Andreas_E Startet 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 21.Februar.2013 Hei Kjøpte for ett år siden en Risør skøyte 35fot som jeg nå bor i :) Hun er fortsatt litt lett i buken og jeg er på jakt etter endel ballast. akkurat hvor mye er jeg uskikker på, men jeg tipper en 500kg++ Noen som har noen gode idèer for ett stramt budsjett? Tips mottas med takk Andreas Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Da jeg hadde skøyte, så fylte de sement ned i båten til den fløt som den skulle. Det var budsjettmåten å gjører det på. Kan oxo benytte jernskrot eller det dyreste som er bly. De gamle seilskutene brukte stein som ballast, og det samme med vikingeskipene. :) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Lady B Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Jeg brukte lastebilslanger fylt med sand. Greie å håndtere og lette å stue. La dem på plass og tråkket litt på dem, så tok de form etter omgivelsene. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Kva som helst som er tungt og du får plass til. Det er ein føremon at det er råd å festa ballasta til skroget, og lett å halda den reint. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Hei, bilslangene er greie til det går hull på dem. Sement er bra hvis du har lagt plast mellom støyp og båt, ellers får du ekstra problemer når du skal skifte bord eller spant. I Kristiansand fikk jernstøperiet i mange år "ingots", råjernsbarrer på ca 20 kilo, lette å håndtere og stable. De lå i hauger på kaia, og du vil nok finne det igjen som ballast i mange båter her nede. Siste gang jeg brukte ballast, så fikk jeg tak i hjulbly fra et dekkverksted. Den vaska jeg, blanda med sement og så tømte jeg den nedi der jeg skulle ha den, etter at jeg hadde forma plast til i rommet. Dvs jeg gjorde jobben i flere omganger slik at jeg kunne få støypt inn tau og dermed kunne få løfte vekta ut igjen om jeg trengte. Jeg brukte riktignok tre dager på en dags jobb, men har nå full kontroll om ballasten skal ut igjen. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Jeg har lært at man absolutt IKKE skal ha plast mellom betongen og treverket. Plasten lager et tett sjikt som skaper råte, mens det visstnok er noe i betongen som gjør at det ikke råtner. (kjemisk reaksjon?) Bør uansett undersøkes nøye før man går i gang. Har hørt om de som legger plast mellom før de støper. Når betongen er herdet løfter de den ut for å fjerne plasten før de legger betongen tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 (redigert) Kan bekrefte det glalaksen sier. Har ved selvsyn sett flere gamle trebåter som har hatt endel råte, men der hvor det har vært brukt betong rett mot treverket som ballast har treverket vært like fint. Dette har også blitt meg fortalt av garva båtbyggere. Betong som ballast! Billig, stabilt og tar være på treverket. Redigert 22.Februar.2013 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Har hørt at noen legger grunnmursplast (med knaster) først og deretter plastfolie oppå denne? Dette gir jo et luftskikt, ikke så dumt det... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hakkannen Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 ...Har hørt om de som legger plast mellom før de støper. Når betongen er herdet løfter de den ut for å fjerne plasten før de legger betongen tilbake. Da jeg jobbet som båtbygger var dette praksis ved støping av ballast. Blandet gjerne inn noe jernskrap i betongen for økt tyngde. Fordelen med betong er at det bevarer treet under godt, betongen ligger stabilt i sjøgang og støper man på den omtalte måten er det ikke problem å ha løkker i betongen slik at den lett kan fjernes ved behov. I følge læremesteren min og gamlekara på båtbyggeriet er bruk av betong en god måte å lage ballast på og det finnes årelang erfaring med at treet under bevares godt Sitér dette innlegget Link to post
Feskern Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 i sjarken min er det brukt 4liters kanner med metall biter å sand Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 (redigert) Hadde lastebilslanger med fuktig sand som ballast, de veide mye. Snurret igjen med type ståltråd i endene med en del av slangen så det holdt på fuktigheten. Slangene var tykke så ingen fare for at de skulle revne. Redigert 22.Februar.2013 av VO`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 23.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2013 Jeg ville droppet plasten. Nybåten vår. En tresjark fra 1945 er det støpt rett i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.