kah Startet 22.Februar.2005 Del på Facebook Startet 22.Februar.2005 Båten min har mahogny dekk og er behandlet med Clipper I og Clipper II. Jeg er godt fornøyd med finish og holdbarhet. I tørt vær er dette godt å gå på og gir god friksjon for føttene. Problemet oppstår nå dekket blir vått. Dette fenomenet er jo ikke uvanlig på en båt. Av og til får jeg en opplevelse av å være som Bambi på isen. Det er sikkert mange andre som har slike erfaringer. Spørsmålet mitt er om noen har erfaring med å tilsette antisklimiddel i lakken, f.eks. i stiper eller felt slik at man har sikre soner å gå i. Vil en slik tilsetting være mye synlig ved at det f.eks. reduserer glansen i lakken? Rent praktisk lurer jeg også på hvordan det er best å gå fram hvis jeg skulle bestemme meg for å prøve dette. En annen sak er jo selvsagt om det finnes andre lakker eller oljer som kan brukes på Clipper II og som ikke er så glatte, samtig som de gir tilsvarende finish? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Februar.2005 Del på Facebook Svart 22.Februar.2005 Hej Kah Förr i tiden så blandade man sand i lakken för att göra det 'sklisikkert', men det er kansje ikke vad du tenkt dig? International hade oxo något pulver man kunde köpa o blanda i, samma effekt, knottrigt ! det finns ju oxo tape o köpa med sandpapperyta uppåt ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
fernanda Svart 22.Februar.2005 Del på Facebook Svart 22.Februar.2005 Vet at det finnes små glasskuler som er til for å blande i toppstrøket for å få en mere ru overflate. Mener å ha sett det hos Westsystem Norge bla. Usikker på det med glansen, men jeg ville ikke tro det var så stort utslag...det er jo kanskje verdt et forsøk. Lykke til! Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Majali Svart 22.Februar.2005 Del på Facebook Svart 22.Februar.2005 Dette er alltid en avveing mellom utseende og brukbarhet. Et tips i så måte er følgende: For å unngå de stygge helt matte feltet ved sand eller glasskuler kan du gjøre som så; I det siste laget , når det ferdig lakket så strør du på vanlig sukker. Når lakken er tørr så vasker du vekk sukkeret mad varmt vann og da blir det igjen små groper i lakken. Dette gjør dekken noe mer sklisikkert og ikke fult så matt som de andre metodene... Prøv deg frem på en plakebit for å se på resultatet.... Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
bliss X Svart 22.Februar.2005 Del på Facebook Svart 22.Februar.2005 West system har en del info på sidene sine om antiskli Se http://www.westsystem.no og søk på antiskli Sitér dette innlegget Link to post
kah Svart 23.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Dette er alltid en avveing mellom utseende og brukbarhet. Et tips i så måte er følgende: For å unngå de stygge helt matte feltet ved sand eller glasskuler kan du gjøre som så; I det siste laget , når det ferdig lakket så strør du på vanlig sukker. Når lakken er tørr så vasker du vekk sukkeret mad varmt vann og da blir det igjen små groper i lakken. Dette gjør dekken noe mer sklisikkert og ikke fult så matt som de andre metodene... Prøv deg frem på en plakebit for å se på resultatet.... Erik <{POST_SNAPBACK}> Takk for tipset. Det var nok helst dette med glasskuler jeg hadde i tankene, men det er kanskje ikke så mye brukt? Ellers var det det fiffig tips det med sukker. Da kan man kanskje prøve seg fram med forskjellig sukker for få få dekket mer eller mindre sklisikkert: Rafinert sukker, brunt sukker, sukkerbiter osv. ? Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 sukkerbiter . ? <{POST_SNAPBACK}> Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Krapyl Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Eh, jeg vet nesten ikke om jeg ttttør å si det men; Kanskje du skulle prøve et par båtsko? Docksiderær eller, bedre, Topsides? Det er slike problemer de kurerer. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
kah Svart 23.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Eh, jeg vet nesten ikke om jeg ttttør å si det men; Kanskje du skulle prøve et par båtsko? Docksiderær eller, bedre, Topsides? Det er slike problemer de kurerer. <{POST_SNAPBACK}> Bare si det som det er! Forøvrig ligger ikke utfordringen i at jeg ikke kan prøve med båtsko. Problemet er f.eks. når vi har med venner på tur. Det skjer ofte og de er så utforstandige at de går i vanlige sko! Ikke alle har båtsko. Ikke kan jeg legge om til piggdekk heller!?! Ærbødigst kah Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.