Jump to content

Noen med erfaring med å trekke båt med automatgir og liten motor?

larsen2000

Recommended Posts

Jeg frakter båt på henger som tilsammen veier ca 800 kg. Jeg har til nå kjørt Volvo V70 1.6 som har vært tilstrekkelig til vanlig bruk, men når jeg rygger opp den trange oppkjørselen min som i tillegg er oppoverbakke og hengeren bremser litt er det komplett umulig å ikke svi clutchen litt.

Er det noen teknisk kyndige her som vet om automatgir vil slites av denne type bruk? Er det noen clutch som slurer der slik at det er like usunt som med manuelt gir, eller er det null problem? Er keen på å bytte til samme bil med automatgir, og større motor blir kjapt 50 000,- ekstra.

Har dratt min båt og henger totalt 1200 kilo med Mercedes e200 og automat. Ingen problem det. Men å rygge i motbakke med brems er vanskelig.. Det blir fort tungt..

Ellers er automat generelt mye bedre å dra med enn manuell.. Spesielt ved småkjøring og opp/ned ramper...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

automat har hydraulisk kraftoverføring, men det blir varmt der også om man bare står og "slurer" i timesvis, men har aldri hatt noe problem.

men i lange oppoverbakker må man ikke kjøre på for lavt turtall med tung henger og automat. da kan man koke/brenne olja.

gir ned manuelt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Det blir normalt ingen direkte mekanisk slittasje ved å slure med automatgear.

All kraftoverføring skjer via oljen som er i momentomformeren (converteren), ved at olje slynges ut fra en turbin koblet til motoren, og inn i en annen turbin som er forbundet med gearkassen.

Eneste forbindelsen mellom disse turbinene er altså oljen, og om du da slurer, er det bare oljestrømmen som ikke er sterk nok til å tvinge rundt den drevne turbinen.

Derfor blir det heller ingen mekanisk slitasje.

Men vær oppmerksom på at oljen blir meget varm, og kan overopphetes, ved mye/kraftig sluring.

Dette kan i værste fall ødelegge oljen, og fremskynde behovet for oljeskift på gearkassen.

Nå har vel de fleste nyere bilene en varsellampe, som tennes når oljen blir for varm,

så normalt blir man advart om det i tide.

OBS: Dette gjelder biler med vanlig "gammeldags" automatgear.

Nå er det etterhvert blitt vanlig med diverse utgaver av multimode-gearkasser, og mange av disse er mekaniske gearkasser, med vanlig clutch, der gearskifte og clutching styres av elektronikk.

Disse vil slite like mye clutch som en vanlig manuell gearkasse, ved slure-kjøring.

Jeg har automat og trekker mye henger og campingvogn. Bilen er levert med livstidsolje på kassen. Etter en telefonrunde til 2stk gearkasse verksteder i Norge og 1stk i Sverige, hvor alle anbefalte meg det samme, bytter jeg automatolje og flusher kassen hvert år.

For å unngå reduksjon på oljekvalitet og avleiringer.

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

US biler som skal trekke mye tilhenger og til dels tunge tilhengere blir utsyrt med ekstra oljekjøler på automatkassen for å kjøle ned oljen.

Videre er de bilene også anbefalt bytte av automatolje på 60.000.

Tror dette er fornuftig på automat, og denne livstidsoljen er det vel bare snart Audi som tviholder på. Byttet på min Audi ved 120.000 og den oljen var ikke mye pen, selv om Audi hevdet det vare var tull av meg å bytte.

Motorstørrelse spiller mindre rolle for automaten, men det betyr mye for hvor stor henger du vil klare å trekke. Det er klart at min Expedition med 264 hk, trekker det meste, uansett hvor stor hengerne er. Slik vil det ikke være med en 1.6 liters motor på 105 hk. Men den vil nok fint klare en henger på 1000 kg, både med og uten automat.

Guest Avmønstret#

Og den 7 trinns DSG kassa, samt den med 6 trinn må ved normal rygging ha "rennafart", dvs at den trenger en del gass før den mer eller mindre plutselig griper tak og skyter avgårde bakover. Jeg kan forestille meg at den kan være tung å rygge sakte nok med når det er tungt lastet.

Aner ikke hvilke biler som bruker DSG kasse nå men det er vel en del, og vel ganske sikkert alt fra VAG (VW, Audi, Skoda)?

800 kg bør ikke være noe problem for automatkassen. (nå snakker eg gammeldags automat). Men spørs jo hvor mye du kjører. Mer last gir høyere temp. på oljen.

På V70'en min flusher eg kassen hver 50.000 KM cirka. Da går det med mye olje. Bruker billig Biltema-olje til vasken og hiverpå skikkelig Valvoline etterpå. Det kommer ALLTID mye svart olje ut. Går ca 15 ltr totalt på en skikkelig flushing. Bare skifte av oljen hjelper ikke så mye. All dritten i kjøler og kasse må skylles ut.

Flushes kassen varer de nesten evig. gjør du det IKKE varer den ikke lenge. Dette er noe som ikke var bakt inn i servicer før iallefall. Derfor røk det mye kasser på Volvo bl.a. i starten. Volvo innså så at kanskje oljen på automatkassene skulle ha litt mer fokus. Nå vasker også Volvo automat-kassene.

nå er V70'en min kjørt 450.000 KM og girer like fint ennå.

Anbefaler skift av olje hver 60 000 km og flushing hver 120 000 på verkstedet jeg jobber. Har aldri hatt havari på automatkasser ved denne anbefalingen hos mine kunder. Men har fått in havarier og brente clucher fra kunder som ikke har byttet olje. Står også ofte i instruksjonsboka at olje skal skifta oftere ved ekstrem bruk. Dette gjelder bla tilhenger og campingvognkjøring.

Norske båter er best!

For å trekke båt opp rampa, er det i hele tatt vits å vurdere dsg kasse?

De er i prinsippet en manuell girkasse mtp clutch, men jeg foretrekker å svi clutchen manuelt fremfor å stole på automatikken. Clutchskifte er sikkert dyrere på dsg enn vanlig manuell.

Er 1gir i en dsg kasse lavere gearet enn 1gir på en manuell kasse? Det er jo ofte flere gir på dsg enn det som er vanlig kasse.

I Trondheim er rampa ganske bratt, og min A6 er for høyt gearet på 1 gir til at jeg liker å trekke opp båten. Bytter til mer egnet bil om jeg har mulighet. Båt ca 1300kg.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...