativ å bestille flushing. Dette bør jo inn i intervall, minimum på 120'km, mener jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.