jerognal Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Hvorfor er ikke dette noe som legges inn i serviceintevallene fra Volvo ? Det er kun taxi som har intervall, meg bekjent.. Nå tror jeg ikke dette gjelder bare Volvo. Det er/var veldig viktig å få ned serviceintervallene mtp salg av bilene. Flere merker sa at automatoljen ikke skulle skiftes. Etterhvert sved det mye i lommeboka for produsentene mtp garantier, så man måtte krype til korset og innføre oljeskift igjen. Long-life intervaller har jeg nada tiltro til. Hverken motor eller gir. Oljen må skiftes for å få ut dritten. Særlig viktig på diesel-biler og automatkasser. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 For de som vil gjøre dette selv kan jeg gi en liten arbeidsprosedyre: 1. kjør bilen varm. 2. Tapp av automatolje. 3. Fyll opp med ny. 4. ta av oljeslangen der den går inn på oljekjøler/radiator. Koble på en gjennomsiktig slange. Denne stappes ned i en 20-ltr dunk. Legg slangen slik at du ser den fra førerplass. 5. Start opp motor og la den går til du ser luftbobler i slangen, og stopp så motor. (VIKTIG!). 6. Fyll ny olje på kassen. Gjenta 5-og6 inntil du ser at oljen blir klar og fin. (Den er garantert svart i starten om du ikke har gjort dette før). Denne flushingen utfører du med en billig Biltema-olje som er god nok til dette. (Dexron III på min Volvo). Til slutt tapper du av alt igjen og fyller opp med en skikkelig olje(Bruker selv Valvoline) og kobler oljeslangen på radiator/oljekjøler igjen. Sjekk nivå på oljen. Pass på at låseklemmen til slangen mot kjøler er i orden. Må gjerne skiftes sammen med O-ring. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 (redigert) Har aldri lest klasulene, men tilbudet om gearkasseforsikring ble neppe hentet ut av løse luften. Det som er pussig ut fra mitt syn er at biler (les enkelte 4x4/SUV'er) som tilsynelatende er skapt for å trekke båthenger og campingvogn er de som oftest står med havari på automatkassen. Leveres det store og tunge SUV'er med ukjølte automatkasser? En lokal automatkasseguru er overkasta med arbeid fra merkeverksteder og forsikringsselskaper. Og det er ikke de billigste og minste bilene det er snakk om. Det er premiumklasse. Redigert 22.Februar.2013 av busterx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 22.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Men er den nye automatkassen til Volvo D2 samme prinsipp som DSG, altså noe man bør styre unna? Permagne; er det Multitronic-kasse du har i A6en? Har vurdert A6 som et alternativ til ny V70. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Har aldri lest klasulene, men tilbudet om gearkasseforsikring ble neppe hentet ut av løse luften. Det som er pussig ut fra mitt syn er at biler (les enkelte 4x4/SUV'er) som tilsynelatende er skapt for å trekke båthenger og campingvogn er de som oftest står med havari på automatkassen. Leveres det store og tunge SUV'er med ukjølte automatkasser? En lokal automatkasseguru er overkasta med arbeid fra merkeverksteder og forsikringsselskaper. Og det er ikke de billigste og minste bilene det er snakk om. Det er premiumklasse. Nå er ikke jeg bilmekaniker, men mener å huske at de fleste bilene har oljekjølingssystem, gjerne nedre del av radiatoren. Men svært få biler har ekstra kjøling for automatkassene som er påkrevd/nødvendig ved mye bruk av hengere. Dette er tilleggsutstyr som må kjøpes på ekstra, noe svært få gjør. Tror dette er en av grunnen til at du ser SUV-er og luksusbiler med havarerte automatkasser. Folk antar at bilen er rigget for hard trailerbruk, uten å sjekke om slik er tilfelle. Viktig for de som trekker mye hest, båter, materialer etc veldig hyppig. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Men er den nye automatkassen til Volvo D2 samme prinsipp som DSG, altså noe man bør styre unna? Permagne; er det Multitronic-kasse du har i A6en? Har vurdert A6 som et alternativ til ny V70. Jeg har Trip-tronic i min A6. Disse har ett dårlig rykte dessverre, men jeg tror det skyldes at Audi tviholder på longlife filosofien og at det ikke skal byttes olje i kassen. (Noe forbasket tull, men de kan ikke gå tilbake på det nå, da de vil drukne i claims). Som sagt veldig møkkete olje på min når jeg byttet på 120.000 kjørt. Mercedes prøvde samme filosofi i 95 på W210, men allerede i 97, gikk de ut og informerte om at intervallene måtte være 120.000 på automatkassene. Det etter at diverse taxier i verden hadde havarert girkassene sine. En siste ting som ingen nevner her er at sammen med oljebyttet må man bytte filteret i automatkassen, og gjøre rent bunnpannen. I denne sitter det magneter som ser ut som sjøpinnsvinn pga av metallrester som fester seg i dem, og skal feste seg i dem. Derfor husk også bunnpannen på automatkassen, ved oljebytte. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Den mercedesen jeg brukte ble litt lunken nederst på girstanga i laange motbakker.. Hehe.. Men den holdt den.. Jeg har selv kjørt sund automaten på en 2007 xc70. Den hadde gått 106000 km.. Merkelig kjøreopplevelse med gåen kasse. Jeg var langt ifra den første som kom med automathavari.. Det var nesten lagervare på volvoverkstedet.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
larsen2000 Svart 22.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Jeg har nå snakket med en ekspert på Volvoverkstedet (etter å ha blitt satt videre 4 ganger fra andre mekanikere). Han hadde grisepeil! Den nye Powershiftkassen som står i Volvo D2 er faktisk bedre egnet til hengerkjøring enn de andre hydraulikkassene som står i D3, D4 og D5. Selv om det egentlig er en manuellkasse som girer automatisk ligger platene og bader i olje. Den oppfører seg også bedre på girskiftene med mye motstand og har visstnok heller ikke samme "nøkke til" problemet som DSG kassene har. Men kassen må fortsatt flushes hver 60 000km, koster 4500,- på service. Sitér dette innlegget Link to post
Permagne Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Men er den nye automatkassen til Volvo D2 samme prinsipp som DSG, altså noe man bør styre unna? Permagne; er det Multitronic-kasse du har i A6en? Har vurdert A6 som et alternativ til ny V70. Jeg har manuell (1,8Turbo Quattro 2003). Multitronic er (etter å ha studert litt nå) en CVT(kontinuerlig variabel utveksling) girkasse med "variator" og en våt multiplate clutch. CVT hevdes å ha større utveksling i begge ender en normale automatkasser. Virker i mine øyne å være brukbar til å trekke henger, men dette er jo en eksotis girløsning med de usikkerheten det medfører. Triptronic er en vanlig automatkasse med torque-converter, som i å for seg er å anbefale for å trekke opp båter blant annet. Min drøm var for en stund siden den første utgaven allroad, da den hadde manuell-kasse med lavserie... Lavsere finner vi jo stort sett bare på de største 4x4... For å trekke opp båt er det nok selve koblingen (clutch, torque-converter eller mulitplate) som er viktigst. Torque converter er nok å foretrekke, sekundert lavt førstegir hvis man har tørre klutcher. Antar våt multiplate er mer robust i forhold til varmgang enn en tørrplate er mår det kommer til å slure i gang båt og henger. Prøver å primært bruke en multivan med 2.5TD og 4x4 til å trekke opp båt med. Den har ekstra lavt 1.gir, antar gangfart på tomgang eller der omkring, og fungerer veldig bra på opptrekk. Jeg er skeptisk til DSG og tørrplate til å trekke båt, men sliter med å finne gode referanser på nett som sier for eller imot. Å trekke båt er vesentlig værre enn å bare trekke tung henger, med tanke på den tunge starten de plasser i landet det er stor forskjell mellom høy og lav-vann og dertil bratte båtramper. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 "Er 1gir i en dsg kasse lavere gearet enn 1gir på en manuell kasse? Det er jo ofte flere gir på dsg enn det som er vanlig kasse." Må jo være det. Mener den som står i octavian vår har 7 trinn og da kan ikke første gearet være veldig høyt, eller? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Tipper dsg funker fint om den låses i 1 giret.. Om det ikke er en ekstremt tung båt. Den triller bakover som en manuel bil da så man må ta en vanlig bakkestart med dsg også.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Gabi Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Mener at Top Gear testet å ta igang en Aston Martin o.l. i en bratt bakke for noen år siden. Den stod bare å sluret på automatkassa... Den nye versjonen av bilen med ny automatkasse tok imidlertid igang uten problem... Endel av suv-ene med automatgear, feks Mazda 5, toppmodellen med diesel og automat kan dra 2000kg. Lurer på om den eller tilsvarende er lagd for å dra igang en sånn tung henger i motbakke...? Sitér dette innlegget Link to post
dekksgutten Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 På V70'en min flusher eg kassen hver 50.000 KM cirka. Da går det med mye olje. Bruker billig Biltema-olje til vasken og hiverpå skikkelig Valvoline etterpå. Det kommer ALLTID mye svart olje ut. Går ca 15 ltr totalt på en skikkelig flushing. Bare skifte av oljen hjelper ikke så mye. All dritten i kjøler og kasse må skylles ut. Lurer på hvordan du flusher automatkassa? Sitér dette innlegget [color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color][color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color] Link to post
tomeriks Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Jeg har ett halvt års erfaring med D2/ automat. Den trekker henger veldig bra, men har en tendens til å gire mye (uten grunn) ved stigning og relativt lett henger. Girkassen er som det blir skrevet over, Fords Powershift. Den har vel kommet bedre ut enn DSG kassen på kvalitet og mindre "rykk" i giringen. Viktig å ikke sammenlikne disse med tradisjonelle automatkasser. Alt i alt, en fantastisk god bil. (langt bedre enn min forrige bil, v 70 drive 2010 mod med manuell kasse) Sitér dette innlegget Link to post
larsen2000 Svart 22.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Oj, det er interessant! Jeg har 2010 modell nå med manuell kasse. Merker du forskjell på effekt også etter motoren fikk bedre dreiemoment og litt flere hk? Har du dratt tung henger med den? Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Jeg merker stor forskjell. Både på kvikkhet og ikke minst dreiemomentet. Har dratt noen lass med pukk (2000 kg++). Vet ikke hvor bra det er for bilen, men det gikk fint. Jeg hadde 5 gris manuell. De som har 6 gris manuell vil nok ikke merke en like stor forskjell. Men; ytelsen har sin pris. Jeg bruker Carl 0,1 liter mer på mila nå, enn med min forrige bil. Men det er det verdt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 (redigert) min Jeep med automat drar bare 3400 kg på kroken, men må jo ha solid henger da ;-) den har til og med en liten kjøleradiator for servostyringa. Redigert 22.Februar.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
valvolainen Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Har til nå brukt gamla til å trekke opp båten (190D aut.) Har ca. 50Hk /tonn, med båt på er vi nede i 22hk/tonn. Litt problematisk når jeg skal rygge hengeren opp på plenen, må ta skikkelig rennfart, hvis ikke spinner bare bilen på plenen når jeg er halvveis på plass. Har koblet vekk bremsene på hengeren når jeg skal rygge på plass. Med bremser kunne jeg se langt etter å få båten på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.