Jump to content

Eberspächer D4 eller D2 luft varmer til Tg 7200

TG-cruiser

Recommended Posts

Hej. Jeg er blevet tilbudt en ret billig eberspaecher D4 oliefyr og overvejer og udskifte nuværende wallas 2400 som er ustabil og varmer for lidt.

Er en D4 for kraftig til en Tg 7200 kingcruiser?

Er det bedre med en D2?

Risikerer man overophedning af varmluft slanger hvis der ikke er nok flow ud i båden?

Tanken er at det mere behageligt med en stor varmer som kører lavt blus end en mindre D2 som kører fuld effekt.

Dieselvarmere har godt av å kjøre med full effekt. Å basere seg på en stor varmer som skal gå på lavgir mesteparten av tiden er vel å be om driftsproblemer. Sørg i så fall for å kjøre den for fullt så mye som mulig, og luft heller ut av båten når det blir for varmt.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Jeg hade hvertfall gått for den største,det er ikke mye futt i en d2 på denne tiden av året.

Forstår ikke hvorfor enkelte folk her inne er så snar med og anbefale en liten varmer.blir det til at den går ned til laveste nivå,så går det Ann og gløtte litt på et vindu.

Tenk så frustrerende og bruke masse tid og penger på og installere en varmer,for så og oppleve at den er for liten på de skikkelig kalde kveldene...

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Min d4 brukte en drøy time på å få opp tempen fra 4 til 18 grader her i ettermiddag. Båten er 40 fot. Nå har vi rundt 30 grader og gleder oss over en varmer som knapt høres. Når vi er på tur gleder vi oss over et strømforbruk som er mye lavere enn det jeg hadde med d5 på min forrige båt. Og som nevnt har varmerne godt av å ikke gå på lav effekt pga soting.

...

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Det at varmere bør kjøres på full effekt tror jeg er kunnskap som var korrekt for eldre varmere, men som ikke er gyldig for varmere med moderne elektronikk som D2 og D4. Jeg og mange jeg kjenner har D4 i båter rundt 20' som brukes til trollingfiske, disse båtene brukes også en god del til å sove mellom fiskeøktene så antall timer pr år på disse varmerene er høyt. De eneste problemene jeg har hørt om har vært drivstoffrelaterte. Jeg har hatt min varmer i 6 år uten det minste problem.

Jeg valgte D4 siden det knapt er forskjell på minste effekttrinn på D2 og D4, opplysningene jeg fikk hos forhandleren som er en av norges fremste på dieselvarmere (ikke nødvendigvis til båt) var at det ikke er noen problemer relatert til å bruke en D4 i en liten båt siden den har så mye bedre elektronikk enn eldre varmere.

Tak for svarene. Var nede i båden og kan se at nuværende luftslanger er 60mm, og luft udblæsning til vinduernes luftudtag kan ikke skiftes til større. Tror det bliver svært og få lavet 90mm luftslange og sikre mod overophedning.

Kan 2 udtag med 60mm aftage nok varme i opstarts perioden?

Har fået tilbudt den D4 til 7500 Dkr, næsten komplet. Mangler beslaget til og sætte fyret fast på. Helt nyt, stadig i papkasser. Fyren kom i pengenød og solgte båden inden han fik monteret oliefyret og nu vil han sælge oliefyret.

Kan se Kjøller laver en komplet kasse i rustfri stål.

Båden bruges som fiskebåd og transport, ikke som overnatning mere end 1 nat. Jeg har ikke brug for og kunne sejle i T-shirt, og sejler sjældent når temp er under minus 5 grader pga. overisnings fare.

Er der nogen som ved hvor meget forskel i varme effekt der er på min Dallas 2400 og en eber D2?

Det største problem med min wallas er at når det blæser ind mod udstødningsafgangen så slukker den og lugter grimt af petroleum s røg. Generelt set så lugter den nok mere end den varmer, især når det er koldt!..

Jeg har renset og skiftet glødetråd flere gange. Overvejer om forbrændingsluft blæseren er defekt, men har ikke lyst til og bruge flere penge på den.

Det med at varmere bør gå på høy effekt gjelder også nyere Eber varmere !!

Har sendt inn flere til rep med nedsotet brennkammer og en stor regning.

I en så liten båt som TG 7200 er det kun et fornuftig alternativ og det er D2.

Wallasen gir gjerne like mye i watt. men har veldig mye svakere vifte. Derfor vil Eber oppfattes som veentlig sterkere.

Og så virker den....

Jeg vil ikke være skråsikker på hvilken varmer som er stor nok. Men det er vel forbasket ergelig å kjøpe for svak...........

En servicemann sa til meg at disse varmerne ikke bør gå kontinuerlig, men heller kraftig og i kortere intervaller. Ikke vet jeg. Men nå har jeg akkurat kjøpt en ny, selv om den gamle ikke er eldre enn fra 2006. Jeg kjøpte en ny D4 til vår Viksund 340.

MorMajor-bloggen vår har vi lagt ut både en animasjonsfilm som viser godt hvordan disse varmerne fungerer, og dessuten en "unboxing"-film av ny varmer :)

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Det med at varmere bør gå på høy effekt gjelder også nyere Eber varmere !!

Har sendt inn flere til rep med nedsotet brennkammer og en stor regning.

Hvorfor får ikke vi ikke problemer etter 1000-2000 timers bruk i trollingbåtene hvis det fortsatt er et problem med soting?

Mulig bruksmønstret eller drivstoffkvalitet har betydning, en forskjell er at jeg fyrer med vanlig diesel.

Hvilke modeller har du sendt inn? Ikke alle Eber luftvarmere er moderne selv om de er nye.

Hva er vanlig diesel? Bildiesel?

Jeg har en Webasto på bilen som har hatt bra hikke. Bytta hele varmeren en gang. Den nye måtte startes flere ganger før den startet. Pumpa gikk tungt. Mistenkte slitt pumpe. Rart på 1,5 år gammel bil. Så tilsatte jeg dieseladditiv på tanken på et par fyllinger. Da gikk den rent og pent igjen :-) drivstoffet har betydning ja.

Varmeren kan godt rusle på lav effekt en tid, men kjør den hardt i 10-15 minutter før den slås av. Problemet med for stor varmer er at den ikke kjører på maks selvom man stiller temp reguleringen på maks.

Montering av varmeren bør være slik at service er enkelt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...