Jump to content

Bavaria 28 Sport - forslag til lagringssted av jollas påhengsmotor

bav28s

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Bavaria 28 Sport, og lurer på om andre med samme båt har forslag til et sted å lagre påhengsmotoren til jolla, når den ikke er i bruk. Kalesjen dekker jo "røret" ved solsengen, så der/på badeplattformen er det vel ikke mulig å montere en brakett..

Jeg kunne tenke meg å ha den i motorrommet, men er det noen som har forslag til måter/steder å montere en brakett der?

Gjerne med bilder :smiley:

Motoren er en 3,5 HK 4-takt, så den er hverken særlig stor eller tung.

Hei og velkommen til forumet ;-).

Har samme båt og vurderer å kjøpe meg en liten jolle til jentungen på 8. Har lite lyst å slepe rundt på denne og daviter tar stor plass på den såpass lille plattformen. Så jeg vurderer en liten 7" gummijolle med oppblåsbar dørk som jeg legger sammen og putter i lasterommet under solseng. Når det kommer til evnt motor, tenker jeg som deg, at motorrom blir eneste mulighet.....årer tar jo heller ikke stor plass ;-)

Jeg hadde samme problem med min Aquador 28, men jeg løste det med å legge motoren inne i gummibåten. jeg skrudde fast en hengslet plate som motorhodet kan ligge på når gummibåten er oppe, og laget en brakket som holder motorstammen på plass mot motorplaten på gummibåten, sammen med to stroppebånd så funger dette veldig bra.

Jeg bruker Weaver daviter med snapfester, da kan selve festene enkelt fjærnes,så er platformen like anvenlig som før til bading osv. det er bare to små plater som står igjen.

Jeg stropper også fast en liten plate som bestyttelse mot dreggen da denne står ganske høyt, denne platen tar noe av vekten av motoren og ett tau avlaster på motsatt side.

http://baatpladavit_001.jpg

davit_004.jpg

davit_003.jpgdavit_002.jpg

Hei og velkommen til Baatplassen :smiley:

Det finnes braketter for å feste motoren liggende.

http://www.maritim.no/motor-styring/utenbordsmotor-utstyr/motorbrakett/motorbrakett-plattf-

Weaver har braketter som gjør at motor kan vinkles 90 grader på jolla

http://www.weaverindustries.com/index.cfm/category/2/leaver.html

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Aq 28 ht, det der er den smarte løsningen på plasseringen av en motor jeg noen gang har sett.Jeg har spekulert mye på hvordan man kan ordne seg enkelt og greit og det der er jo helt genialt. Her slipper man jo å balansere motoren fra moderskipet til jolla.

Men er den ekstra vekten som blir mellom pølsa og daviten uproblematisk?

fantastisk.

Er den en type hardplast du har brukt for å festen undervannshusets nedre del?

Hei Eureka, jeg har kun brukt biter i fra vannfaste finerplater, festet ved undervannshuset er to 15 mm plater som er limt sammen og som jeg freste et spor til selve vingen med en overfres.

Vekten av motoren på davit-fester som er limt på gummibåten, og pontonger er ikke helt uproblematisk, jeg har laget en beskyttelsesplate som jeg stropper fast på gummibåten rett over dreggen, denne ligger faktisk mot dreggen (uten at den hidrer dreggen å gå ut) så det avlaster den ene daviten, og så bruker jeg et tau som gir litt løft ved den andre, men mest som en sikring

takk for svar og forslag!

Men er det ingen som har laget til noe i motorrommet, og har lyst til å dele bilder?

AQ 28 HT sin løsning var jo veldig fin, men som Eureka skriver kan det vel bli problemer med en 4t som kun kan ligge på en side..

Kanskje jeg kan få til noe med braketten fra Maritim i motorrommet, men jeg hadde vel sett for meg å ha motoren stående, og ikke liggende.. Men da må jeg vel lage til noe å feste braketten på..

Det er jo enda noen uker til jeg kan komme meg ned i motorrommet.. Håper å få se noen forslag i løpet av den tiden.

Eventuelt får jeg legge ut noen bilder av hvordan jeg løste det senere :smiley:

ved horisontal innfesting i lasterom eller motorrom vil det nok være tilstrekkelig med å feste den med jekkestropper forankret med hensiktsmessige fester i syrefast i dørken etc. Legger du ei gummimatte/ gulvmatte for bil, under motoren så ligger den nok enda stødigere og tar opp noe vibrasjon.

I motorbåten, Grandezza31, har vi jollemotoren liggende i en av salongbenkene oppe. Passer akkurat nedi. Hadde det vært en 2t, så hadde nok løsningen med å feste den inni jolla blitt brukt.

• 1 måned senere...

Har du funnet på noe lurt her? Litt interessant å se hvordan du løser det, da jeg lurer på å gå til anskaffelse av jolle selv. Tenker da også hvilken daviter osv som passer denne båten best. Selv tenker jeg å montere en vertikal type snapdaviter helt ytterst på plattformen for å ikke ta opp så mye plass bak der ;-)

• 2 uker senere...

Da har det blitt en Zodiac Cadet 285 og skikkelige Weaver snapdaviter. Prisen på forlenget og forsenket daviter inkl Quick fester ble den nette sum av 6680,-. Dette BØR bli råbra ellers sender jeg de rett tilbake ;-) Prøve montering i morgen så får vi se hvordan det blir....motor venter jeg med til jeg finner ut av plassering i motorrom.....

En liten oppdatering her etter montering av Weaver sine davitere. På denne båten med litt liten plattform som liger høyt så passet dette helt perfekt! Når jolla ligger i vannet ligger festene på jolla helt flush med fester på moderskip.Takk til Tender Marine for kjempe service ;-)

Beklager dårlig mobilfoto

bilde

bilde

Venter nå bare på 2 stag jeg skal ha. Disse har "snap" i begge ender så båten løsnes med 2 klikk på disse. Hele sulamitten kostet skjorta, men der igjen meget brukervennlig og høy kvalitet. Så blir det bare å jakte på en grei 2t motor som kan legges i kjelleren ;-)

Da er jolle prosjektet ferdig, med skikkelig 2 takt 5 HK plassert i kjelleren ;-)

1368537585.jpg

"Ny" motor til jolla

1368537666.jpg

Festet litt provosorisk. Men plassen er godt egnet til å legge motor. Vekt på 20 kg gjør det greit å løfte den opp på dekk.

1368537768.jpg

Herlig med stag så slipper jeg mye tauverk og fri passasje på plattform. Disse har "snap" og fjernes helt ved bruk av jolle.

1368537875.jpg

1 cm klaring til anker, så måtte lime på forsterkning i tilfelle gnaging....

Ellers gikk denne Zodiac'en som er 285, overraskende lett i plan med meg og bensintank ombord. Ved litt overtalelse går den sikkert greit i plan med jentungen på 8 år også ;-) Fornøyd!

Bare provosorisk løsning på bildet over for å vise trådstarter hvordan JEG velger å gjøre det. Har i kveld festet noen gamle gummimatter fra en bil over bereder og rundt om der motor vil ligge. Så nå ligger den mykt og fastspent over bereder og batteri boksen ;-)

Men kunne godt tenkt meg innspill fra TS om hvordan han gjorde det.....

fikk med samme motor, men 4 hk, da jeg kjøpte seilbåten. Motoren er knapt nok brukt. Går som ei kule på gummibåten, som også fulgte med. Fordelen med seilbåt er at der er enkelt å hekte motoren på pushpiten med en festeplate til et par hundrelapper.

lekker løsning du har kommet til. På Grandezzaen har vi droppa stag og surrer heller gummibåten helt inntil akter når den henger på davitene på tur. I havn slippes den tilstrekkelig ut slik at den henger litt aktenover og står av seg selv. En løsning utelukkende basert på pris, men som funker helt greit.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...