Jump to content

Ballast til skøyte

Andreas_E

Recommended Posts

Hei

Kjøpte for ett år siden en Risør skøyte 35fot som jeg nå bor i :) Hun er fortsatt litt lett i buken og jeg er på jakt etter endel ballast. akkurat hvor mye er jeg uskikker på, men jeg tipper en 500kg++

Noen som har noen gode idèer for ett stramt budsjett?

Tips mottas med takk

Andreas

Hei,

bilslangene er greie til det går hull på dem. Sement er bra hvis du har lagt plast mellom støyp og båt, ellers får du ekstra problemer når du skal skifte bord eller spant.

I Kristiansand fikk jernstøperiet i mange år "ingots", råjernsbarrer på ca 20 kilo, lette å håndtere og stable. De lå i hauger på kaia, og du vil nok finne det igjen som ballast i mange båter her nede.

Siste gang jeg brukte ballast, så fikk jeg tak i hjulbly fra et dekkverksted. Den vaska jeg, blanda med sement og så tømte jeg den nedi der jeg skulle ha den, etter at jeg hadde forma plast til i rommet. Dvs jeg gjorde jobben i flere omganger slik at jeg kunne få støypt inn tau og dermed kunne få løfte vekta ut igjen om jeg trengte. Jeg brukte riktignok tre dager på en dags jobb, men har nå full kontroll om ballasten skal ut igjen.

Jeg har lært at man absolutt IKKE skal ha plast mellom betongen og treverket. Plasten lager et tett sjikt som skaper råte, mens det visstnok er noe i betongen som gjør at det ikke råtner. (kjemisk reaksjon?)

Bør uansett undersøkes nøye før man går i gang.

Har hørt om de som legger plast mellom før de støper. Når betongen er herdet løfter de den ut for å fjerne plasten før de legger betongen tilbake.

Kan bekrefte det glalaksen sier. Har ved selvsyn sett flere gamle trebåter som har hatt endel råte, men der hvor det har vært brukt betong rett mot treverket som ballast har treverket vært like fint. Dette har også blitt meg fortalt av garva båtbyggere.

Betong som ballast! Billig, stabilt og tar være på treverket.

Redigert av Bøljan (see edit history)

...Har hørt om de som legger plast mellom før de støper. Når betongen er herdet løfter de den ut for å fjerne plasten før de legger betongen tilbake.

Da jeg jobbet som båtbygger var dette praksis ved støping av ballast. Blandet gjerne inn noe jernskrap i betongen for økt tyngde. Fordelen med betong er at det bevarer treet under godt, betongen ligger stabilt i sjøgang og støper man på den omtalte måten er det ikke problem å ha løkker i betongen slik at den lett kan fjernes ved behov. I følge læremesteren min og gamlekara på båtbyggeriet er bruk av betong en god måte å lage ballast på og det finnes årelang erfaring med at treet under bevares godt :thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...