Jump to content

Trestjerner gulvlakk, erfaringer med denne på teak?

Alternes.

Recommended Posts

Den kan tynnes med hwitesprit. At lakk ikke er holdbar stemmer ikke etter min mening.. Det er mange i dag som sverger til å la teaken være ubehandlet og kommer med utalelser om at det ikke er nødvendig osv. for det første så er ikke teak gull, det er treverk og råtner som alt annet treverk om det ikke blir tatt vare på og behandlet enten med olje eller lakk, dog noe senere en mindre edle tresorter. teakdekket til nabobåten i havna er totalt ødelagt og sprukket opp pga at eieren fikk beskjed fra de late gammle gubbene i havna at teaken ikke trengs å behandles. og dette er en knappe 10 år gammel bavaria. Folk som sier teak ikke trengs å behandles er som regel folk som ikke gidder å ta jobben det medfører å behandle det og videre vedlikehold har jeg intrykk av. Jeg selv bruker kun lakk da det er dette som beskytter treverket best med tanke på slitasje og vannintrengning. Hele dekket mitt er også av teak og dette er utelukkende lakkert og høyglanspolert så du kan speile deg i dekket :cool: Dette beskytter ikke bare treverket men er også veldig flott og se på :smiley: og kan ikke måles med ubehandlete triste og gråe dekk som synger på siste verset.

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Helt enig. Men en ting som et lakkert holder MYE lenger enn noe som bare er oljet.

Det gjelder nok ikke ubetinget, spesielt ikke for teak.

Dersom du absolutt vil lakkere utendørs teak vil jeg anbefale Owatrol D1 + D2 eller tilsvarende. Den er ikke så slitesterk som mange lakktyper, men er elastisk og sprekker ikke så lett opp når treverket beveger seg og er enkel å vedlikeholde eller fjerne. Selv har jeg veldig dårlig erfaring med to-komponent PU lakk på utvendig teak. Den sprekker og flasser av og jeg har hatt stor jobb med å få den fjernet. Heldigvis har jeg mest ubehandlet teak utvendig. Men når det skal behandles er det kun D1 + D2 som gjelder utvendig hos meg.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det gjelder nok ikke ubetinget, spesielt ikke for teak.

Dersom du absolutt vil lakkere utendørs teak vil jeg anbefale Owatrol D1 + D2 eller tilsvarende. Den er ikke så slitesterk som mange lakktyper, men er elastisk og sprekker ikke så lett opp når treverket beveger seg og er enkel å vedlikeholde eller fjerne. Selv har jeg veldig dårlig erfaring med to-komponent PU lakk på utvendig teak. Den sprekker og flasser av og jeg har hatt stor jobb med å få den fjernet. Heldigvis har jeg mest ubehandlet teak utvendig. Men når det skal behandles er det kun D1 + D2 som gjelder utvendig hos meg.

Da er vi samme båsen, jeg bruker selv D1 og D2 på dekket. Dette er vel å regne for en såkalt oljelakk. men i cokpit bruker jeg kun lakk da dette er en plass som utsettes for større slitasje en dekket. Lakken flasser ikke så lenge man vedlikeholder den kontinuerlig, får man et hakk i lakken er det bare å pusse over et lite stykke og lakke med en gang. gjør man dette slipper man både flassing og vannintrengning. Men er man sløv med dette og lar være og skrape og pusse med en gang man ser plasser der lakken slipper får man fort et helt dekk som må skrapes og pusses helt ned

KNS MEDLEM

Lakk er det eneste som er holdbart i min verden.Den (teaken) til naboen din er ikke teak. De gamle har helt rett. God gammel teak trenger ingen behandling. Fortsett med din behandling av ditt teakdekk.Tilbake til tråden: dette er en lakk jeg styrer unna,pga lite tørrstoffinnhold. Dvs det ver en helt grei båtlakk hvis du gidder å lakke mange nok ganger(som du gjør).

Ps. den Bavarian har ikke teak.....

joda, denne bavarian har teak, i såfall hva annet skulle det være? kan ta bilde av det til uka. Og nei, disse gubbene har ikke rett! :smiley: Tviler på at holdbarheten på teak har forandret seg siden de var ung, hehe. Gammle gubber som sitter på fellesbenken med kaffekoppen i hånda hver eneste dag mens båtene deres ser ut som en dass og spør meg gang på gang hvorfor jeg "gidder" å få treverket mitt til å se bra ut har jeg ingen eller lite respekt for. At teaken har et naturlig høyt innhold av olje og kan holde seg lenge uten å behandles er det ingen som sier imot. men at teak som behandles holder lenger og ser bedre ut er det heller ingen som kan si imot :smiley: som sagt teak er ikke GULL og råtner som alt annet treverk over tid om det ikke blir tatt vare på.

KNS MEDLEM

https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CCwQFjAA&url=http%3A%2F%2Fbaatplassen.no%2Fi%2Ftopic%2F97973-prvd-bde-snappy-og-golden-teakrens-m-jeg-slipe-se-bilder%2F&ei=YJopUb7rB9HMsgbvioGgDQ&usg=AFQjCNGJbv4R1DTk3SECu2ymbQVMnLruLg

Iroko is a large hardwood tree from the west coast of tropical Africa. It is one of the woods sometimes referred to as African Teak, although it is unrelated to the teak family. The wood color is initially yellow but darkens to a richer brown over time. (...)[1][2] The tree is feared in some cultures where it originates and hence is shunned or revered with offerings.[3]Yoruba people believe that the tree is inhabited by a spirit, and anybody who sees the Iroko-man face to face becomes insane and speedily dies.[4] According to the Yoruba, any man who cuts down any Iroko tree causes devastating misfortune on himself and all of his family.[4] They also claim that the spirit of the Iroko can be heard in houses which use Iroko wood, as the spirit of the Iroko is trapped in the wood.[4]

(Fra Wikipedia)

Lakken flasser ikke så lenge man vedlikeholder den kontinuerlig, får man et hakk i lakken er det bare å pusse over et lite stykke og lakke med en gang. gjør man dette slipper man både flassing og vannintrengning. Men er man sløv med dette og lar være og skrape og pusse med en gang man ser plasser der lakken slipper får man fort et helt dekk som må skrapes og pusses helt ned

Dette er en vesentlig del av vedlikeholdet av lakkert treverk. Også greit å huske på at solen sliter på lakk utendørs. Dette bør utbedres ved å matte ned og lakke på nytt. Periodisk vedlikehold av lakkert tre er å matte ned og lakke på nytt, ikke nødvendig å fjerne all lakk hver gang det gjøres. Ideelt så skal du slipe bort like mye som du legger på igjen for ikke å bygge opp for tykt lag med lakk. Med Jotunss Ravilakk som jeg brukte på trebåt var det 2 strøk som skulle på når det først ble lakket og 2 strøk som skulle slipes bort før påføring. Lakkert treverk som blir eksponert for vær og vind kan gjerne får denne behandlingen årlig, egen erfaring tilsier max 3 år mellom hver gang. Økt intervall mellom lakkering medfører økt arbeidsmengde når det først gjøres.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jeg la Ravilakk over Clipper 2 på et båtdekk. Clipper ligner veldig på,Owatrol. Det gikk fint i de ca 5 årene jeg hadde båten. I ettertid har jeg lært at jeg kunne ha blanda inn ca 20 prosent Clipper i lakken, for å gjøre den mer fleksibel. Hvis det du skal lakea ser greit ut, ville jeg lakka over. I verste fall må du pusse ned neste år eller senere, men jeg tror du slipper. Du sier ikke noe om hva du skal lakke, men et båtdekk som er natet, må vel være noe av det vanskligste med tanke på bevegelse og slitasje.

Owatrolen bør ideelt sett fjernes for et langvarig godt resultat og med tanke på mindre framtidig vedlikehold. En hardere lakk oppå myk D2 vil på sikt ofte føre til oppsprekking av lakken når det kommer belastning. Både med tanke på direkte fysisk belastning og bevegelser i treet. Det er derfor gusntig at lakken får direkte kontakt med treverket. Motsatt vei går bedre, en myk lakk oppå en hard vil fungere bedre over tid.

Når det gjelder diskusjonen om teak har Lillestrøm et godt poeng. "Gammeldags" teak er en helt annen teak enn det som nå selges som teak. Mange av tresortene som selges som teak er ikke slekt med teak en gang, og innehaver dermed ikke teakens positive egenskaper. Ekte teak er vanskelig å få tak i, blant annet på grunn av overforbruk. Det finnes mange eksempler på at ekte teak har stått ubehandlet i 50 år og mer uten problem. Så har man ekte teak kan man la være å behandle med olje/lakk, men klart, ønskes den gylne fargen må treverket selvfølgelig behandles. Når båtprodusenter i dag sier de har brukt teak er det ofte en sannhet med modifikasjoner. Flere leverandører av tre selger andre og lignende treslag som teak, forsåvidt forståelig nok da ordet "teak" selger og har man et treslag som ligner utseendemessig, hvorfor ikke bare markedsføre det som teak?

Har du erfaring med å jobbe med ekte teak og så går over til falsk teak vil du også merke forskjell på hvor fort verktøyet blir slitt. Ved høvling av ekte slites eggen raskt i forhold til høvling av falsk, grunnen er at ekte har mineraler (ganske enkelt kalt "sand" av de gamle) i treverket, derfor slites skjærende utstyr forholdsvis raskt ut i forhold til andre treslag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...